Silverputs

smedsussie

Trådstartare
Har fått ärva en silverpläterad bricka, som aldrig varit uppackad. Tyvärr är den mycket oxiderad på ena kanten, då förpackningen gått sönder.

Har någon något tips på "recept" på silverputsmedel? Vill gärna inte använda något köpemedel, utan vill helst ha något miljövänligt.

Moderator får flytta tråden om den hamnat fel.
 
Sv: Silverputs

Hörde ett par damer på jobbet prata om detta häromdagen och om jag minns rätt så var det så här: Täck en form med aluminiumfolie, häll i vatten och några teskedar bakpulver. Sen låter man silvret ligga i vattnet en stund.
Med reservation för att jag minns fel. :)
 
Sv: Silverputs

Hörde ett par damer på jobbet prata om detta häromdagen och om jag minns rätt så var det så här: Täck en form med aluminiumfolie, häll i vatten och några teskedar bakpulver. Sen låter man silvret ligga i vattnet en stund.
Med reservation för att jag minns fel. :)


Har hört något om aluminiumfolie tidigare, men inte vetat vad man mer ska ha. Får testa detta.
 
Sv: Silverputs

Googla på Kemidoktorns bästa silverputs, så får du en instruktiv liten video på hur det går till!
 
Sv: Silverputs

Blåser lite liv i denna tråd.
Har provat receptet som visades i Kemidoktorns experiment på min silverbricka. Och ja, det funkade! Brickan är numera som ny!

Tack alla som gav mej tips!
 

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
845
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 851
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 085
Ridning Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :) Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av...
Svar
5
· Visningar
1 400
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp