Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en bild jag gillar!
Till vänster är Glaesir som är silversvart och till höger är Gimsteinn som är silverbrun.
":Här kan du läsa lite om färger och det är värt köpa boken "Hästens färger
Nej han har ingen ål. Det ägaren inte är säker på är om han är silverbrun eller silversvart. (hon har fått olika bud)
Har den gener för att kunna va silvergulsvart?
[/QUOTE]Islandshästens färger är som alla andra hästars färger. Dock är färgvariationen lite bredare. Och på isländska språket är det mer variationer i färgbenämning. Ett färgrikt språk, alltså som vi inte har här i Sverige.
Vad har den här hästen för färg? (gissningsvis)
Nu är det jag som blandat ihop begreppen här. ber om ursäkt. Jag menar bork. Inte black. De hästar som benämdes som bork förr benämn nu som häst med gulanlag.QUOTE=cowgirl73;12263712]Naturligtvis är det jättesvårt att veta vilken bok som har rätt.
JAg vet inte riktigt vem som påstår att gulanlag och blackanlag är samma ??
Vilken bok är det ???
Det vimlar av hästar som är regade med färg som inte alls överensstämmer med hästen. Men nu när allla hästar ska ha pass är beskrivningen av hästen mera noga utförd mot tidigare så detta kommer säkert att minska.Men jag vet hästar som står reggade som gulblacka, fast i själva verkat är brunblacka.
Ja så långt är jag med. Hästen på min bild har ju mer brun grundfärg än svart så därav frågan egentligen.Precis som alla andra här sagt så beror färgen en silverhäst har på vilkn grundfärg den har.
Ja denna häst är betydligt mörkare under vintern. Ska se om jag har någon sådan bild. Fast många hästar ändrar ju färg mellan vinter och sommar. Bruna hästar blir nästan svarta på vintern.En med svart grundfärg bleks av silvergenen och blir, oftast, åt det gråare hållet, blek svart liksom, många blir apelkastade och därmed ännu ljusare och har ofta stor skillnad på vinter och sommarpäls - kan se ut som två olika hästar.
Men i brun färg finns ju rött. Hur går det ihop? vissa hästar är mer gråbruna, men oftast är de mer rödbruna.En silverbrun har ALDRIG röda strån, inte ett enda.
de kan vara gråaktiga, cremeaktiga men aldrig rödaktiga....