fallon

Trådstartare
Någon som har lust att dela med sig av sina erfarenheter ang Simcosadlar? Bra sadlar? Motivera gärna varför det är en bra resp dålig sadel. Skräp kan det väl inte vara i den prisklassen? Funderar på en endurance som kostar närmare 16 loppor. Och jadå, jag har tittat på gamla trådar, men fann inte riktigt de svar jag sökte:-)

Sv: Simco

Jag har haft flera Simco sadlar och har bara gott att säga om dom,fullt jämnförbara med betydligt dyrare "snobbsadlar" Måste dock tillägga att min erfarenhet sträcker sig några år tillbaks i tiden,så hur det förhåller sig i dag vet jag inte.För jag har inte behövt köpa några nya sadlar,den älsta oldtimer är över 30 år gammal,och andväds mer eller mindre dagligen och med bristande vård och omsorg.

Efter att ha sett och plockat isär, lagat och monterat ihop några hundra sadlar av olika fabrikat tycker jag att Simcos sadlar är prisvärda för dom som vill ha en ny sadel. Nöjer man sig med begagnat är det bättre att ta samma pengar som Simcon kostar och köpa en begagnad sadel av bättre kvalitet. Den står sig också bättre i värde än en ny Simco.

Janne, sadelmakare

Tack för konkret o bra svar so far! Att det blir en ny är helt enkelt för att den är utprovad till hästen. Först hittade vi en som satt perfekt, men två månaders väntetid (samma pris) och då föreslog lev. denna Simco.

Efter att ha sett och plockat isär, lagat och monterat ihop några hundra sadlar av olika fabrikat tycker jag att Simcos sadlar är prisvärda för dom som vill ha en ny sadel. Nöjer man sig med begagnat är det bättre att ta samma pengar som Simcon kostar och köpa en begagnad sadel av bättre kvalitet. Den står sig också bättre i värde än en ny Simco.

Janne, sadelmakare

Jo då en kvalitetsadel står sig nog i värde,men sälj den så får du se hur lätt det är.
Jag köpte ett antal Simcosadlar från Börjes dom kostade då strax under 10000 Kr,detta var på 90 talet.När jag avvecklade hästeriet så sålde jag Simcosadlarna för 6000 - 7000 Kr,då var dom ca 10 år gammla.Dom som köpte hästarna köpte även med en Simco sadel,så det mesta försvann på mindre än en månad.Men till saken hör att jag även har några kvalitetsadlar som kostade 35 000 Kr st.Jag har haft dom till försäljning i två år,men inresset har varit milt sagt jumt.Eftersom sadelmakaren sade att kvalitet varar,så startade jag med 25 000 sedan 20 000 ,15 000 nu så skall jag pröva med 10 000.Om jag får den såld så har jag förlorat 25 000 Kr på en sadel,det är lika mycket eller mer än jag förlorade på alla Simcosadlarna.Då var Simcosadlarna väl begagnade.

Fasen jag borde få betalt av Simco som gör sån god reklam för deras sadlar.

Som du säkert såg så skrev jag att Simco's sadlar är prisvärda, kanske inte dom bästa sadlar som finns men helt ok för den pengen. Man bör dock vara medveten om att Simco har ett eget fabrikat av syntetbommar som kallas "ProTuff" och skiljer sig från dom andra fabrikaten genom att de är av ett "torrt" plastmaterial som smulas sönder om tex. hästen rullar sig med sadeln på eller den på annat sätt utsätts för hårt tryck. En bom av tex. Ralide's tillverkning är gjord av en sk. "våt" plastpolymer som är mycket hållbarare vid sådana belastningar.
Simco/Longhorn's råhudsklädda träbommar är däremot lika bra som alla andra mellanprismärkens.

Min simco, som jag kopte begagnad.. (hehe..... for manga langa ar sen) har aldrig gjort mig besviken. Inte alla gillar den, satet ar namligen forbenat hart, men inget som bekymrat mig alls. Har funkat pa det mesta den legat pa, och var absolut, utan tvekan, ett mkt bra forsta kop av sadel. Tackar Simco! :bow:

Lite mer allmant inlagg da...

Jag tror inte man kan forvanta sig att fa ut en himla massa for en begagnad sadel i sverige o.h.t. Och med tanke pa det svenska tankesattet att sadlar ska provas ut, och saljas nar de inte langre passar hasten... sa ar det nog FA som vill betala hoga summor, om det nu inte ar nagot absolut superexeptionellt i tavlingsvariant. Och da vill folk nog helst kopa Nytt. En sadel som beg. laggs ut for 25 000.. varfor ska man kopa den? Nar man kan kopa en helt ny, helt ok sadel for det priset? Inte alla har 25 000 spann att lagga pa en begagnad sadel.

Lite mer allmant inlagg da...

Jag tror inte man kan forvanta sig att fa ut en himla massa for en begagnad sadel i sverige o.h.t. Och med tanke pa det svenska tankesattet att sadlar ska provas ut, och saljas nar de inte langre passar hasten... sa ar det nog FA som vill betala hoga summor, om det nu inte ar nagot absolut superexeptionellt i tavlingsvariant. Och da vill folk nog helst kopa Nytt. En sadel som beg. laggs ut for 25 000.. varfor ska man kopa den? Nar man kan kopa en helt ny, helt ok sadel for det priset? Inte alla har 25 000 spann att lagga pa en begagnad sadel.[/QUOTE]

Ja visst är det så,det är ett vanligt argument från sadelförsäljare,köp en kvalitetsadel så har du igen penngarna,när du skall sälja den.
Den absolut bästa sadelffären jag gjort,var en Mexicansk sadel jag köpte för 1000 Kr och efter fem år sålde jag den för 2000.

jadu...

har over ar det val lite annorlunda, tva sadlar som ligger pa alla hastar. Men da pratar vi varken om showsadlar eller billighetssadlar - och de ar verkligen varda sin vikt i salt. Skulle de Mot all formodan saljas har, sa har inte priset sjunkit sardeles mkt fran nypriset. Sverige funkar inte likadant dock, nastan som om folk ser ner pa begagnade sadlar. Som om de skulle vara nagons "skrap".

Ja, jag trodde faktiskt också det var så. Ett par sadlar räcker till alla ens hästar. Tyvärr har det inte funkat så för mig, men det vore nice:-) Min Continental köpte jag begagnad och ligger som en smäck på två av våra tre. Så med inköpet av Simcon kanske jag får två typer av sadlar som kommer passa de flesta. Jag köper gärna begagnat och har alltid gjort. Kruxet, som jag skrivit ovan, är att begagnade endurancesadlar knappt finns att få tag på i Sverige. Bewildered, vad anser du om just Simco då?

Jag gillar simco, som tidigare skrivits i traden ar de absolut prisvarda. Den jag har har funkat finfint pa det mesta den legat pa. Kopte min begagnad for flera ar sedan, har inte angrat kopet ett dugg.

Men nu nar man sitter i sadlar som ar nagra prisklasser upp.. sa... jaklar, det ar som att ha gatt fran en traktor till en soffa. :rofl:

Jag älskarmin Simco! Den är vansinnigt skön att sitta i och ligger mycket bra på faktiskt alla hästar jag har provat den på. Letar dock redan nu sadel till 4-åringen som musklar sig som bara den och kommer att behöva en annan senast till våren. Letar Simco igen i första hand faktiskt.

Som du säkert såg så skrev jag att Simco's sadlar är prisvärda, kanske inte dom bästa sadlar som finns men helt ok för den pengen. Man bör dock vara medveten om att Simco har ett eget fabrikat av syntetbommar som kallas "ProTuff" och skiljer sig från dom andra fabrikaten genom att de är av ett "torrt" plastmaterial som smulas sönder om tex. hästen rullar sig med sadeln på eller den på annat sätt utsätts för hårt tryck. En bom av tex. Ralide's tillverkning är gjord av en sk. "våt" plastpolymer som är mycket hållbarare vid sådana belastningar.
Simco/Longhorn's råhudsklädda träbommar är däremot lika bra som alla andra mellanprismärkens.

Hm dum fråga kanske men hur vet man då, ifall man ska köpa en begagnad Simco vilken som har "ProTuff" bom, är det någon särskild årgång de började med denna eller?

Har ingen aning om hur länge de haft bommarna, har en katalog som är femton år gammal och där är det "ProTuff". Problemet är att om olyckan är framme så går dessa bommar inte att laga, trä eller polymer bommar går att fixa om de går sönder. Jag skulle byta bom i en Simco för åtta år sedan och kundens hemförsäkring skulle ta en del av kostnaden men Simcos svenska representant var inte intresserade av att hjälpa till med en ny bom. Simco hänvisade till sin svenske representant och vägrade att skicka något till någon annan, så det blev lite moment 22 över det hela.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 731
Senast: Calmiche
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat