Jag har en 7-årig valack som jag köpte för 3 månader sen. Han är dåligt musklad på överlinjen och har svårt med galoppen ffa höger, och när man ser honom longerad travar han väldigt bra, men i galoppen är det precis som om han sätter in hö bak lite snett under kroppen och han försöker skynda sig i själva fattningen. Han är även lite tjafsig i munnen. Dom två senaste gångerna jag red dressyrlektion och red i hö glp så gick det inte att få honom att galoppera framåt och till slut stegrade han sig med påföljd att jag åkte av och gång 2 slog jag mig så jag blev lite justerad. Jag har på omvägar hört att han har strulat med stegringar hos förra ägaren också, genom en ET som jag haft ute. Nu vill jag givetvis kolla upp min häst för jag börjar misstänka att det inte står rätt till i kroppen. Enligt ET:n som haft hand om honom tidigare är han inte kollad, trots att han varit så pass krånglig att han varit på "uppfostring". Till saken hör att han även har stegrat när jag ridit ut själv så det är helt klart att stegringen är ett befäst beteende. Det är ju inte skitkul att ha en häst som reser sig men jag vill givetvis utesluta medicinska problem innan jag går vidare. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av si-leden för enligt en ET;s hemsida så stämmer symptomen ruskigt bra. Man blir ju nästan gråtfärdig vid tanken på att den stackars hästen kanske gått runt och haft ont i flera år utan att nån brytt sig, utan skickat honom på uppfostring!