Silversvart och silverbrun

Sv: Silversvart och silverbrun

[

Ja så långt är jag med. Hästen på min bild har ju mer brun grundfärg än svart så därav frågan egentligen.

Men i brun färg finns ju rött. Hur går det ihop? vissa hästar är mer gråbruna, men oftast är de mer rödbruna.

Jag tror det ställer till det eftersom vi andra menar genetisk färg när vi säger grundfärg och inte den nyans hästen har på kroppen. Det vill säga: en häst kan se brun ut på kroppen men vara silversvart om det är den färg den har genetiskt.

Självklart finns det rödbruna hästar. Men är det en silverbrun och inte en fux med flax (de kan man ibland blanda ihop) så saknar den röda hårstrån i man och svans. En fux kan ju ha rödaktiga hårstrån i manen även om den har väldigt ljus man.

Det är riktigt att bork är det som numera benäms gulbrun, dvs en brun häst med gulgen.

Vad menar du med att det finns "röd i brun färg " ??

Såvitt jag vet har jag då ALDRIG sett en häst som är brun med röda strån i man eller svans.....men du menar de SER ut att vara rött i det bruna på kroppen ??

Ja, men det är ju ungefär som att se en bleksvart häst....den kan SE ut att ha ljusa, gulaktiga, gråaktiga, rödaktiga, brunaktiga strån på kroppen men GENETISKT är den svart, inget annat :)

Nyanserna ställer nog till det en del.....

Vad man SER med ögat är inte nödvändigtvis sanningen vad hästen är GENETISKT för färg ;)

Vad menar du med att det finns "röd i brun färg " ??
Jag menar helt enkelt att i brun färg finns mer eller mindre rött.
Prova att blanda färger själv.
Det finns ju mängder av bruna nyanser. allt från nästan svart till de som ser ut precis som fuxar när det gäller täckhåren. Man ser att de är bruna eftersom de har svarta skyddshår. (och fux har ju mycket rött)

Stammen på hästen:

Nu minns jag inte namnen på varken hingst eller sto, men hingsten är silversvart och stoet är silverbrunt, så silveranlag finns ju.

Vet inte om du missuppfattat mig. Jag konstaterade att brunt finns i väldigt många olika nyanser med mer eller mindre rött i. Min fråga gällde hur man kan säga att det inte får finnas rött i brunt. Då blir det ju sällan brunt öht.

Har du läst om basfärgerna på silverkedjans hemsida? Följande citat är hämtat därifrån:
En brun häst har svart man och svans och ben Brun färg syns bara på svart botten. Alla bruna hästar har anlag för svart och brunt, och de kan även ha anlag för röd färg men det syns inte. Fuxar kan ha bruna anlag men de syns inte.
Bruna hästar finns i många olika nyanser, varav en del kan se riktigt rödbruna ut, men det har inget med ev. röda anlag att göra. En häst måste ha dubbla röda anlag för att de ska synas och då blir det en fux.
Man måste skilja på vilken färg hästen ser ut att ha och vilka anlag den bär på.

Vet inte om du missuppfattat mig. Jag konstaterade att brunt finns i väldigt många olika nyanser med mer eller mindre rött i. Min fråga gällde hur man kan säga att det inte får finnas rött i brunt. Då blir det ju sällan brunt öht.

Ok. Det beror ju på anlag från mamman och pappan.
Mamma till den främsta är fux, och till den bakom är rödskäck. Rödskäcksstoet betäcktes med en hingst, som inte ger några röda avkommor.

Den främsta betäcktes med en svartskäckhingst, jag vet inte vilka anlag han har. Hur som helst ser den främsta ut som det är rödaktigt i färgen. Inte vet jag om den här upplysningen säger något ;)

Men du förstod sen att det handlar om att man och svans inte får ha rött i sig alls...? Fuxar med mkt ljus man kan ju ha en del röda strån...

Men du förstod sen att det handlar om att man och svans inte får ha rött i sig alls...? Fuxar med mkt ljus man kan ju ha en del röda strån...

?? Nu förstår jag inte alls. För att en häst ska vara brun får den inte ha rött i man och svans utan de ska vara svarta. En fux har alltid rött i man och svans. Mer eller mindre. Har den gulanlag blir man och svans betydligt ljusare.

Ursprungsfrågan gällde silversvart och silverbrun, men jag har förstått att det kan vara väldigt svårt att skilja dessa åt ibland. Även silversvarta kan ha en brun, rödbrun eller brungul ton i sig. Men om jag fattat rätt så har en silversvart alltid en ton av "sot" i botten. Vissa ser ut som de har en hinna av sot. Detta är kontentan av era svar samt samtal med islandsägare. Är jag någotsånär rätt ute?

Här kommer ett par foto på mina killar. På nära håll på dem ser man tydlig skillnad på silverbrun/silversvart. Visst är det mer sotig färg i den silversvarta.

Silversvarta killen

unghstar-105_stjarni_37270182.jpg

Silverbruna killen

unghstar-071_okki_37270448.jpg

JA!!!
Då tror jag att jag börjar få lite kläm på detta. Din översta bild är ju brun med tydligt "sotfärg" De ljusa fläckarna verkar också vara väldigt vanliga på just silversvarta. Stämmer det? Endel kallar dem apelkastade, men apelkastning brukar mera vara ringar och sitta på bakdelen till största delen. På silversvarta verkar de runda fläckarna sitta precis överallt. Lika mycket på halsen och benen som mage, rygg och bakdel.
Din andra bild visar för mig en brun häst som skiljer sig tydligt genom att ha mycket ljus man och svans. Skyddshåren går inte i rött eller gult som vid gulanlag utan silver/grått. Jag antar att den har lika silverljusa ögonfransar också?
(Nu tror jag att jag börjar fatta lite av detta.)

Och jag tror att problemet är att de flesta här pratar om grundfärg- dvs den GENETISKA grundfärgen. Inte vad hästen ser ut att ha för färg på kroppen!

Vissa silversvarta och silverbruna är väldigt lätta att skilja (som på bilderna här ovanför!), och det har du ju fått prov på nu, och i de fall då det absolut inte går att skilja dem på fenotypen så är det grundfärgen i genotypen som skiljer dem åt.
Dvs, vad stammen och deras ev. avkommor säger att de har för färg.

Hoppas jag inte snurrar till allt för mycket :)

Jag tror det, jag kanske förvirrade det lite då jag i första hand skrev om skillnaden mellan silverbrun och fux med flax. Som ju också kan vara svårt att skilja åt ibland. :)

Jag tycker det apelkastade syns mer på den silversvarta, i alla fall på mina. ;)

Skulle de för ögat vara mer lika varandra i sin färg så får man titta på föräldrar.
Den första har en silversvart pappa och en svart mamma, kan alltså bara vara silversvart.

Den andra har mycket riktigt vita ögonfransar också. :)
Han har samma silversvarta pappa och en fux(skäck) mamma. Detta sto har gett många bruna avkommor så hon har helt klart en dold brun gen.

unghästar%20007_Þokki.jpg

Här kan man skapligt se de ljusa ögonfransarna.

?? Nu förstår jag inte alls. För att en häst ska vara brun får den inte ha rött i man och svans utan de ska vara svarta. En fux har alltid rött i man och svans. Mer eller mindre. Har den gulanlag blir man och svans betydligt ljusare.
Ursprungsfrågan gällde silversvart och silverbrun, men jag har förstått att det kan vara väldigt svårt att skilja dessa åt ibland. Även silversvarta kan ha en brun, rödbrun eller brungul ton i sig. Men om jag fattat rätt så har en silversvart alltid en ton av "sot" i botten. Vissa ser ut som de har en hinna av sot. Detta är kontentan av era svar samt samtal med islandsägare. Är jag någotsånär rätt ute?

OM en fux har gulanlag är den ALLTID isabell, inte fux.......Gult anlag är dominant dvs det syns ALLTID på hästen att den har det....Även om det på svarta hästar kan vara mycket svårt att se med blotta ögat så synd et alltid.....

Alltså:

Fux med gult anlag = isabell
Svart med gult anlag = gulsvart
Brun med gult anlag = gulbrun

Fux med dubbla gula anlag = cremello
Brun med dubbla gula anlag = perlino
Svart med dubbla gula anlag ????, vet inte ens om det finns ??

Jag vet fortfarande inte varför du skriver detta. Vi har inga olika åsikter om detta alls. Varken när det gäller bruna hästar eller fuxar. (med eller utan gulanlag)
Det är fortfarande silversvart och silverbrun jag vill prata om. (fast nu tror jag att jag fått svar på mina frågor).

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: fio
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar