Sidvärtes vid tömkörning?

cristobal

Trådstartare
Ja, hur gör ni, och vilka ringar använder ni vid sådana övningar?
Vill kunna både öppna, sluta och skänkelvikning vid tömkörning.
Vilken position är lämplig för mig ?
 
Senast ändrad:
Sv: Sidvärtes vid tömkörning?

Man ringer Anders Eriksson! :D

Jag har innertöm, gjord, genom bettring till hand. Yttertöm har jag bettring, deckelring till hand. Och alla sidvärtsrörelser på töm gör jag längs en vägg som stöd. Om du börjar men "öppna" så lägger jag en volt i hörnet, och låter hästen fortsättar ut ur volten på spåret med voltställningen kvar.

Så fort unghästen tenderar att gå sidvärts så ger jag mig och vänder över ridbanan. Och berömmer naturligvis. Sen är det "bara" att lägga till en meter sidvärts i taget.

Skänkelvikning gör jag innanför spåret med näsan mot väggen. Samma med sluta.
 
Sv: Sidvärtes vid tömkörning?

har tömmarna i övre ringarna. för sedan över ena tömmen så att båda hamnar på samma sida. lite svårt att förklara men om du t ex vill att hästen ska gå trespår så kan du börja med att gå längs staketet (säg vänster varv), sedan för du vänstertömmen över till högersidan, tar lite i högertömmen så att du får in baken innanför spåret (huvudet mot staketet) och förhåller i vänstertömmen så att den inte blir för mycket, sen får du se hur mycket du behöver ta i varje töm för att få hästen dit du vill.
 
Sv: Sidvärtes vid tömkörning?

Jag är inte riktigt haj på vad exakt hästen gör i en öppna, sluta och skänkelvikning...Är det så att i en öppa så går bakdelen kvar på spåret och framdelen innanför spåret? vilken är ställningen i nacke och går det att rida öppna på diagonalen? (Jag tänker mig den på rakt spår efter långsidan...)
Och i skänkelvikningen går hästen helt rakställd? Nacken ställd år ngt håll?
Öppnan har jag ingen kommentar om:P kanske någon snäll person kan berätta:)
 
Sv: Sidvärtes vid tömkörning?

Öppnan har jag ingen kommentar om:P kanske någon snäll person kan berätta:)[/QUOTE]


Menade såklart Slutan:angel: :smirk:
 
Sv: Sidvärtes vid tömkörning?

"tar lite i högertömmen så att du får in baken innanför spåret"
Mm, tror jag förstår hur ni menar, (du o blandrastik)
Men är det så att yttertömmen också ska fungera som skänkeln gör vid ridning, alltså att man lägger lite tryck på länden med tömmen? Går det med tömmarna genom översta ringarna? Förlåt om jag är trög!
Visst, jag ska ta hjälp av staketet, men hur gör man tex på ett fält?
 
Sv: Sidvärtes vid tömkörning?

cristobal skrev:
Men är det så att yttertömmen också ska fungera som skänkeln gör vid ridning, alltså att man lägger lite tryck på länden med tömmen? ?
ingen aning, har aldrig testat. tror inte att jag riktigt förstår vad du menar heller :o
cristobal skrev:
Går det med tömmarna genom översta ringarna? Förlåt om jag är trög!?
ja det är iaf så jag har lärt mig :D gick då en kurs i körning/tömkörning. men det brukar skilja sig mellan körfolk och ridfolk på hur man ska fästa tömmarna. av vad jag har märkt så vill ridfolk gärna använda sig av olika inspänningar och "gramanfästning" med tömmarna, medans körfolk har det så enkelt som möjligt (antingen i översta ringarna eller t ex lös töm vid voltarbete). sj har jag lärt mig både och men gillar det "enkla" bäst.
cristobal skrev:
Visst, jag ska ta hjälp av staketet, men hur gör man tex på ett fält?
då gör du samma sak som vid staketet men det kan bli svårare att få det rakt och snyggt utan hjälp i början :D , du får kanske ta extra många förhållningar i "den rätande" tömmen (eller hur man nu ska förklara det) så att hästen inte slinker iväg alltför mycket..
 
Sv: Sidvärtes vid tömkörning?

Så här gör jag: träna först hästen att gå på tagen töm. Gå mitt bakom hästen. När hästen kan gå igång och stanna på helt rakt spår med tagen töm är den redo för sidvärtsrörelse. Man gör en mjukförhållning på båda tömmarna, sedan kramar man den tömmen där man vill att hästens bakben ska flytta över det andra bakbenet. Tex vill du att hästen ska gå åt höger så trampar vänster bakben frmåt och förbi det högra. Halsen hålls rak till en början. Krama tömmen precis när hästen lyfter upp sitt vänstra bakben. Gå hela tiden i takt med hästen! Glöm inte att ge eftergift så fort hästen visar att den trampar över något. Jag tränar aldrig unghästarna mot en vägg utan jag är ytterst noggrann med att framdelen hela tiden följer mitt tänkta spår. Detta tycker jag är jätteviktigt för när hästen lutar sig/stöder mot en vägg så får inte sidvärtsrörelsen samma effekt. Dessutom så blir det svårare med skolorna längre fram om man slarvar med vägen. Träna mycket på grusvägar, gå i mitten på vägen och se till att hålla spåret och inte vingla. Vinglar hästen så driv fram den utan att släppa kontakten med munnen. Börja sedan om igen.
 
Sv: Sidvärtes vid tömkörning?

Bra svar!
Är det så att du flyttar händerna sidledes, eller menar du att man bara kramar tömmen, ungefär som vid en halvhalt? Vrider du kroppen din åt något håll, eller är du rakriktad?

Min häst kan ju alla de här sakerna med ryttare, men eftersom vi är i ett uppbyggnadsskede skulle jag vilja träna dessa saker från marken.

Försöker också att vara noga med rakriktningen då jag tömkör, liksom vid ridning.
 
Sv: Sidvärtes vid tömkörning?

Tack...:o Exakt hur mycket man kramar tömmen beror ju på hur mycket hästen reagerar. På en ädel lipizzaner (som jag tränar just nu i detta) så behöver jag bara krama med lillfinger och ringfinger. Ungefär som en minihalvhalt.På en fjord/kallblod/annan mer okänslig häst kan jag få ta ordentliga kramningar i takt med hästens bakben. Ja hur jag är själv....tror att när hästen flyttar åt höger är jag "ställd lite" åt vänster. Fast hästen går ju sidvärts rakt fram.
Det svåra är ju att få hästen att gå på sin raka linje i sidvärts, men det är när det lyckas man har nått ett pinnhål högre upp på dressyrutbildningen i tömmarna! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
772
Senast: SaraXX
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp