Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

lamalinche

Trådstartare
Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa hund. Min sambo är uppvuxen med hundar och vill ha en tuff och stor ras, t ex schäfer eller rottweiler.

Jag som inte alls är lika hundvan har lagt in veto eftersom jag är alldeles för oerfaren för en så krävande typ av hund. Vi har kommit överens om att skaffa en liten sällskapshund, eftersom vi fortfarande ändå bor i lägenhet och inte kan ha en för stor hund. Hans brukshund får komma när vi flyttat till hus ;)

Jag har sökt runt och läst på internet i dagar i sträck nu. Valpsäkra hemmet, okej. Vara hemma med valpen - check. Valpkurs - check. Vaccination, försäkringar, leksaker, korg, filtar, mat... Ja, det snurrar riktigt ordentligt. Rent praktiskt, tidsmässigt och ekonomiskt finns det just nu utrymme för en valp, eftersom jag kan vara hemma med den.

Jag har inte spikat någon ras specifikt, men är väldigt förtjust i Cavalier King Charles. Det finns en uppsjö med uppfödare - hur vet man om de är seriösa?

Ni som har hund: vad är det första man ska titta på?
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Vilka raser som kan vara av intresse :). Hittar man då flera raser som är intressanta tycker jag att man kan välja den som verkar mest seriös och som man fastnar för!

De saker jag kollar på: Vilka hundar uppfödaren avlar på dvs. har hon gjort alla hälsokontroller som rekommenderas för rasen, hur ser de ut ? Det tycker jag säger en del om uppfödaren och dess inställning. Sedan kollar jag naturligtvis upp syskon och avkommar, hur ser hälsan ut där? Är det en ras som mentalbeskrivs kollar jag detta också.

Sedan tycker jag att det är viktigt att ta upp eventuella frågetecken kring uppfödarens avel och se till om jag anser att de svar hen ger är tillfredsställande. Uppfödare kan vara redigt duktiga på att snacka omkull en, så att ha sin ståndpunkt klar kan vara bra! Att sedan kolla så att hundarna hos uppfödaren mår bra, att valplådan är fräsch och tiken i bra skick osv. samt att uppfödaren inte tar in folk till valparna för tidigt.
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Man kanske borde göra som när man tittar på sin första häst - ta med en mer erfaren person som kan ställa rätt frågor. Får se om jag har någon i bekantskapskretsen :)

Jag har nosat lite på mindre spetsar också, och funderar också på terrier - men stämmer ryktet att just terrierhundar är väldigt skälliga av sig?
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Skulle vilja slå ett slag för skks hunddata, där kan du gå in och hitta föräldradjuren och själv kolla meriter och veterinärresultat.
Så behöver du inte lita blint på uppfödaren.

(Du kan ju kolla på dvärgschnauzer om du tänkt på terrier)
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Skulle vilja slå ett slag för skks hunddata, där kan du gå in och hitta föräldradjuren och själv kolla meriter och veterinärresultat.
Så behöver du inte lita blint på uppfödaren.

(Du kan ju kolla på dvärgschnauzer om du tänkt på terrier)

Fast dvärgschnauzer är ju ingen terrier ;)
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Visst blir hunden präglad av sin matte/husse men nog bör man fundera en sväng extra på aktivitet hos sin kommande familjemedlem. Min Bostonterrier är en förnöjsam ras som är en bra nyböjarras men han behöver ändå 2,5 timmars aktivitet dagligen för att somna bra på kvällen. När det är skitväder vill kan inte gå utomhus så då får vi aktivera honom med inomhuslek.

Vi pratade mycket med uppfödaren om hur vårt liv såg ut och uppfödaren valde valp efter det så att vi sklle få rätt individ.
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Jag skulle gå på utställning och träffa vuxna hundar av de(n) ras(er) jag valt. På det sättet ser du hur de uppför sig bland mycket folk och hundar. Prata med flera uppfödare där.

Jag skulle även gå in på rasklubbens web site och kolla vilka hälsoprogram man har på rasen. Även kolla vanliga sjukdormar på rasen. En ras med många olika sjukdomar skulle jag välja bort.

Jag skulle besöka olika uppfödare och enbart träffa deras vuxna hundar i hemmet.

Kolla på hunddata om uppfödaren gör de kontroller som ska göras på de hundar man avlar på. Jag skulle prata med Brukshundklubben eller något hundcenter där man håller kurser om de har någon hund av den ras du valt går kurs/tränar. Be att få komma och titta när de(n) hunden/arna går kurs eller tränar.

Kolla på hunddata om hundarna är utställda. Jag skulle inte bry mig så mycket om vad de har fått för meriter på utställning. Men jag skulle akta mig för att köpa hund av en uppfödare vars hundar har fått rapportkod A på utställning(ar). Rapportkod A betyder att hunden har betett sig illa mot domaren, t ex morrat eller försökt bitas. Kolla även om någon har gått MH. De uppfödare som är noga med mentaliteten på sin uppfödning går ofta MH, även valpköparna gör det ofta i så fall.

Jag skulle inte köpa valp av en uppfödare vars valpar och/eller vuxna hundar inte vågar komma fram och hälsa eller rent av morrar eller springer och gömmer sig. Man har mycket roligare tillsammans med sin hund om den är glad, busig och framåt. Hellre för mycket åt det hållet. Det är inte roligt att hålla på att träna bort en massa rädslor istället för att t ex träna agility och lydnad. Då får man en massa bekymmer istället för att det är meningen att man ska ha roligt med sin nya familjemedlem. Köp alltså inte den valp du tycker synd om för att den är så liten och ynklig och sitter i en hörna.
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Jag har inte spikat någon ras specifikt, men är väldigt förtjust i Cavalier King Charles. Det finns en uppsjö med uppfödare - hur vet man om de är seriösa?

Ni som har hund: vad är det första man ska titta på?

Cavalieren kan vara en bra första hund för dig, lättfostrad och enkel, lagom stor. Det finns i rasen en del hälsoproblem som du kan läsa på om, bland annat en del hjärtproblem. Så att hitta en valp från en kull som har bra förutsättningar att leva ett bra liv är det första du ska titta på. Det kan du göra genom att t ex ringa rasklubbens valpförmedlare och resonera lite allmänt. Där kan du också få tips om de uppfödare som har kullar just nu.
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Nej, de är mycket trevligare och mindre skälliga:p

(fast jag har en bekant som bestämt hävdar att "schnauzer" är tyska för terrier, fast jag har aldrig kollat upp det själv)
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Kolla upp flera olika uppfödare inom rasen. Vad som är viktigt är hälsa och hur de tänker kring avel vad gäller den biten.

En seriös uppfödare vill veta mer om dig som köpare och träffa dig innan du tingar en valp.

Jag köpte min första hund för två år sedan och jag är supernöjd med uppfödaren! Vi träffas årligen på valpträffar där vi får träffa kullsyskon men även andra hundar från kenneln. Man ska få rätt känsla för personen och känna att detta är ett intresse som hon eller han brinner för! Man ska kunna förvänta sig att få hjälp och tips under hundens uppväxt.
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

(fast jag har en bekant som bestämt hävdar att "schnauzer" är tyska för terrier, fast jag har aldrig kollat upp det själv)

schnauz är tyska och betyder mustasch :D

Till TS, som problemhundsutredare är ofta en av mina första frågor "vad säger eran uppfödare?" i nittionio fall av hundra har problemhundsägaren ingen kontakt, eller får ingen hjälp alls av sin uppfödrare. Eller så har uppfödare svarat nåt i stil med "du har bara lite ledarskapsproblem"

En uppfödare som alltid svarar på frågor, hur dumma de än kan verka och som alltid ställer upp på valpköpare även efter köpekontraktet är påskrivet är guld värd.
Sen håller jag med dpmatte, det ska inte vara några konstigheter på kenneln, bara "en dålig känsla" ska räcka för att leta vidare.
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Det absolut viktigaste är vilka egenskaper ni vill ha på er framtida hund. Sedan ringa in den rasen som kan tänkas passa.

Bra - dålig kennel. Njae så lätt är det inte att svara på den frågan. Det är lätt att skylla på kenneln. Man har ett eget ansvar. Lite förenklat: Tex om ni söker en lugn schäfer, då blir det ju inte lyckat med en kennel som föder upp tävlingshundar. Om ni står där med ett energiknippe som ni inte rår på, skyll då inte på kenneln.

Just det här första steget ska ni ägna mycket tid till. VAD exakt vill ni få ut av hunden? Sen är det dags för nästa steg.

När ni väl har bestämt ras tycker jag ni ska kontakta rasklubben och berätta vad ni söker. De har koll på aktuella kullar.
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Ni som har hund: vad är det första man ska titta på?
Det första man ska titta på är att föräldradjuren är hälsoundersökta och mår bra.

Sen finns det flera andra saker som jag tycker är viktiga. Jag ser gärna att kenneln inte är för stor. Helst inte över 5-6 st hundar, exklusive valpar. Men max 10 st ifall det inte är någonting speciellt. Jag vill också att det ska vara ordning på människan. Många kennelägare har det hur tokigt galet som helst hemma och det gör mig ingenting, det är så det är, men personen måste vara i ordning i alla fall, annars tycker jag att det tyder på någon typ av organisatoriskt handikapp och det vill jag helst inte vara med om.

Jag vill också att uppfödaren är bra vän med andra uppfödare. Det är faktiskt viktigt för mig att personen är socialt kompetent, men också har respekt hos de andra uppfödarna. Men detta är ju jättesvårt att veta innan man är insatt i rasen. Däremot är det ett gott tecken ifall en uppfödare rekommenderar en annan. "Tyvärr har jag inga valpar nu och planerar inte att ha inom ett år, men prata med AA för hon har valpar nu och de är fina".
 
Sv: Sin första hund - hur vet man om en uppfödare är bra?

Och en sak man absolut inte ska göra förrän man bestämt sig: titta på valpar till salu...Det är alldeles för lätt att bli förälskad i ett litet ljuvligt knyte och ett år senare har man en unghund som man älskar men som är helt fel.

Sen tycker jag att man ska låta uppfödaren välja den valp som passar er bäst. H*n känner sina valpar och har sett dem dygnets alla timmar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 112
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 585
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 798
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Återigen har jag börjat fantisera om att jag kanske någon gång skulle kunna få bli hundägare. För några år sedan slog jag det ur hågen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 480
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp