Silversvart och silverbrun

Sv: Silversvart och silverbrun

[
QUOTE=fruma;12303947]Jag tycker det apelkastade syns mer på den silversvarta, i alla fall på mina. ;)
Ja vad jag sett på alla de islandshästar som finns i mina trakter så är de silversvarta översållade med ljusa fläckar.
(Där jag bor finns inom några km radie flera stora islandstall med privathästar, uppfödning och turridning så jag ser dem ofta. Har väl därför blivit lite nyfiken och vill veta mera om dem)
Kallar man det apelkastning på de också? (Eftersom fläckarna både ser annorlunda ut och sitter på andra ställen än de gör på andra apelkastade hästar.) Det kan ju ha samma namn ändå, men eftersom det skiljer såpass mycket så trodde jag att det kallades någonting annat.

*KL*

Jag är ingen islandshästmänniska, men vill göra en kommentar om något jag TROR inte har nämnts rörande skillnaden (den visuella) mellan silversvart och silverbrun:

Strunt samma med nyansen på kroppen, som det har påpekats är det genetiken som avgör. MEN - det är väl ändå så att en silversvart är tecknad som en svart, d.v.s. den är jämt färgad ända ner på mulen och hovarna. Medan en silverbrun är tecknad som en brun. Den har mörkare ben och (oftast) ljusare mule.

När man tittar på vanliga mörkbruna hästar har de ju ofta ljusare partier ovanför mularna. För några år sedan hade jag en svart kallblodstravare. Hon var faktiskt ljusare än ett av stallets mörkbruna halvblod på sommaren. Men min häst var svart ända ner på mulen medan halvblodet var ljusare om mulen. Och på honom såg man också en antydan till gräns mellan mycket mörkt brunt och svart på benen, medan min häst saknade detta.

Jag tycker att de bilder som visats här styrker att samma förhållande gäller med silverfärgerna. De silversvarta är jämt caffe latte-färgade medan de silverbruna har mörkare ben (och ibland ljusare partier ovanför mularna).

Jag vet fortfarande inte varför du skriver detta. Vi har inga olika åsikter om detta alls. Varken när det gäller bruna hästar eller fuxar. (med eller utan gulanlag)
Det är fortfarande silversvart och silverbrun jag vill prata om. (fast nu tror jag att jag fått svar på mina frågor).

Öhhh...nej, det hade inget alls med silverfärger att göra men du skrev faktiskt att fuxar med gulanlag har ljusare man och svans och DET är inte sant....

Jag skrev det inte specifikt till dig utan som en upplysning allmänt att bara för att en fux har ljus man och svans så betyder inte det att den har gulanlag....den gene heter flax och är en helt annan gen.

Skriver man om färger allmänt så brukar det komma upp lite olika saker och jag tyckte bara det var bra att påpeka detta för de som itne vet så de inte får fel uppfattning av något som skrivs felaktigt....

Men ursäkta så hemskt mycket för att jag inte strikt följer att endast skriva om silverfärg....

men du skrev faktiskt att fuxar med gulanlag har ljusare man och svans och DET är inte sant....
Isabeller har ljusare skyddshår. Oftast cremefärgat. Ibland nästan vitt. Det är i min värld ljusare än fuxfärg.
En fux behöver inte ha gulanlag för att ha ljusare man och svans. Det var häst med gulanlag jag skrev om.

Det gör mig ingenting om diskussionen tar lite vidare formen än ursprungsfrågan i och för sig, men jag förstod inte varför detta kom upp. Det kändes som om det var lite väl långt ifrån ämnet.

Senast ändrad:

?? Nu förstår jag inte alls. För att en häst ska vara brun får den inte ha rött i man och svans utan de ska vara svarta. En fux har alltid rött i man och svans. Mer eller mindre. Har den gulanlag blir man och svans betydligt ljusare.
Ursprungsfrågan gällde silversvart och silverbrun, men jag har förstått att det kan vara väldigt svårt att skilja dessa åt ibland. Även silversvarta kan ha en brun, rödbrun eller brungul ton i sig. Men om jag fattat rätt så har en silversvart alltid en ton av "sot" i botten. Vissa ser ut som de har en hinna av sot. Detta är kontentan av era svar samt samtal med islandsägare. Är jag någotsånär rätt ute?

Det var väl så att jag missuppfattade det du skrev isåfall.
Jag tolkade detta som att DU menar att en FUX som har ett gulanlag fortfarande är FUX ( alltså röd ) med ljusare man och svans.
Du skrev inte ordet isabell och därför trodde jag du inte visste det.
Att en fux med gulanlag är en isabell......

Så, mitt fel som tolkade fel.....fast det är ju inte alltid så lätt med det skrivna ordet om man inte specificerar sig mycket ;)

puttar upp mkt gammal tråd :p
La upp en tråd på avel men fick inte mkt svar där och tänkte att denna färg e nog vanligare på isisar än vanliga hästar. Väntar hem en kille som enligt säljaren ska vara silverbrun men hans man är inte så ljus som de ni har visat i tråden. Finns det silverbruna hästar med mörkare man ? Han har iaf vita ögonfransar. Har bara helkropps bilder på honom som föl (han är 1 år nu). Tycker ni han ser ut att vara silverbrun ? Han är overo så gissar att han har vita ben.

32597543.jpg

32599139.jpg

32597548.jpg

Den ser inte silverbrun ut, manen behöver inte vara särskillt ljus men det ska finnas inslag av silver, lite silvergrå hår, i den så vitt jag vet.

Väldigt söt häst.

Vad tror du han har för färg i så fall ? På föl bilderna hade jag gissat på fux eller skimmel född fux men ingen utav hans föräldrar e fux. Hans mamma är brun skäck alt brunskimmel skäck. Hans pappa vet jag bara ska vara svartprickig.

Troligen brunskäck.

Föräldrarna måste vara silver (eller fux med dolt silveranlag) för att fölet ska ha chans på silver och det verkar tveksamt på din beskrivning.

okey, får helt enkelt vänta och se hur han ser ut när han anländer :D Har ingen aning om hans pappa är silver eller inte, hanns mamma är det inte iaf då jag fått bild på henne.

Bilderna är rätt tydliga så jag tror inte färgen ändras för att du får hem honom, om du får rätt häst ;).

haha ja det hoppas man ju att man får :p Men nu har man bara en huvudbild att gå på, han kanske har annan färg på svansen XD När jag frågade på annat forum fick jag som svar att vissa sa att han är sliverbrun och någon gissade på sabino fux, sedan nu du brunskäck :D Så får se vem som har rätt :p

Sabino är en betäckning på bukskäck/overo när genen förekommer i enkel upplaga (kan tänkas att en del använder det om skäckfärgen också). När du skrev att hästen är overo så trodde jag du visste att hästen är bukskäck men är du inte säker på det vill jag reservera mig, det syns inte på bilderna om den är det eller inte.

Fux är en möjlighet, de vita tecknen på benen gör det omöjligt att se om benen skulle varit svarta eller inte, jag gissar dock på brun, med eller utan bukskäck teckning.

Är inte helt hundra på detta med alla skäck namn. trodde sabino var när dom bara har höga strumpor + bläs och overo om dom är bukskäck. Man lär sig något nytt varje dag. Ja hans vita ben rör till det. Lägger upp en helbild på honom sedan när jag fått hem honom :D

Sabino i dubbel upplaga = bukskäck. Annars är det som du skriver om de stora vita tecknena.

Har "lekt" detektiv idag och lyckats spåra upp bild på min killes mamma och pappa. Mamman står som silver brun. kallar mer henne brun men kollar man på bilderna jag hittade har hon mörkbrun man, inte svart. Pappan står som svart appaloosa men han liknar mer silver i mina ögon >___<

Bild på mamma där man ser manen mer:
32604423.jpg

Bild på pappan:
32604440.jpg

Senast ändrad:

Har "lekt" detektiv idag och lyckats spåra upp bild på min killes mamma och pappa. Mamman står som silver brun. kallar mer henne brun men kollar man på bilderna jag hittade har hon mörkbrun man, inte svart. Pappan står som svart appaloosa men han liknar mer silver i mina ögon >___<

Bild på mamma där man ser manen mer:
32604423.jpg

Bild på pappan:
32604440.jpg

Jag tycker mamman ser ut som en brun konstantskimmleskäck, inte silverbrun dock. Verkar ha sabino/overo/bukskäckanlag med den flikiga bläsen.

Pappan ser ut att vara skimmel ??
Men kan vara apploosatecknad silversvart oxå.....

pappan står som svart appaloosa.Tycker inte mamman ser ut som brun konstantskimmel, har en brunskimmel och han blir mycket ljusare, men det kanske varierar.
Fått lite bilder av uppföraren nu:

Här är han 3 månader, han har ju en grå man iaf på denna bild.
DSC_0156.JPG-for-web-normal-1282739913.jpg

Dessa är 2 månader gamla.
DSC_0782.JPG-for-web-normal-1308940165.jpg

Kroppen, tycker det ser ut som en vit svans iaf.
DSC_0706.JPG-for-web-normal-1308940277.jpg

Den bakre rumpan e hans
DSC_0720.JPG-for-web-normal-1308940309.jpg

Här har du pappan i profil
DSC_0113.JPG-for-web-normal-1282739021.jpg

Hur mycket vit en konstanskimmel blir kan nog variera en hel del.

Jag tycker att på fölbilden ser han inte ut att vara silverbrun, mera brun.

Svansen kan ju vara vit för att han är vit på rumpan, i själva skäckteckningen så att säga.

Jag kan inte så mycket ang apploosa teckningen, han kanske är svart men jag tycker han ser så grå ut att han är skimmel.

Men rumpan är ju brun på honom:p Han har inga fläckar utan bara höga strumpor. Har heller aldrig sett en brun häst med så ljus vintepäls som han har. Pappan hade jag kallat silver dapple i färgen men har heller inte koll på appaloosa färgerna :D.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: fio
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar