simsalabim

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stall banal
  • Startdatum Startdatum
S

stall banal

Är det nån som vet något om hans avkommor, dom är inte så gamla, men temperament, nedärver han sin skäckfärg osv.

Sv: simsalabim

Jag har en avkomma e: Simsalabim. Han är född juni 04. Brun med bläs och tre vita ben. En mkt trevlig hingst, smart, lättlärd, mkt humör och trevliga gångarter.
Inte så stor, ca 133 cm som 8 månader. Tror han kommer landa strax under 160 cm som vuxen.

Bilder har jag, men sidan ligger nere för tillfället, kan lägga ut senare.

Simsalabim har, som alla andra halvblodsskäckar, 50% möjlig nedärvning av sin skäckfärg eftersom han har ett skäckanlag. En homozygot hingst (dvs med två anlag) ger 100% skäckavkommor, men hitintills finns det ingen sådan hbl-hingst i Sverige.

Är det bara färgen du är intresserad av? Då ska du veta att det är både lättare och billigare att köpa sig en hbl-skäck än att tillverka en!

Ja, definitivt säkrare. Vi betäckning så vet man ju aldrig vad som kommer ut 11 månader senare. Ingen skäck här iaf. :D
Nu är jag lika glad ändå iofs. :love:

Jag tänker inte använda Simsalabim bara för att han är skäck utan framförallt för att han verkar vara en trevlig hingst som verkar nedärva ett bra temperament och så är han lagom stor. Skulle det bli en skäckavkomma så är det en bonus. :banana:

Varför inte använda en som är godkänd istället ?

Det finns många godkända hingstar som nedärver ett gott temperament och som har samma storlek som Simsalabim.

Jag har hans halvsyster...hästarna ur den stammen känner jag väl.De har ett fantastiskt gott psyke.Simsalabim har en riktigt bra hoppteknik och gick klass 1 i hoppningen på kvalitén.Han har även varit semifinalist i breeders om jag inte missminner mej.

Trevliga hästar som sagt...tyvärr har vi ju inga godkända skäckhingstar i Sverige...än.Men som sagt,lättare att köpa sej en skäck än tillverka den...det handlar ju om 50% nedärvning här.

Jag tänker betäcka mitt sto med Simsalabim för som sagt han verkar vara en trevlig hingst. Jag vill vara med om hela processen, betäckning, dräktighet, fölning, se min framtida kompis växa upp helt enkelt. Därför tänker jag inte köpa en "färdig" skäck.

En annan anledning till varför jag inte använder en godkänd hingst, jag vill ha en häst att ha kul med, utvecklas tillsammans med, inte avla på, ställa ut eller tävla med. Det är inte det viktigaste för mig..Kommer nog antagligen känna likadant om ett antal år, skulle jag tänka annorlunda då, så får jag väl betäcka och börja om på nytt. Barnen kanske vill ha den verkliga stjärnan, men det får bli då det.

Varför vill du inte använda en godkänd halvblodshingst? Du vet inte hur din framtid kommer att se ut. Om du av någon anledning skulle behöva sälja avkomman så har du ändå en stor fördel av att ha en "godkänd" pappa. Tycker du ska ta dig tid och kolla på fler hingstar. Köp en hingstkatalog när den kommer i mars och läs igenom den. Åk och titta på hingstvisningarna i vår. Besök gärna de hingstar som du tycker verkar intressanta på deras hemmaplan.

Och sisst men inte minst: ta hjälp av någon avelskunnig person som vet hur många hingstar nedärver sig och kan hitta en som matchar ditt sto. Det är väl inget fel om du får en riktigt bra häst, även om du bara vill rida i skogen. En korrekt häst har dessutom en bättre hållbarhet.

Om det sen slutar med att du tittat på massor av hingstar och ändå tycker att Simsalabim är den rätta har jag inget att invända mot ditt val.

Lycka till! (Passa på att ta hjälp av de som finns här, många är MYCKET kunniga.)

Jag ska försöka svara lite, mitt sto är ett halvblod e:Swift - Vivaldi, hon har bra stam, super temperament, är ganska stor. Jag har kollat på fler hingstar, bl a Marwin (samma ägare som fött upp Simsalabim) men det vet ni väl redan. :idea: , men jag gillar Simsalabim, har pratat med hans ägare flera ggr, gick in på detta forum för att höra mig för lite om honom, är tacksam för dom svar som kommit, känns lite trist att man blir lite nertryckt för att man har en åsikt och för att jag har fastnat för en hingst som nu inte råkar vara godkänd.
Sist men inte minst, han kostar 1500:- i språng och 2000:- i lev föl+moms..Det är inte en kostnadsfråga, jag kan lägga ut mer pengar om jag skulle vilja, men varför när jag hittat den hingst jag vill använda. Det ända jag egentligen ville veta var om nån hade avkommor efter honom, hur dom var i temperament osv. :)

Ang avkommor har du iaf fått ett svar av mig. :D

Nu fungerar sidan, så här kommer några bilder på mitt Troll efter Simsalasbim.

2670138.jpg

Troll ca 12 timmar gammal.

3300155.jpg

Troll ca 4 månader gammal.

3553462.jpg

Troll ca 6 månader gammal.

stall banal skrev:
Jag ska försöka svara lite, mitt sto är ett halvblod e:Swift - Vivaldi, hon har bra stam, super temperament, är ganska stor. Jag har kollat på fler hingstar, bl a Marwin (samma ägare som fött upp Simsalabim) men det vet ni väl redan. :idea: , men jag gillar Simsalabim, har pratat med hans ägare flera ggr, gick in på detta forum för att höra mig för lite om honom, är tacksam för dom svar som kommit, känns lite trist att man blir lite nertryckt för att man har en åsikt och för att jag har fastnat för en hingst som nu inte råkar vara godkänd.
Sist men inte minst, han kostar 1500:- i språng och 2000:- i lev föl+moms..Det är inte en kostnadsfråga, jag kan lägga ut mer pengar om jag skulle vilja, men varför när jag hittat den hingst jag vill använda. Det ända jag egentligen ville veta var om nån hade avkommor efter honom, hur dom var i temperament osv. :)

Stammen låter bekant, är hon möjligen fux med ganska mycket tecken?

Hallå där! Jag har en skäck efter Simsalabim. Han var för övrigt den enda som föddes det året 2003. Två stycken kastade sina föl tidigt. Så han blir alltså 2 år i sommar.
Han är fux och vit skäck. Jättefin.

Jag kastrerade honom förra veckan faktist. Men innan dess var han jättesnäll inte alls hingstig. Han är lugn och fin kan försöka bita ibland men aldrig sparkas. Är väldigt liten ca 150 cm i manken nu.
Mamman är efter Eminent och är 158 cm och Simsalabim är ju 162 cm om jag minns rätt.

Synd att jag inte fattar hur man får ut bilder här så hade du kunnat få se honom. :confused:

Jag har ju nu grå papper på honom.

Lycka till!

Visst om man tänker långsiktigt så är det ju alltid bättre och säkrare att använda en godkänd hingst...om du skulle få ett enfärgat föl eftersom värdet då blir relativt lågt.(Med tanke på avkommas säkerhet i framtiden...man tänker många gånger att man SKA och VILL...men det är ju inte alltid framtiden blir som man tänkt sej-ALLT kan inträffa.)

Men jag förstår om du gillar Simsalabim...det är så otroligt snälla och lugna hästar ur den stammen.Hästarna ur det mödernet är mycket kapabla...så även rent tävlingsmässigt behöver du inte få en sämre individ för att just han "bara" är avelsvärderad.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl så att han inte är godkänd för att han är skäck? hbl-hingstar kan välinte bli godkända som skäckar? Alltså kan det ju vara en topphäst, fast med "fel" färg. Själv är jag mycket förtjust i honom och de avkommor jag sett!

kickapoo skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl så att han inte är godkänd för att han är skäck? hbl-hingstar kan välinte bli godkända som skäckar? Alltså kan det ju vara en topphäst, fast med "fel" färg. Själv är jag mycket förtjust i honom och de avkommor jag sett!
FEL!!!
Det är INTE för att han är skäck som han inte är godkänd!
ALLA färger är godkända i halvblodsavel.
Men det är höga krav för att en hingst alls ska bli godkänd och han har inte uppnått dessa krav.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 803
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III