Silversvart och silverbrun

Sv: Silversvart och silverbrun

(precis som svarta hästar kan bli lite rödbruna innan de fäller sommar/vinterpäls)
:confused: Det där förstår jag inte.En svart häst är ju svart. Har aldrig sett en svart häst bli brunaktig. (någon gång på året)

Finns det något bra ställe där man kan läsa mer om silveranlaget? Detta anlag verkar ju helt klart vara något speciellt.

Svart häst
Skuggi266.jpg

Skuggi64.jpg

Min foderhäst blir gulbrun nu på våren när han fäller, men är svart på hösten/vintern... :)

Móvindótt är silversvart och jarpvindótt är silverbrun. Ibland har silverbruna hästar på Island kallats rauðvindótt (silverfux) vilket är felaktikgt då grundfärgen är brun och inte fux även om de i vissa nyanser kan påminna om fuxar.

Silverfärgad, så kan vara allt inom silverfärgat. Vad jag har fattat det som.

Om man bara säger vindótt är det oftast om hästar som är silversvarta dvs móvindótt.

Men hade en kompis förut som hade ett sto dem sade var röd vindott.
Hon var verkligen ritkgit röd också, året om och sedan vit man och svans (något fin ja:love:) Dottern hennes benämde dem som grå vindott och hon var verkligen riktigt stålgrå (en skönhet även hon)
Vad klassas det som då?

En sån häst har jag inte sett beteckningen svart på förut. De har stått som bruna eller svartbruna i papprena.

Bleksvart kan nyansen kallas.
Det finns sådana som är reggade som mörkbruna, gulsvarta eller t o m musblacka.

Ingen aning men jag tycker att det känns märkligt att blanda två olika språk för att få till en färg.....

En sån häst har jag inte sett beteckningen svart på förut. De har stått som bruna eller svartbruna i papprena.

Problemet med det hela är ju att det ligger andra gener bakom en mörkt brun häst och en svart/ svartbrun / bleksvart eller vad man väljer att kalla dem

svart/brunsvart/bleksvart

Svartbrun är typ black and tan. Men jag tror inte ID-kontrollanterna använder sig av svartbrun längre utan färgen kallas mörkbrun.

Aha:idea: så det är skillnad på svartbrun och brunsvart!

När det gäller benämningen på färgerna är jag mer hemma på isländska, men jag försöker lära mig!

Min häst står som svart i sina papper, men är ju INTE svart enligt mig. Jag funderar vad hon då kan vara. Nu funkade inte pixbox, så jag kan inte visa bild.
Men jag har funderat.. En GULsvart häst, bär ju på gulanlag, och kan ju då ge isabeller tex. En BLEKsvart häst, vad bär den på för anlag, som gör den "blek"?
Kan den oxå ge nån speciell färg på avkomman? Min hästs mamma är visst fux, o pappan musblack.. Om det nu har med saken att göra!
Har inte riktigt fattat det där..

KL
Men så är det väl också så att en svart häst föds grå.
En silversvart häst föds alltså grå med ljusa ögonfransar, randiga hovar osv., och en silverbrun häst föds brun med ljusa ögonfransar, randiga hovar osv.
Jag har en bild på ett nyfött silversvart föl som är stålgrå men eftersom pixbox ligger nere så får den vänta :)
Finns säkert någon annan här som har bilder på silversvarta och silverbruna föl!

En bleksvart är en ljus nyans av svart, precis som det finns olika nyanser av fux och brun o s v.
Eftersom din hästs mamma är fux vet du att din häst kan ge fux avkomma.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Senast: fio
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 398
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar