Sim/vattenträning

milian

Trådstartare
Jag har nu möjlighet att få använda en sjö med sandbotten till mina travisar men har ingen erfarenhet alls av sim/vattenträning, hur ska man lägga upp det?

Hästen som i första hand det gäller har stora problem med sina framknän och man har ju hört att det ska vara väldigt skonsamt men väldigt effektivt.

Alla åsikter och förslag är välkommna

Sv: Sim/vattenträning

Var på studiebesök hos en tränare för några månader sedan, han låter sina hästar simträna. Jag minns inte hur många gånger i veckan det var dom simtränar, men var det en häst som nyligen skulle börja simträna fick den simma i max 5 minuter och sedan gå upp. En av skötarna stod ute på bryggan och höll hästen i ett långt grimskaft, den andra skötaren knöt fast ett rep i hästens svans och band fast det i en stolpe på land, skulle tro att det var för att förhindra hästen att simma ut. Efter knöts hästen loss och den fick kliva upp :) Efter några gånger utökades simningen till 10 minuter per gång, tror det var deras maxtid.

repet i svansen kanske kan användas liknande ett rullband eller en jetstream i en bassäng, dvs för att hästen ska simma utan att komma framåt.
Jag hade kanske hellre i så fall haft en brösta eller nåt att fästa repet i, än ett dragande i svansen...

vad gäller problem med framknän så är det viktigt att man ser till att hålla tårna korta och snabb överrullning, då motsatsen frestar hårt på knäna. min magkänsla säjer mig att simträning kanske inte direkt hjälper en sådan häst, men indirekt gör den ju det eftersom man kan träna utan att fresta på lederna.

i övrigt så vet jag att en f.d kalmartränare var tidig med att införa simträning för sina travhästar, det var väl i början av 80-talet nån gång. kanske har han några erfarenheter att dela med sig till dig?

repet i svansen kanske kan användas liknande ett rullband eller en jetstream i en bassäng, dvs för att hästen ska simma utan att komma framåt.
Jag hade kanske hellre i så fall haft en brösta eller nåt att fästa repet i, än ett dragande i svansen...
Just det jag menar att dom använde det till. Men ja, det såg inte så värst trevligt ut att dom knöt fast dom i svansarna, men det fungerade ju. Man kan säkert använda en brösta med. Jag har själv aldrig prövat detta utan sa bara vad denne tränare gör! :)

Vi var ute i vattnet igår en liten runda det gick kanon, det blev ingen simmning men väl skritt och lite jogging och jösses vad dom får jobba, det måste vara suverän styrketräning dom tycket att det vara väldigt roligt med så det är nog bra psykiskt för dom också.
Ska bli roligt att se resultatet har tänkt att vatten jobba ca 2- 3 gånger i veckan.

V75 here we come ;)

Var på studiebesök hos en tränare för några månader sedan, han låter sina hästar simträna. Jag minns inte hur många gånger i veckan det var dom simtränar, men var det en häst som nyligen skulle börja simträna fick den simma i max 5 minuter och sedan gå upp. En av skötarna stod ute på bryggan och höll hästen i ett långt grimskaft, den andra skötaren knöt fast ett rep i hästens svans och band fast det i en stolpe på land, skulle tro att det var för att förhindra hästen att simma ut. Efter knöts hästen loss och den fick kliva upp :) Efter några gånger utökades simningen till 10 minuter per gång, tror det var deras maxtid.

Simmar inte hästen med panikkänsla om den sitter fast i svansen? Tycker det är konstigt om det skulle vara tillåtet att ens göra så! Vad tycker ni andra här på Buke?

Jag har sett det på flera ställen i Franrike. De simmar ju så de får inte panik utan simmar med mothåll. Man sätter ju inte fast dem förrän de gått i och börjat simma och tar loss dem så de får simma fram till fast mark. Jag har bara sett det i simbassänger för hästar, inte i sjö.

Simmar inte hästen med panikkänsla om den sitter fast i svansen? Tycker det är konstigt om det skulle vara tillåtet att ens göra så! Vad tycker ni andra här på Buke?

Nej dom här hästarna jag såg simmade lungt och såg inte ut att ha panik. En av skötarna stod bakom hästen på land vid snöret, den andre stod ute på en brygga och höll hästen i en longerlina.

JAG själv har aldrig gjort så med en häst. Jag har enbart badat med min häst, lett henne i vattnet, men hon har aldrig simmat bredvid.

Jag har nu möjlighet att få använda en sjö med sandbotten till mina travisar men har ingen erfarenhet alls av sim/vattenträning, hur ska man lägga upp det?

Hästen som i första hand det gäller har stora problem med sina framknän och man har ju hört att det ska vara väldigt skonsamt men väldigt effektivt.

Alla åsikter och förslag är välkommna

Har också börjat prova simma med mina hästar i sommar, båda verkade uppskatta det men vart också osäker på hur lång tid man ska hålla på??
Jag red med ut i sjön och sen väl ute på djupt vatten gled med,
höll i manen och styrde med tyglarna. Lite obehagligt dock när man inte vet hur jobbigt det är för dem så det blev himla korta turer:) väl uppe på land blåste de ordentligt trots kort tur(de är hyfsat tränade) så jobbigt är det def.
Har också fund på hur det påverkar hästar med andra problem än knän tex rygg?? Någon som vet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 176
Senast: Linda_A
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
865
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka