urkella

Trådstartare
Ja hur går man till väga för att lära hästen sidepass (från marken) ?
Pållen kan det någolunda med hjälp av staket framför men inte annars. Hur ska man gå till väga ?
Sedan vid Trail at halter sidepassar man över en bom eller hur går det till ?

Sv: Sidepass

först tränar du att flytta fram/bakdel, hästen ska gå undan för handen UTAN att gasa frammåt!
när hästen går frammåt så har den inte förstått dig, alt du ber den omedvetet att gå fram.
När du kan flytta fram/bakdel för hand tar du en hand på bogen och en på rumpan, dvs ber fram och bak att flytta samtidigt, när hästen fattat det så tar du och "centrerar" dina händer mot hästens "mitt" osv, tillslut ska du bara behöva titta lite med "onda ögat" (hur ska man beskriva det?) +kroppspråk så gör hästen sidepass.

på Trail at hand gör du sidepass över bom. kom ihåg att du på WRAS inte får ta på hästen!

jag tycker faktiskt hästarna blir stressade av att träna mot väggen, iof har jag bara provat på mina egna.
att börja öva på bom innan hästen fattat riktigt på marken gör att de blir istadiga, nervösa och får svårt att stå still i en halt över bommen sedan.. när du börjar med sidepass över bom så be fram/bakdel gå ett steg åt taget i början innan du ber sidepass.

så har jag tränat mina iallafall :)

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 676
Senast: corzette
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 124
Senast: Kajsalisa
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
618
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V