Ireland

Trådstartare
Min häst reagerar enligt massör på SI-leden. Vad kan det bero på? Han har haft bäckenbensrotation och roterade ländkotor som földe. Behandlas fortfarande av equiterapeut och får nu akupunktur. Igår fick han akupunktur för 3:e gången på 3 veckor och reagerade då på Si-leden, vad det nu betyder? Hans ländkotor har även roterat tillbaka igen så kiropraktikern kommer snart igen.
Någon som har några tips eller bara lite info?
 
Sv: SI-leden

Ville du skriva att den hade bäckenrotation och roterade ländkotor som följd?

Det blev lite konstiga bokstäver där (känner igen det :angel: )

Ala människor och djur utnyttjar sin kropp oliksidigt
detta kan eda till snedbelastningar och spänningar i musklerna runt de olika lederna Detat brukar leda till sk. låsningar som din häst hade.
Det kan göra ont vet jag.

Har själv lätt att få låsning i samma led ( och fler därtill)

Eftrsom det är spänningar i muklerna som orsakar dessa låsningar så får man ta reda å varav de kommer.
felaktigt nyttjande av kroppen?
Eller kan hästen ha ont (hälta) någonstans som den avlastar och dessa låsningar är då ett sekundärt problem.

Din häst kan ha drabbats av så simpelt som att den halkat, sträckt sig och sedan blivit stel i detta område.
Elelr så kan detta var aorsakat av ngt annat.

Omhästen inte blri bättre av alternativbehandling bör den undersökas av veterinär på klinik.

En seriös alternativbehandlare brukar också rekomendera det tom. innan behandling.

Var är denna equiterapeut utbildad?
Är hon utbildad på skolan nyligen så skall hon göra en del rörlighetstest på hästen.
Dessa test kan ge en del ytterligare information

MVH SUS
 
Sv: SI-leden

Japp det menade jag :D
Hon är inte färdigutbildad eq, utan håller på och har 1 år till. Hon gör ingen kiropraktik utan det har jag en annan till. Men hon är färdigutbildad massör på axelssons. Vill inte skriva för mycket om henne då hon finns här på buke. Men den andra som kan kiropraktik kommer inom 2 veckor.
Kan det inte vara så att ländkotorna gör att han blir spänd i musklerna (vilket han är, han har spänningar i ländryggen som vi försöker arbeta bort) och det sen har påverkat SI-leden? Jag vet inte..
Han är olika musklad, har med muskler på vänster korshalva och är svag i höger vilket var den sidan han var lägre på när han var sned. Han fattar också helst höger galopp, vilket jag inte får ihop med det andra..
Usch jag har hållit på med denna hästen länge nu. Har haft honom sen han var 1,5 år gammal och han är nu 5. Har bara varit utgifter och har knappt kunnat rida. Jag tömkör o tömkör.. :(
Han är ett stort mysterium enligt mig o massören. Kanske är det dags att åka in på klinik igen? Var där hela förra sommaren, men de såg aldrig vad som var fel, utom KS. De såg inte att han var sned, det gjorde en eq som jag tog ut efter att ha gett upp klinikbesöken som inte gjorde honom bättre.
 
Sv: SI-leden

Tycker du ska söka till klinik igen för hur det en är med djur så är det sök och uterslutningsmetoden som gäller ibland allternativt söka en Equaterapet som är färdigutbildad .

Tycker inte man skall leka vetrinär varken som utbildad eller outbildad equaterapet utan ett samarbete skall i sådana fall ske tillsammans med en vetrinär ..

Mvh Miaa
 
Sv: SI-leden

Ja, men när jag var på föra kliniken så hade jag nog 3 veterinärer på hela tiden och det kändes som om ingen brydde sig helt. Jag tror det blir Hbg nu, tar bara 1 timme dit..
Du tycker jag ska åka med hästen upp till min gamla eq?
 
Sv: SI-leden

Jag vet inte vad man gör åt Si leden ,..

Men frågan är juh kom ägget eller hönan först ????

Har du inte haft ett enegemang av kliniken du sökt till BYT annars stannar du kvar men det låter ju som du inte fått hjälp och vet inte men hur kan man till 100% säga att ett Tornuttskott på röntgen inte ger problem..(får väll många på mig nu )

Vet iallafall flera som sökt vet och fått pålagringar på nacke /tornutskott man säger att det är inte problemet .
Men det är det enda fel som man hittat :confused:

Sen ska man inte leta problem för röntgen kan ju visa saker man inte ska behöva veta heller finns förändringar inte ger problem vilket kan skilja från häst till häst ;)

Sen skulle jag ta en Eq som är färdigutbildad ,måste vara mycket bättre än någon som inte är färdig , visst man kan ju ha mycket kunskap för det men själv anser jag att man först söker vetrinär och sen har ett samarbete med allternativa metoder ..

Mvh Miaa
 
Sv: SI-leden

Hästfrälst skrev:
.
).
Sen läste jag med att man helst inte ska göra kiropraktik på hästar med kissing spines?
Vet inte vad jag ska göra längre, han bara kostar en massa pengar och bir aldrig bra känns det som.. :cry:

Vad säger massören ?
Eftersom Si-ledsproblem är ett muskelproblem (har jag hört) borde väl en duktig massör kunna hjälpa dig så att du slipper kiropraktik.
Det finns duktiga massörer här på buke (Lejonelle) som kanske kan förklara mer för oss alla som är intresserade av annat än kiropraktisk behandling. Vet ej om det går med annat, men är nyfiken.

Hoppas det löser sig väl med din häst. Håll oss uppdaterade !
 
Sv: SI-leden

Ok tack! Ska prata med massören imorgon, hon kommer för o göra lite mer akupunktur då. Idag reagerade han inte lika mycket vid ländkotorna som innan, men fortfarande på SI leden.. Så nåt tokigt e det.
Kommer göra en ny tråd om min häst snart, kolla gärna på den. Ska lägga upp lite flmsnuttar från idag när jag longerade för o se hur han rör sig. Jag har stirrat mig blind på bakdelen nu så jag vet inte om han går rent eller inte längre :crazy:
 
Sv: SI-leden

En liten fråga bara!
Vad menas med SI- leden?

Frågar man inget får man ingenting veta!
 
Sv: SI-leden

5 av dom stämde in, och han behandlade min pålle för snedhet i SI leden och pålle blev bättre.
HL skulle egentligen bara kolla en annan häst men eftersom han ändå var i stallet så bad jag honom "slänga en blick" på min också, bara sådär. Oj va han är sned säger han och fixade till min pålle också. Han blev inte helt bra på en behandling men MYCKET bättre.
Sen har jag fått behandla för andra saker som jag inte vet om det var kompensation för SI, men nu är han så bra man kan vänta av en spatthäst. Det var inte HL utan en annan equiterapeut.:bow:
 
Sv: SI-leden

Knapplån

Jag vill inte förringa ngn.
Men ovanstående lista kan ju vara symptom på vad som hellst.
och kan passa in på många hobbyhästar.

SL leden är leden mella Sacrum (korsbenet) Och Illium ( en del på bäckenet) Den ledar alltså ihop bäcken med ryggrad.

HL är ju alternativare och många alternativare tro att det de hittar är grundorsaken, men jag skulle nog hellre säga att detta med SI leden är ett symptom på något annat ett ojämnt rörelsemönster orsakat av smärta.

Tex en spatthäst har en mer aktiv process på ena benet, och anpassar sitt rörelsemönster och volia en låsning.

En låsning enbart i SI leden är inte helt handikappande, jag kan ha den utan att märka den
 
Sv: SI-leden

Du verkar kunnig på SI-leder.

Om man har en häst med dylika symptom och inte kontaktar kiropraktor utan använder sig av ex. veterinär och massör.
Går det då att massera bort dessa skador?
Borde inte feldragandet i leden släppa om man mjukar upp musklerna som dragit leden fel.

Jag är intresserad av att veta hur man gjorde innan alla dessa alternativare började verka inom hästnäringen. Var det slakt som gällde då ?

För några årtionden sedan var det ingen alls som pratade om låsningar och skevheter, men nu verkar alla hästar ha dessa åkommor.

Jag är inte anti kiropraktik, men undrar om det blivit något av en fluga att manipulera hästar ?
 
Sv: SI-leden

melev skrev:
Du verkar kunnig på SI-leder.
Om man har en häst med dylika symptom och inte kontaktar kiropraktor utan använder sig av ex. veterinär och massör.
Går det då att massera bort dessa skador?


Det är ingen skada utan ett tillstånd.

melev skrev:
Borde inte feldragandet i leden släppa om man mjukar upp musklerna som dragit leden fel.

Just det :) Tillståndet beror ju på något. :crazy: Om man manipulerar utan att mjuka upp muskerna så trillar det ju bara tillbaka igen . Är man tillräckligt mjuk så kan sånt här släpa av sig själv bara man råkar göra rätt rörese med kroppen.

melev skrev:
Jag är inte anti kiropraktik, men undrar om det blivit något av en fluga att manipulera hästar ?

Tyvärr så har många alternativare läst en bit - men tror att de besitter den stora sanningen.

Ta en häst med en gammal ledskada och ta den till tio olika alterantivare och du får tio diagnoser. Blanda in en sadelförsäljare och hovlsagare och du får två till :D

Oavsett om det är en veterinär eller alternativare som skall ställa diagnos då kan de aldrig tala om grundorsaken efetrsom hästen inte kan prata.
Vad de kan göra är att upptäcka viss problem som är tillräckligt allvarliga för att visa sig.

En häst med skador i lederna ( vilekt många hästar har) Kan klara sig ganska bra så länge den får gå rakt fram och inte belastas så mycket. Först när man genom tränaing får tag i lederna så kanske denna skada visar sig så pass mcyket att veterinär kan hitta den

Det går att tjäna mycket pengar på hästägare......
 
Sv: SI-leden

Susan skrev:
Kan klara sig ganska bra så länge den får gå rakt fram och inte belastas så mycket. Först när man genom tränaing får tag i lederna så kanske denna skada visar sig så pass mcyket att veterinär kan hitta den

Är det då bättre att träna tills skadan är så pass synlig att veterinären hittar den än att söka vård när symptomen enbart är diffusa ?

Blir hästen svårare att behandla för veterinären om graden av skada är större eller spelar det ingen roll om man kommer tidigt eller något senare till veterinären ?

Ingen hästägare vill väl rida en halt häst , men vi tänker nu på lite diffusa hältor till att börja med och om det kan vara bättre att komma med något konkret än det lilla diffusa.

Ryttare har väldigt lätt att känna Ågren om de inte söker hjälp i tid, men de kanske skulle hjälpa hästen bättre om de väntade ett tag och fick en rätt diagnos och därmed rätt hjälp.
Jag vet inte utan väger bara för och emot.
 
Sv: SI-leden

Hästfrälst skrev:
Allt detta stämmer in.

Vilket det skulle kunna göra på *typ*hälta fram eller bak i någon led som du för tillfällett inte behandlar :angel:
Så han blir sne både i muskelatur och rygg inte ovanligt :confused:
Vilket det faktiskt kan ge samma symtom (som du beskrivit förut) även om hästen är halt ,saker kan förändra sig och när man löser en sak så kanske man fått inflammationer på andra ställen pga överbelastning ..

Varför kasta ut pengar på alternativ metoder åk tillbaka till vetrinären och kolla upp där vad dom säger om *DAGSLÄGET* :idea:

Känns som du bara kastar ut pengar !
Finns så många allternativare som **leker* Vetrinärer *


Steg 1 Alltid Vetrinär
Steg 2 allternativare tillsammans med Vetrinär
Steg 3 Massör i förebyggande syfte för att ha koll på hästen ;)
 
Sv: SI-leden

Miaa skrev:
Steg 1 Alltid Vetrinär
Steg 2 allternativare tillsammans med Vetrinär
Steg 3 Massör i förebyggande syfte för att ha koll på hästen ;)

Låter sunt med tillägg att massören även tar hand om eftervård. Inte bara förebyggande.

Men om veterinären behandlat ex hovleden måste man då använda alternativare efteråt för att få bort de ev. problemen i ex SI-leden eller löser det sig per automatik då benen är ok ?

Kan det även vara så att om man löser SI-ledsbesvären utan att behandla ex hovleden kan hovleden bli bra automatiskt ?

Är det så att hältan kan komma tillbaka pga att de muskulära sekundärproblemen finns kvar eller kommer hältan rentutav ifrån muskelproblemen.
Är det inte lätt att det blir en ond cirkel om man bara löser ett av problemen.
Hur vet man vad som beror på vad egentligen.

Funderar på att skaffa häst igen, men det verkar mer avancerat att vara hästägare nu än vad det var förr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SI-leden

melev skrev:
Låter sunt med tillägg att massören även tar hand om eftervård. Inte bara förebyggande.

QUOTE]

Tyckte det ingick i allternativ 2 behandling i samråd med vetrinär;)

Menade dock så iallafall..

Hmmm skaffa häst idag :angel: nja skillnad mot förr DÅ var dom varken halta eller sjuka :D

Lycka till Miaa;)
 
Sv: SI-leden

Miaa skrev:
Hmmm skaffa häst idag :angel: nja skillnad mot förr DÅ var dom varken halta eller sjuka :D

Lycka till Miaa;)

Tack, men det är ett stort ansvar och jag vet inte om jag idag uppfyller kraven för att vara en god hästägare

Åjo nog var hästen både halt och sjuk ibland även förr , men på den tiden var det veterinär som gällde och hästen jag hade blev ändå 23 år.
Man red för att det var kul och veterinären ordnade skadorna och sjukdomarna på ett föredömligt sätt utan att låta mig bli syndabock.

Nu finns det en uppsjö av folk som ska behandla hästarna och det ställs otroligt höga krav på hästägarna både när det handlar om ridning och skötsel. Bara att läsa inlägg här på bukefalos gör mig mörkrädd.

Bra att det ställs höga krav för djurens bästa , men jag anser att glädjen över att ha häst kan gå förlorad i jakten på det perfekta. Lever hästarna verkligen längre och bättre idag med alla alternativa metoder och ny teknik ?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 665
Senast: Sirap
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
28 987
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp