Silversvart och silverbrun

Sv: Silversvart och silverbrun

Aha, det är så enkelt.. Det är ju grymt svårt att se skillnad på en gulsvart och en bleksvart då.. Går det ens? Utan att veta mer om bakgrund mm?

Det kan vara omöjligt, men en gulsvart brukar ha lite ljusare ögon än en bleksvart. Och den bleksvarta mörkare ryggrand, bredare än en blackål.

Kanske är min bleksvart då... Nåja, det kvittar ju EGENTLIGEN; men kul att kunna benämna sin häst med rätt förg. Känns inte bra o sga svart, då hon ju faktiskt inte är det. Inte i mina ögon iaf!

Jag har en bild jag gillar!

683b1ce8.jpg

Till vänster är Glaesir som är silversvart och till höger är Gimsteinn som är silverbrun.

perfekt bild!!!
Ser skillnad direkt...rätt pälsfärg...(rätt årstid..)

Här kan du läsa lite om färger och det är värt köpa boken "Hästens färger
":

http://www.silverkedjan.se/ny/farger.html[/QUOTE]

Jag har läst flera böcker om hästens färger. Men när det gäller islandhästar verkar det dels finnas andra benämningar på färger och dels andra anlag. Dessa har jag inte läst mycket alls om för de tas inte upp i de flesta böcker om färger. Finns det någon bra bok som handlar om just islandshästens färger?

Den ser inte ut att ha någon ål, annars hade jag gissat på silvermusblack, så säger silversvart.

Nej han har ingen ål. Det ägaren inte är säker på är om han är silverbrun eller silversvart. (hon har fått olika bud)

Jag antar att hon inte är säker på det. Jag kan se om jag kan ta reda på hans stam.

Har den gener för att kunna va silvergulsvart?

Silvergulsvart brukar"tappa" den riktigt ljusa manen. Som min Bjór.

Denna häst skulle jag också säga silversvart. Tycker inte att de silverbruna brukar bli lika apelkastade som de silversvarta.

Jag har läst flera böcker om hästens färger. Men när det gäller islandhästar verkar det dels finnas andra benämningar på färger och dels andra anlag. Dessa har jag inte läst mycket alls om för de tas inte upp i de flesta böcker om färger. Finns det någon bra bok som handlar om just islandshästens färger?[/QUOTE]

Islandshästens färger är som alla andra hästars färger. Dock är färgvariationen lite bredare. Och på isländska språket är det mer variationer i färgbenämning. Ett färgrikt språk, alltså som vi inte har här i Sverige.

Islandshästens färger är som alla andra hästars färger. Dock är färgvariationen lite bredare. Och på isländska språket är det mer variationer i färgbenämning. Ett färgrikt språk, alltså som vi inte har här i Sverige.
[/QUOTE]

Om jag jämför böcker om hästens färger med det jag läst om islandhästens färger så är det i flera avseenden motsägelsefullt. Tex när det gäller gulanlag. Nuförtiden benämns det som tidigare kallades black för gulanlag. (kan man läsa på flertal ställen) Sen läste jag om islandsfärger på ett ställe och där pratade de om blackanlag och gulanlag som två olika anlag.
Det är förvirrande! Och hur ska man veta vilken bok som stämmer? När det som skrivs är motsägelsefullt?

Vad har den här hästen för färg? (gissningsvis)
27123964.jpg

Jag skulle vilja påstå denna är silversvart, mycket apelkastad och ljus.
Absolut inte silverbrun iallafall.

Ta gärna reda på stammen så kanske det går att utröna :)

I ett visst svagt ögonblick kan jag tycka den kan gå som isabell oxå MEN nja.....

Naturligtvis är det jättesvårt att veta vilken bok som har rätt.
JAg vet inte riktigt vem som påstår att gulanlag och blackanlag är samma ??

Vilken bok är det ???

Iallaall så kan du vara säker på att det är två skilda anlag......

Gulanlag kan man oxå kalla för cremeanlag, jag tror benämningen är C ( creme ).

Blackanlag är D ( dun ).

Jag vet att jag nånstans läst att gulblackfärgen inte "finns" längre som benämning då det inte är en gentiskt korrekt benämning på den färgen som en gång kallades det.
Den färgen är alltså inte gentiskt en kombination av gul och black utan är rätt och slätt brunblack.

Men jag vet hästar som står reggade som gulblacka, fast i själva verkat är brunblacka.

En häst som är BÅDA brun, gul och black är den korrekta benämningen vitblack.

Precis som alla andra här sagt så beror färgen en silverhäst har på vilkn grundfärg den har.
En med svart grundfärg bleks av silvergenen och blir, oftast, åt det gråare hållet, blek svart liksom, många blir apelkastade och därmed ännu ljusare och har ofta stor skillnad på vinter och sommarpäls - kan se ut som två olika hästar.

En med brun grundfärg och silver på det, där bleks inte kroppsfärgen lika mycket, man ser ofta på nederdelen av benen ljusare fanor och den mycket ljusa manen och svansen.
det kan vara svårt att se skillnad på en fux med flax och en silverbrun men jag själv tycker en fux ofta har en rödare ton i kroppsfärgen.

För att inte förväxla en fux med flax ( benämt i något svar som rödvindott, vilket alltså gentiskt inte finns ) med en silverbrun så kan man titta på stråna i man och svans.
En silverbrun har ALDRIG röda strån, inte ett enda.
de kan vara gråaktiga, cremeaktiga men aldrig rödaktiga....

Om man har möjlighet så tittar på stammen om man är osäker på hästens färg för en häst får ju aldrig en färg som den inte har gener för :)

[
QUOTE=cowgirl73;12263712]Naturligtvis är det jättesvårt att veta vilken bok som har rätt.
JAg vet inte riktigt vem som påstår att gulanlag och blackanlag är samma ??

Vilken bok är det ???
Nu är det jag som blandat ihop begreppen här. ber om ursäkt. Jag menar bork. Inte black. De hästar som benämdes som bork förr benämn nu som häst med gulanlag.

Men jag vet hästar som står reggade som gulblacka, fast i själva verkat är brunblacka.
Det vimlar av hästar som är regade med färg som inte alls överensstämmer med hästen. Men nu när allla hästar ska ha pass är beskrivningen av hästen mera noga utförd mot tidigare så detta kommer säkert att minska.

Precis som alla andra här sagt så beror färgen en silverhäst har på vilkn grundfärg den har.
Ja så långt är jag med. Hästen på min bild har ju mer brun grundfärg än svart så därav frågan egentligen.
En med svart grundfärg bleks av silvergenen och blir, oftast, åt det gråare hållet, blek svart liksom, många blir apelkastade och därmed ännu ljusare och har ofta stor skillnad på vinter och sommarpäls - kan se ut som två olika hästar.
Ja denna häst är betydligt mörkare under vintern. Ska se om jag har någon sådan bild. Fast många hästar ändrar ju färg mellan vinter och sommar. Bruna hästar blir nästan svarta på vintern.
En silverbrun har ALDRIG röda strån, inte ett enda.
de kan vara gråaktiga, cremeaktiga men aldrig rödaktiga....
Men i brun färg finns ju rött. Hur går det ihop? vissa hästar är mer gråbruna, men oftast är de mer rödbruna.

Ang. bork så är det ju bara ett gammalt namn för gulbrun. Det var faktiskt åratal sedan jag hörde någon använda uttrycket bork :)

Silverdiskussionen är jag inte tillräckligt insatt i tyvärr. Däremot så har jag sedan jag började med islandshästar mer och mer lärt mig att man trots allt inte med ögat kan säga exakt vilken färg hästen har- stammen kan hjälpa dig, men riktigt säker blir du först när du ser avkommorna.

Silverkedjans färgskola är ju suverän, men den är väl redan länkad till tidigare i tråden tror jag.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Senast: fio
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 398
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar