Singlar med hund, hur gör sjutton får ni det gå ihop?

Sandy3

Trådstartare
Hej på er!

Har funderat mycket på sista tiden, hur ni singlar/särbos/ensamstående gör med era hundar i livet. Hur får ni livet att gå ihop?

* Vad gör ni med hunden/hundarna under dagtid/jobbar?
* Har ni betalt hundpassning? i så fall vad betalar ni dagmatte/hunddagis? Ni behöver inte svara på den frågan om ni inte vill.
* Vad händer om ni blir sjuka? Har ni någon backup- plan?
* Har ni helt anpassat livet efter hunden/hundarna? ( tänkte boende, ert jobb osv.)

Vore jätteintressant och veta hur lägger upp livet med hunden/hundarna. I bland behöver man lite input och andra synvinklar. Hoppas ni finner det intressant och vill svara! Tacksam för svar!

Hej på er!

Har funderat mycket på sista tiden, hur ni singlar/särbos/ensamstående gör med era hundar i livet. Hur får ni livet att gå ihop?

* Har ni betalt hundpassning? i så fall vad betalar ni dagmatte/hunddagis? Ni behöver inte svara på den frågan om ni inte vill.
* Har ni helt anpassat livet efter hunden/hundarna? ( tänkte boende, ert jobb osv.)

Vore jätteintressant och veta hur lägger upp livet med hunden/hundarna. I bland behöver man lite input och andra synvinklar. Hoppas ni finner det intressant och vill svara! Tacksam för svar!

Bra tråd! Precis det här jag funderar på! :up:

Hej på er!

Jag är iofs inte singel, men min partner veckopendlar så jag är mestadels själv.

Hundarna är med mig på jobbet. De är nästan alltid med mig, i stallet, hos vänner. De gillar att åka bil och att sitta i bilen.

På vilket sätt skulle sjukdom påverka? Gå ut med hundarna på kisspromenad tänker jag att det går att lösa oavsett. Skulle jag bryta benet eller nåt allvarligt så täcker min hemförsäkring hundpensionat.

Eftersom jag alltid haft hund är mycket anpassat, det har fallit sig naturligt.

Jag är sjukpensionär och delar en villa med min mor, så hundvakt finns ju nästan alltid :). På den tiden jag jobbade följde hunden med i postbilen.

Nu är det drygt fyra år sen jag tog bort min vovva men när vi skaffade henne var vi två. Jag gick sen ifrån sambon och tog med mig häst, hund och våra tre katter.

Nikita var med mig på jobbet.

Jag bodde i ett torp med stor inhägnad tomt ute på landet och hon var alltid med i stallet/på ridturerna.

Det hände några gånger att jag var tvungen att ha hundvakt och då fick jag fråga vänner.

Jag försökte lämna henne hos min fd när jag opererat knät men där ville hon inte vara. Hoppade på kryckor korta men många promenader så att hon fick komma ut. Jag klättrade även upp på hästen och skrittade ut med kryckorna över knäna så att både häst och hund fick röra på sig.

Självklart anpassade jag mitt liv efter hunden, som jag gör nu efter katternas och hästarnas behov. Känner att det ingår när man har djur.

Hej på er!

*När jag hade hund anpassade jag mig efter hunden, jobbade som vikarie och lade upp mina dagar så att jag skulle kunna åka hem på lunchen. Min hund trivdes inte ensam så fyra timmar var max ensamtid. Funkade fint så läng jag hade jobb med gångavstånd hem. Erkänner nu i efterhand att det var ganska stressigt.
*Lättpassad hund, hade tre olika hundvakter som kunde rycka in när jag åkte bort (sällan).
*När jag började jobba heltid kollade jag upp hunddagis, det skulle kosta nästan 3000 i månaden + att bensinkostnader skulle tillkomma. Jag valde då att omplacera hunden eftersom jag insåg att barn och hund + heltidsjobb skulle innebära ett ständigt dåligt samvete och tidspress.

*En kompis jobbar skift och har en granne i trappuppgången som får 1000 kronor i månaden för att lunch/middagsrasta hennes hund. Funkar super, men den dagen grannen inte kan så kommer det bli problem.

*En annan kompis lämnar hunden till svärföräldrarna varje morgon när hon kör till jobbet. Hunden skjutsas hem nån gång på eftermiddagen eller blir hämtad när de kör hem. Svärföräldrarna bor på vägen så det blir inte massa extra krångel.

Kom kanske inte med några bra lösningar eller tips eftersom jag i slutändan inte fick ihop det med heltidsjobb.

Har hundarna med mig på jobbet (de jobbar med mig).

* Har ni betalt hundpassning?
Har aldrig lämnat dem till hundvakt.

Njae... Hamnar jag på sjukhus så kan grannen släppa ut/in dem från hus till hundgård. Det är en stor gård så det går ingen nöd på dem där.

JA. Hela mitt liv är byggt runt mina hundar.

*En annan kompis lämnar hunden till svärföräldrarna varje morgon när hon kör till jobbet. Hunden skjutsas hem nån gång på eftermiddagen eller blir hämtad när de kör hem. Svärföräldrarna bor på vägen så det blir inte massa extra krångel.

Kom kanske inte med några bra lösningar eller tips eftersom jag i slutändan inte fick ihop det med heltidsjobb.

Men utan partner hade hon ju inte haft några svärföräldrar ;)

Hej på er!

Det förenklade faktiskt mitt liv en hel del med (ex)sambo när jag bodde i stan.
Vi pluggade/jobbade omlott, så hunden behövde aldrig vara ensam mer än 5-6 timmar. Oftast kortare än så. Om jag ville gå på stan efter jobbet eller ta en aw hjälpte han alltid till med hunden, och jag behövde inte åka hem emellan osv.
Dessutom hade vi ju två extra hundvakter i form av hans föräldrar om det krisade någon gång.

Nu har jag flyttat hem till landet, och livet med hund är så mycket enklare här :D
Dels har bor jag på gård med fina hundgårdar, dels på samma gård som mina föräldrar. Min pappa jobbar ofta hemifrån och tar då ut hundarna en sväng på dagen, annars klarar de sig fint där tills jag kommer hem.

Hej på er!

Jag är sjukskriven så hemma mestadels. Den dagen jag kommer upp i heltid finns hundgård till hundarna

Jag hamnade akut på sjukhus i drygt en vecka och en vän tog då hand om hunden. Vid planerad operation tog en annan vän hundarna. Annars fixar jag att ta hand om dom även vid sjukdom. Bor i hus så rastningen kan skötas på tomten då.

Inte anpassat alls. Jag skulle bo och leva såhär utan hundar också. Det faller sig bara så att mitt liv är hundvänligt.

Har väldigt hundovänligt jobb egentligen, men nu är det ofta skift så då kan det funka rätt bra för hundarna då jag kanske jobbar natt och kan vara med dem dagtid ibland.
Betalar hundvakt 80 kr dag. Utnyttjar en bekant som bor nära skamlöst och mutar så fort jag kommer åt, har valpköpare som kunnat rycka in, fått skynda hem och expressrasta själv ibland- inte kul men det har gått ihop sig precis. Min fritid är anpassad efter hundarna, har jag jobbat mycket får jag hålla mig hemma/ta med dem om jag vill nånstans, så är det bara. Jag VILL ju umgås med dem annars hade jag inte haft dem. Men visst, ibland kan jag leka med tanken att gud vad mycket pengar och TID jag hade haft om jag inte haft ligan.. å andra sidan hade jag haft häst isåfall så det är en ytterst teoretisk dröm ;) Utan djur mår jag inte bra.

1) Hungård under arbetstid oavsett jag jobbar dag/kväll/helg
2) Nej
3) Blir jag så sjuk att jag inte är kapabel att sköta djuren så har jag dottern/vänner som fixar det
4) Nej

Han är med mig så gott som alltid. Ibland kan han behöva vänta i bilen någon/några timmar men det är sällan han blir lämnad hemma.

Nej

Nej. Blir jag så sjuk att jag inte kan ta hand om honom blir det rimligen avlivning...

Ja.

Jag hade min på dagis, det svåra var när hon löpte och inte fick vara där. Det löste jag aldrig riktigt, det är det sämsta med att ha fertil tik.

* Har ni betalt hundpassning? i så fall vad betalar ni dagmatte/hunddagis?
Dagiset kostade 150kr/dag upp till 2500kr (har jag för mig? kan ha varit 2000kr) och därefter var det gratis. Man kunde vid behov ha hunden där på helgen och även inackorderad över natt för väldigt förmånliga priser. Det var jättesmidigt med hunddagis, det öppnade för inlämning vid 6 på morgonen och sista hämtningstiden var vid 6 på kvällen (om inget annat hade blivit sagt).

Jag bor väldigt nära min mamma så hon var min back up när jag blev sjuk.

Nja, inte ännu? :p Fick med mig min hund efter att mina föräldrar skilde sig och huset såldes. Det stod mellan försäljning och behålla henne (hon var 12år så behålla är ju det självklara valet). Jag planerar inför nästa hund så smått men har inte kommit så långt med det ännu. Bor i lägenhet för tillfället, andra våningen så det är helt okej om man skaffar valp som behöver komma ut och rastas ofta i början. Men min målsättning är att flytta till hus, får se när det blir av bara, det kanske är många år fram i tiden eller så är de det inte. Kanske inte alls blir en valp heller, eller så kanske man får jobb på något ställe som tillåter hund med på jobbet. Så får se helt enkelt :p

Hunddagis vardagar (3000/månad) och föräldrarna några mil bort när jag har jour (två-tre pass/månad). Vänner som kan rycka in vid behov. Blir jag sjuk får hon bo hos föräldrarna om det är långvarigt eller typ benbrott.

Livet inte anpassat efter hunden mer än att jag skaffat hus med trädgård i stället för att bo i lägenhet. Det är ju mitt fritidsintresse och tar upp ledig tid. Men innan hade jag ju hästen, så både tid och pengar är jämförbara.

Hej på er!

Mitt liv hade sett likadant ut om jag hade varit singel. Jag motionerar hundarna innan jag går till jobbet. Åker hemmet lunchen och rastar dom. Sedan så tränas dom och motioneras efter jobbet.

Blir jag sjuk så får hundarna ta det lugnt och rasta sig i trädgården. Uppfödaren skulle ta tillbaka en av hundarna om jag inte kunde ha kvar honom.

I vår flyttar vi ut på landet, mycket för hundarnas skull.

Jag tycker att det jobbigaste med att gå från sambo till singel med hund är att jag inte kan hitta på saker på kvällen på samma sätt. Det har alltid varit min hund men om jag ville gå på AW en kväll så kunde dåvarande sambon se till att hunden fick det hon behövde den kvällen. Numera måste jag försöka lämna bort henne till mina föräldrar eller syskon som bor ett par mil bort, dom har henne gärna men det är lite bökigare och kräver mer planering. Jag har också valt bort att träna på gym eftersom jag inte vill lämna hunden ensam utöver dom timmar hon är hemma när jag jobbar. Så jag tycker absolut att det var smidigare att hund när jag hade sambo.
Nu när jag är singel är jag dessutom ute och festar betydligt mer vilket är lite krångligt när man har hund...

Nu har jag så tur att jag har föräldrar och syskon som kan vara hundvakt så det är sällan några problem att lämna bort henne om jag ska i väg några dagar/nån vecka.

Om jag blir sjuk får hon klara sig med korta promenader och det jag orkar. Skulle jag vara sjuk en längre tid skulle hon nog få bo hos mina föräldrar, men hittills har det aldrig behövts.

Jag har tidigare haft henne på hunddagis men jag upplevde att hon inte alls trivdes där, dessutom fick hon inte vara där när hon löpte eller var skendräktig vilket gjorde att man ändå var tvungen att lösa det på annat sätt dom perioderna. Nu är hon hemma medan jag jobbar. Jag far antingen hem på lunchen eller flexar ut och jobbar kortare dagar, lämnar henne till mina föräldrar vissa veckor och jobbar då väldigt långa dagar för att jobba in flexen. Jag har ständigt lite ångest för att hon är ensam mycket men jag har inget annat sätt att lösa det på i nuläget eftersom det enda hunddagiset där jag bor nu har flera års kö. Jag bor i lägenhet och har därför inte möjlighet att ha hundgård men jag har svårt att tro att min hund skulle trivas med det ändå. När jag hade sambo jobbade han oregelbundna tider vilket gjorde att han ofta kunde rasta och vara sällskap på dagtid och sedan var hans farmor hundvakt i något år.

Summa sumaro tyckte jag att det var lättare när jag hade sambo, svårast var det när jag bodde kvar i den staden utan sambo och familj som kunde hjälpa till och nu med familj i närheten men utan sambo fungerar det.

Jag kan ibland önska att jag inte hade hund om jag ska vara ärlig, hade velat träna mer och kunna hitta på mer grejer på vardagarna men är inte så mycket att göra åt det... Om jag hamnar i ett förhållande igen tror jag att det skulle kännas roligare igen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 564
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 822
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill verkligen inte gnälla. Jag vill inte skriva att jag jobbat fem veckor på mitt nya jobb och vantrivts mest hela tiden. Att det...
Svar
10
· Visningar
1 798
Senast: Aviello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025