Siameskompis

Kalinka

Trådstartare
Ska skaffa polare till min 5 månader gamla siamestjej så hon får en lekkompis...
Förrutom siames/oriental....vilka raser motsvarar siamesens temperament och energi? Det borde väl finnas fler raser som kan matchas med en aktiv siamestjej. :confused:
 
Sv: Siameskompis

Devon och Cornish Rex är livliga raser, om jag inte förstått det helt fel är även Korater väldigt livliga, men till vilken nivå vet jag inte då jag ännu inte haft förmånen att träffa en. Balines, den långhåriga siamesen borde matcha tämligen bra temperamentsmässigt. Bengaler är väl mer aktiva åt det extrema hållet och kräver förmodligen mer aktivering. Ocicat är vad jag förstått också en väldigt livlig ras.

Själv trodde jag att jag skulle få en lugn och beskedlig katt när jag fick hem min senaste (rasen känd för att inte vara lat, men lite bekväm) och hon är mer aktiv och i taket än min Cornish! :D
 
Sv: Siameskompis

Många kat3-raser: korat, burma, aby, sphynx, bengal. De förstnämnda är väldigt sociala, bengalen inte lika klängig men fortfarande väldigt "med".

De flesta rex-raser har rykte om sig att vara aktiva, men alla jag har träffat har varit betydligt lugnare än mina (korater) :confused:. Ocin är som sagt också aktiv, men inte på hyper-sättet.
 
Sv: Siameskompis

De flesta rex-raser har rykte om sig att vara aktiva, men alla jag har träffat har varit betydligt lugnare än mina (korater) :confused:.

Har lite samma erfarenhet, de Rexar jag träffat har visst varit livliga, men inte speciellt extrema på något vis. Min 1åriga Cornish håller ungefär samma aktivitetsnivå som min 6 månader gamla MCO. Fast dom kan härja här ibland så jag tror att hela lägenheten ska trilla ihop! :D
 
Sv: Siameskompis

Nej, jag får också känslan av att rexarna hör till aktiva raser, medan siamesen kanske är mer högaktiv? Undrar vad britten egentligen är... aktiv soffpotatis?
 
Sv: Siameskompis

Jag hade en siamespojke innan, underbara katter, han rev runt mer än vad min Cornish gör. Otroligt vackra och trevliga katter, synd bara att han skrek så mycket, kunde inte ha honom kvar då han väckte dottern om nätterna. :(
 
Sv: Siameskompis

Trist :cry:
Kan det vara så att hanarna är värre?
Jag har en liten tjej och ja, visst pratar hon men absolut inte så det stör. Samtidigt så är hon ju bara 5 månader också.

Dock så blir jag väckt på natten, när hon tycker det blir fööör ensamt, av ett dånande spinneri! Hon har lite svårt att lägga sig stilla bara, utan trampar runt en del. :angel:

Tack för tipsen! Ska kika runt på olika raser....:bump::bow:
 
Sv: Siameskompis

Fertila hanar skriker nog mer, ja. Min var fertil tills han var ungefär 15 månader, sedan beslöt jag i samrådan med uppf. att vi skulle kastrera (han skulle eg. hållits fertil för uppfödaren gärna ville använda honom). Kastrater påverkas ju inte lika mycket av löp och skriker ju inte för den sakens skull.

Jag vet inte säkert varför han var så orolig och skrek och dessutom strilade hos oss, även efter kastrering. Men när han omplacerades upphörde det som jag tolkat som oros-beteende. Kanske hade han jobbigt att hålla rätt på familjen (jag, dotter, marsvin, 2 katter till och en hund), vad det än var så var vårat hem inte rätt för honom. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 231
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·
Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
3 187
Senast: Strict
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp