Sidepull igen - för litet? [bilder]

Yrja

Trådstartare
Nu har jag införskaffat mig ett sidepull. Och idag skulle det invigas. Dock tyckte jag inte att det satt som det borde. Jag tror bara att det fanns en storlek(Full) och min häst har ju inte direkt stort huvud så det borde ju vara ok. Men jag tycker att själva repet är för kort. :crazy: Ringarna hamnar fel om jag inte missförstått hur det bör sitta.

Visar lite bilder och låter er avgöra:
3585_36645.jpg

3585_18757.jpg

3585_26920.jpg

Vad säger ni erfarna sidepull-människor? Sitter det så illa att det bara är att skicka det i soperna, eller kan jag rida med det? Betalade över 1000kr för hela paketet men jag tänker inte använda det om det inte sitter bekvämt på hästen. Bör jag sälja det och skaffa ett nytt?

Kan tillägga att jag iof inte rider speciellt mycket med händerna, utan behöver det mest för säkerhetens skull. I framtiden är det tänkt att jag inte ska behöva något huvudlag alls.

Tacksam för svar.

Jag tycker du ska höja upp det ett hål.. Sen kan du sätta en rem i de övre ringarna som löper under "hakan" för att hindra att sidepullet glider upp i ögat...

Jag tycker du ska behålla det

Tack båda två. :)
Jag tyckte att ringarna lixom hamnar ovanför mungipan - och på många bilder jag sett har de ligger precis under. Men det kan ju bero på att repet inte är ordentligt format runt nosryggen än då tränset är nytt. Och jag ska prova att höja det ett hål.
Ni ska veta att en sten lyftes från mitt hjärta när ni säger att jag kan ha kvar det. :bow: Tack igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 353
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819
Hästhantering Har stött på många frågor när det gäller hur man rider sin häst. Själv rider jag helst utan sadel och utan träns. Men skulle också...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
21 296
Senast: Simply me
·
C
Utrustning Jag har nu sedan 3 veckor tillbaka gått ut med min ponny i Monty Roberts Dually grimma. Det går jättebra och han trivs mycket bättre med...
2
Svar
26
· Visningar
2 783
Senast: CCorneliaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18