Sidoligamentskada?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Min häst har fått diagnosen sidoligamentskada i hovleden båda fram (mest på vänster) och letar efter information om denna skada. Hittar förvånansvärt lite, så nu efterfrågar jag er erfarenhet & kunskap i ämnet. Vet du något eller har du haft en häst med denna typ av skada? Hur diagnostiserades den, hur lång konvalescent fick den, på vilket sätt skulle hästen hanteras då (sjukhage / promenader etc) och vad blev utgången?

Bakgrund & status om oss för den som är intresserad:
Min häst diagnostiserades med ultraljud av en av Sveriges duktigaste inom området. Veterinären sa att denna typ av skada KAN läka men att det är LÅNG konvalecens, cirka ett år. Ungefär 50% med denna skada blir bra. Det finns ingen behandlingsmetod mer än vila....

Min häst och jag har kämpat under ett halvårs tid med sjukhage (mest boxhage) och dagliga promenader på 15-30 minuter. Vi åkte in i januari med en hälta vä fram, som blev en knäledsinflammation hö bak, hästen friskförklarades efter två behandlingar, men visade vid igångsättning hälta båda fram. När hästen blev halt hade jag haft honom i lite drygt fyra månader... Det är min drömhäst på alla sätt och vis! Här är vi nu med diagnosen sidoligamentskada. Status: Släppa på bete och kolla utvecklingen i slutet av augusti.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sidoligamentskada?

Jag upptäckte hälta på mitt 8-åriga sto, ringde och fick tid på kliniken som konstaterade förändringar i fästena båda fram men värre i det ena frambenet.
Min vet gav mig en dyster prognos iom att det var båda fram.

Boxhage 6 v med medicinering i 10-14 dagar, tror hon fick Metacam. Hon var bättre på åb men vet fortfarande tveksam.
Efter ca 8 v var hon halt igen, då bestämde vi att det var nog och tog bort henne.

Hej!

Jag har inte haft häst med just den diagnosen men har häst med senskada och jag vill bara påpeka att det verkar vara olika vad veterinärer ordinerar när det gäller konvalescens och behandling. En del är helt inne på att hästen ska stå i sjukhage medans andra (som den veterinär jag har) anser att hästen ska gå i vanlig hage samt promeneras på hårt underlag ca 20-30 minuter om dagen.

Ibland kan man sätta in laserbehandling för att påskynda läkningen. Jag är inte veterinär och siar inte ett dugg i fallet din häst, men jag tycker att det aldrig är fel att ta in två veterinärers åsikter i skador som denna. Nu skrev du att din veterinär är duktig, kanske ska du ringa upp honom/henne igen eller ännu hellre mejla (för att det oftast är lättare att ta till sig det skrivna ordet i ett fall när känslorna svajar också) och diskutera om det finns ytterligare behandlingar att sätta in, om hästen kan gå i vanlig hage eller ej, m.m.

Jag önskar er all lycka & fullt tillfrisknande!

;) Krocket

lytesout95 och krocket - Tack för era svar!

lytesout95:
några frågor! Hur konstaterades förändringarna förresten? Ultraljud? Vilka fästen :confused: Du skriver att hon fick stå på boxhage i 6v och sen var bättre men att hon var halt igen efter 8v. Vad hände efter de första 6v. Fick hon gå ut i vanlig hage, stod hon fortfarande på boxhage eller fick ni hålla på med skrittpromenader?

krocket: ja, jag håller med dig! för oss har det varit tre veterinären inblandade, min ordinarie på klinik och två dit vi remitterades. gällande att prova olika alternativ med vila vs rörelse så är det väl där vi är nu. hästen har stått i liten hage resp boxhage de senaste fem månaderna (!), det har inte hjälpt oss. nu går han helt enkelt på stor hage och det är bara att hoppas att det hjälper.... vi får åtminstone prova! f-n jag önskade jag kunde göra NÅGONTING!

fler med erfarenhet / fakta om sidoligament / ligamentskador? både bra och dåliga erfarenheter???

Min häst har en ligamentskada i ett framknä. Han har vilat ett år nu! Några månader i mindre hage själv och sedan i "vanlig" hage.
Han är ohalt och njuter av livet. Han är inte igångsatt direkt, men jag har lite smått börjat jobba honom från marken igen och sitter upp korta stunder i skritt.
Han är lite stel efter sin långa vila, och snedbelastning.

Veterinären har sagt som till dig. Man vet inte om det blir full kapacitet igen eller inte, Kanske bara promenadhäst. Det är just runt ett års tid som man får svaret på hur det kommer att hålla. Därför stärker jag min häst långsamt. Han stärker sig själv också genom att busa i hagen :-)

Hältan försvann inte förrän efter ca 8-9 månaders tid. Promenader efter bara ett par månader.
Veterinären frågade om jag ville ha kvar hästen trots osäker prognos och det ville jag givetvis. Veterinären sa att han inte lider och idag njuter hästen av haglivet och våra promenader och småträningar.
Vi får se om han kommer tillbaka som ridhäst i sommar. :love:

Min egen häst skadade senor och ligament i en kotled fram på bete, magnetröntgad så jag har facit. Först tog det flera månader innan skadan diagnosticerades korrekt, då den akuta hältan snabbt gick över och sedan fick hästen kotledsinflammation efter varje igångsättning. Därefter liten grushage och kontrollerad skrittmotion ca 6 månader, därefter liten grushage och trav/galopp ca 8 månader. Nu har det gått ytterligare 6 månader och hästen är fullt igång och verkar ok, peppar peppar ta i trä...

En bekant har en häst som troligen pga trauma hade ligamentskador i framhov, ultraljudad i Skara. Hästen vilade ett tag, men fixade inte det så den har gått i stor hage och ridits försiktigt under något år tror jag. Nu fullt igång med placeringar MSV dressyr, men har haft några bakslag med hälta.

En annan bekant har en häst med troliga ligamentskador i en framhov. Ej ultraljudad i Skara, men man vet att det är något i hoven. Trolig orsak sned häst pga gått omkull som unghäst, ena bogen hade stora problem, som nu är åtgärdat, vilekt man tror har lett till snedbelastning. Den har också gått i stor hage då den hoppar ur sjukhagar. Har nog vilat över ett år, men under försiktig igångsättning och verkar klara det hittills.

Tyvärr inte, vare sig i akut skede eller vid de kotledsinflammationer som min häst fick vid igångsättningarna fanns någon svullnad eller värme. Det var nog en anledning till att veterinärerna kliade sig i huvudet och gissade på sånt som tunn sula/ömfotad/hovböld/hovbensfraktur.

Kort resume: Betesägaren ringde mig och sa att hästen verkade halt efter en vecka på bete, och när jag kom ut så haltade den lite, men plötsligt trampade den till och stod på tre ben. Stallade upp över natten och tog ut distriktare dagen därpå, då visade hästen hälta men inte så mycket, och hon trodde att hästen kunde vara ömfotad, trampat på en sten, hovböld osv (hästen var avskodd precis innan betet och hade slitit ner en del av hovväggen).
Stallade upp hästen och lät den gå i hage, skodde hästen och ingen hälta syntes längre. Trolig orsak : ömfotad pga barfotagång trodde jag då. Efter någon vecka så var den plötsligt nästan blockhalt, åkte in på klinik i två omgångar och röntgade, böjde, longerade osv. Diagnos: röntgen ser helt ok ut, men kotledsinflammation tre ben, behandlades i tre kotleder. Vet har ingen förklaring. Helt ren på återbesök, igångsättning, och ny hälta efter 6 veckors väldigt lugn och långsam igångsättning, ca 10 minuters trav tror jag vi var uppe på.

Nu var det full utredning igen, på en annan klinik, och efter en månad och 3 besök så var det mjukdelsskada i kotleden som diagnos. Inget syntes på ultraljud. Men hältan var väldigt liten, det var först när vet trots allt bedövad kotleden som man plötsligt såg ett helt annat steg hos hästen. hade jag haft en annan vet så tror jag inte de skulle hittat det, och jag skulle kanske haft en utdömd häst idag.
Därefter skritt vid hand osv osv. Hästen blev inte tillräckligt bra, så vi magnetröntgade. Allt såg bra ut, så jag satte igång mera, och idag är hästen ok.

Behandlades detta över huvud taget eller var det bara vila som gällde?

Var det bara genom MR ni fick svar?

Märktes det någon värme eller svullnad eller så?

Jag svarar jag oxå, även om frågan nu inte var riktad till mig. Min häst har uppvisat en liten reaktion i samband med "ansträning" när han skulle sättas igång efter att ha blivit friskförklarad från sin knäledsinflammation (som kan ha varit ett resultat av sidoligamentsskadan eller tvärtom). Den sk ansträningen bestod av skrittpromenader (uppsuttet) på hyfsat jämnt underlag (grusväg och asfalt). Reaktionen han uppvisade var i form av värme i vänster framhov (han har skador båda fram, men mest på vänster), som snarare märktes genom att höger hov var kall snarare än vänster var varm, men den var varmare än höger. Dessutom hade han en aning svullnad över hovleden vänster fram. Kanske en microskopisk svullnad på djupa böjsenan oxå. Reaktionerna (värme och svullnad) var dock så minimala att jag lätt hade kunnat missat dem om det inte var så att han hade varit halt / visade rekation vid igångsättning.

Det ska oxå tilläggas att det är just detta som gör att det känns oerhört overkligt att han är så halt / sjuk att han kanske aldrig mer blir frisk. Det syns och känns ju liksom inte. Hade han haft ett jättetjockt ben hade det ju varit lättare att fatta. Min fina fina pållis!!!! :love:

Ingen behandling, utan vila och kontrollerad skrittmotion, inget bus och hopp, är vad som har gällt. Ev kan behandlingar typ laser/shockwave hjälpa, men det finns dåligt med vetenskapligt underbyggda resultat. MR var det enda som gav exakta svar på vilka mjukdelar som var skadade, och hur mycket. Genom bedövningar kunde man komma fram till att det var mjukdelarna i kotan som var orsaken, men inte vilka mjukdelar. När ultraljud gjordes på min egen klinik innan MR så hittades inget, men efter MR så gjordes ultraljud av samma vet som gjorde MR för att försöka korrelera de två metoderna, och när man visste (mha MR) var skadan satt så gick det att ana den även på ultraljud.

Precis som din häst, så hade mitt sto som jag nämner i den andra tråden ingen som helst värme eller svullnad! Precis som du tyckte jag oxå att det hela kändes mkt svårt att acceptera liksom...

Jag skulle strunta i att skritta uppsuttet om jag var du, detta rekomenderade dom mig med, vilket resulterade i att inflammationen kom tillbaka, total vila verkar vara det enda som biter på dessa skador, pytte hage första MÅNADERNA, för att sedan gå över till normal hage...räkna kallt med åtmonstone ett år.

Precis som din häst, så hade mitt sto som jag nämner i den andra tråden ingen som helst värme eller svullnad! Precis som du tyckte jag oxå att det hela kändes mkt svårt att acceptera liksom...

Jag skulle strunta i att skritta uppsuttet om jag var du, detta rekomenderade dom mig med, vilket resulterade i att inflammationen kom tillbaka, total vila verkar vara det enda som biter på dessa skador, pytte hage första MÅNADERNA, för att sedan gå över till normal hage...räkna kallt med åtmonstone ett år.

Ja visst blir det konstigt att fatta då!

Jag skrittar inte nu, han går bara i hagen och skrotar! Vi tar inte ens promenader vid hand. Veterinären och jag har enats om att han bara ska gå på bete, inget annat. Vårt problem är ju att min häst har vilat i liten hage / boxhage under lång tid men inte blivit bättre. Nu provar vi en annan variant för att se hur det fungerar helt enkelt. Jag tycker inte att ser fräsch ut nu heller tyvärr men han är mkt mindre spänd i ryggen och GLAD i alla fall. Vad fasen gör man???? Det är min älsklingshäst, jag vill inte ha någon annan!

Min häst hade förr förra sommaren en skada i ligamentet på ena frambenet, där det fäster vid knä. Veterinären kunde inget göra sa han, eftersom han inte visste riktigt vad det kom ifrån, eventuellt trodde han att det var kotledsinflammation. Jag tog då kontakt med en duktig hästkarl från travsidan eftersom jag kände mej tveksam till diagnosen, och inte ville spruta henne i onödan, (en sk second opinion för att vara helt säker) och han hittade felet direkt. Han rekommenderade antiinflammatoriskt. Sen skulle hästen gå och skrota i hagen i månader (ingen boxvila) och en duktig hovslagare titta över benställning och vilken slags skoning som skulle göras. Det visade sej, att pållen snedbelastat pga fel hovvinkel och därav ligamentsskadan. Hovarna åtgärdades långsamt, man får inte göra för stora förändringar på en gång, utan det är viktigt att det sker i en lagom takt. Pållen vilade i flera månader också, och åt medicinen som gubben rekommenderat. Hon är nu helt frisk, och går att rida igen fullt ut.
Veterinären höll med oss sedan, kan jag också tillägga..man ska lita på sin magkänsla..
Hoppas din hästs skada också får en lycklig upplösning..

Anledningen till att ligament läker så långsamt, är att det sker ingen blodgenomströmmning där som på andra ställen. Och så ska jag också berätta, att min pålle fick lov att gå o skrota i hagen därför att hon är så lugn. Annars om de äter smärtstillande eller antiinflammatoriskt, kan det hända att de springer på och skuttar, för att de inte känner att det gör ont.(och då läker det ju inte)
Pållen åt medicinen i tre veckor, sen skulle hon vara utan..

Senast ändrad av en moderator:

Intressant att hröa om andra "fall". Min veterinär(-er) och den travgubbe du kom i kontakt med är inne på samma linje, så jag känner att jag får bra hjälp. Min häst blev skodd på kliniken senast och min engagerade hovslagare var med(!) och tittade på röntgenbilder och diskuterade med klinikhovslagareb.

Min häst stod pga hälta i en rätt så liten hage (hade ej varit på klinik) men hoppade över staketet och racade som en galning med de andra pållarna. Efter klinikbesök då han fick Finadyne fick han gå på lite större hage (hade inte fått någon diagnos alls då eftersom han vid besöket inte haltade trots att han gjort det hemma....). Men så levde han runt och blev (förstås) halt(-are) och vi åkte till klinik och fick diagnosen knäledsinflammation hö bak. Han sprutades 2ggr och fick stå i boxhage i 3+3v för att friskförklaras och därefter släppas ut i hage med den andra (succesivt). Han levde runt och blev halt (april). Fick metacam och ny boxvila ca 1,5v fram till klinikbesök då han sprutades i hovlederna och fick boxhage 3v till. Nytt klinikbesök, sidoligamentskadan konstateras. Nu bete.

Det jag kan se, när vi har facit i hand, är ju att han förvisso rätt länge i boxhage, MEN att denna avbrytits då han friskförklarades. Mao efter 3+3v haltade han inte fram. Men det var då det. Jag vet inte när själva sidoligamentskadan uppstått. Hade det hjälpt med 3+3v nu? Det är svårt att säga! Hjälper det med 3+3v men går upp igen när han får gå ut i stor hage. Hur länge behöver han i så fall stå på litet för att hålla när han går ut på stor hage. Ingen kan ju svara. Jag frågar mig hela tiden vad som är rätt att utsätta honom för. För vems skull liksom. Att han är min drömhäst och att jag har tid att vänta är en sak, hur han mår under tiden är en annan....Skitsvårt!

kl

Mitt egna sto diagnostiserades med ligamentskada för ungefär ett år sedan, i ett bakknä. Hon var blockahalt en dag, hade ute vanlig vet, vilade och åt metacam, blev bättre, släpptes på bete och blev blockhalt igen, då åkte vi in på klinik. Gick i liten hage och lite promenader hela sommaren och början på hösten, till oktober då jag fick lov att börja skritta (då var hon ohalt på böj). I samma veva började hon busa i hagen och blev halt vid varje bus vilket gjorde att hon ställdes på boxvila från slutet på november. Därefter var det omöjligt att ta henne till ridhus eller ens utanför dörren, så hon stod helt på boxvila fram till slutet på mars.

I mars släpptes hon ut själv, från början kort stunder med lugnande i kroppen och sedan längre och längre, nu är hon ute lika länge som resten av stallet och ser ganska fräsch ut med tanke på omständigheterna. För att ge henne tid betäcktes hon i april och är nu dräktig. I nästa vecka ska vi slöppa henne på bete, första gången med andra hästar på över ett år. Går det bra ska vi skritta/trava under hösten och sen sätta igång efter fölning.

Prognosen är väldigt osäker, men med tanke på att det är ett egetuppfött sto på bara 6 år har det aldrig varit någon tvekan från min sida att vi skulle försöka. Funkar det inte med igångsättning sedn får jag fundera då igen.

Hade jag kunnat betäcka hade jag inte tvekat en sekund, dels för att jag gärna hade velat ha en avkomma och dels för att "köpa oss tid", men min häst är valack så det lär bli svårt :crazy:. Han går bara och skrotar i hagen nu och jag funderar så på vart det ska sluta. Det ser minst sagt mörkt ut. Jag har iofs inte sprungit med honom / longerat och kollat men jag tycker inte att han ser fräsch ut. Överrenskommelsen med veterinären är att kolla honom i slutet av augusti igen och att han ska få gå på bete tills dess. Om han är sämre då antar jag att det är dax att skicka in papper till försäkringsbolaget. Jag behöver ju inte agera direkt bara för det, men har iaf då försäkringsbolagets inställning till om vi, enligt dem, försökt tillräckligt. Men hur vet jag att jag har försökt tillräckligt? Jag vill absolut inte utsätta min häst för något lidande samtidigt vill jag inte heller ge upp och ta bort honom bara för att jag inte kan rida för tillfället. Jag är otroligt fäst vid hästen och han är fantastisk på så många sätt.

Det är ett ruskigt svårt beslut och jag vet varken ut eller in. Erfarenheter / Tankar?

Min häst har/hade ligament och senskador i kotleden, och har tillbringade 1.5 år i liten grushage, ca 5*7 m, med kontrollerad motion. Nu först har jag börjat släppa honom kortare stunder i gräshage, men då har han varit i full gång ca 6 månader.

Han har haft många hästar runt sig i andra hagar, och har verkat accepterat detta bra, även om han inte kan snufsa med andra hästar så ser han många hästar och har full koll på vad som händer. Och konstigt nog har han varit ganska lugn i sin grushage, inte speciellt mycket rodeo.

Han kanske hade blivit bra även om jag hade släppt honom i stor hage tidigare, men min vet har inte ansett att jag skulle släppa honom i större hage, så jag har inte gjort det. Sedan beror det på skadans typ, om hästen klarar liten hage, osv. Men om en häst har en skada, och sedan brallar loss rejält, så är ju risken att skadan går upp/läkningen fördröjs inte obefintlig. Och för varje gång skadan går upp så finns ju risken att det blir mer ärrvävnad som försvårar läkningen.

Samtidigt så är ju måttlig rörelse bra för blodgenomströmningen och läkningen, så länge hästen håller sig i skinnet. Denna årstiden brukar det gå bättre pga värmen. Du kan ju försöka se till att han inte springer, genom att välja en lugn hagkompis, och ev ha en relativt liten gräshage som du flyttar efter hand. Jag har läst om de som stänglsar hagen som en labyrint för att hästen inte ska kunna få upp någon fart. Om hästen ska få denna sommaren som en sista chans så borde man väl försöka ge skadan så bra förutsättningnar att läka som möjligt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar