Någon som har erfarenhet av SI-leden?*långt*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon som har erfarenhet av SI-leden?*långt*

Du gjorde reklam för en tjänst, det är inte tillåtet.
Jag tar för givet att det är därför inlägget blev borttaget.

(Men håller med om att det vore informativt om moderatorn PM:ar om vad som varit otillåtet.)

Tänkte bara gå igenom lite kort vad SI-leden (sacroiliaca leden) är för något;

Korset består av fem ihopväxta kotor som har kontakt med bäckenet. Bäckenet ligger i korset och sitter fast via SI-leden. Leden hålls ihop av starka ligament och ska vara helt låst! När det är en rörelse i leden så får hästen ont och får problem i de flesta rörelserna. Så de som hävdar att hästen har fått en "låsning i SI-leden" har inte förstått hur hästen är uppbyggd. Detta kan bekräftas av alla anatomi böcker som finns och från de som är duktiga på hästens uppbyggnad.

Det som händer då när hästen får problem där är vanligast att hästen har tagits för hårt i ung ålder då den inte är färdig vuxen och det fortfarande finns en liten rörleghet i SI-leden. Ligamenten som ska hålla ihop korset o bäckenet har blivit utdragna (räcker med 1mm) och behöver tid att växa ihop för att ledan ska låsa sig igen.

Som någon innan skrev så har SI-leds problem blivit en populär diagnos hos kiropraktorer, ET, massörer och liknande. Men tänk efter lite så ifråga sett hur de menar och använd erat sunda förnuft. För varför skulle hästar kunna röra sig mellan korset o bäckent när varken människor, hundar eller något annat djur kan det?

Hoppas ni blev lite mer informerade o lycka till med din häst!

Hur i praktiken har de rättat till dessa problem? vad/hur har kiropraktorn gjort? är nyfiken då jag själv har dåliga erfarenheter.

*kl*

Ok, då har vi kommit hem från kliniken.

Har varken dåliga eller bra nyheter, då utrustningen inte var tillräcklig för undersökningen:(
Var ju medveten om att det kunde bli såhär, men självklart så hade man ju haft lite hopp om att det skulle funka... menmen..

Fick iallafall tid den 25e på en annan klinik med samma vet, så det känns iallafall bra att det är samma vet då jag litar på honom och han har gjort underverk för oss innan:bow:.

Dock pratade vi lite efter "den misslyckade" undersökningen och han trodde det var mycket troligt att det var SI-leden som var problemet. Ordagrant såå sa han ostabilitet i SI-leden.

Han sa även att han hoppades på att inflamationen (ostabiliteten) satt i just SI-leden så att det inte satt utanför i mjukdelarna omkring området. Om detta var fallet så kan man visst inte se det med UL, utan man får chansa med att behandla och lägga upp ett uppbyggnads shema för hästen.

Jag frågade även hur det låg till med dräktighet och SI problem och fick svaret att det skulle vara bra för läkningen av SI leden. Kommer inte hundra ihåg vad han sa exakt, men det hade något med att ligamenten som slappade av en tid innan förlossning och när det sedan hårdnar igen efter förlossningen skulle hjälpa. men som sagt kommer jag itne ihåg hundra.

såå... fick inte något svar på om det var detta som var felet, men fick iallafall lite mer aning om hur Si-leden ser ut och fungerar, och han kunde svara lite på några av mina funderingar....

Hej! Var med en häst på klinik igår som blev behandlad i SI-leden, bakknäna samt i ryggen. Röntgen på rygg och bakknän var UA, vi red före och e bedövning av bakknän och hon blev något bättre att rida e bedövning. Ultraljud av SI-leden visade inte på några skador, men vid palpation både av veterinär och vid beh av ET så är hon smärtpåverkad i kors och muskulaturen i "rumpan". ET endast gett massage och akupunktur, ej manipulerat någonting.

Hästen Har mkt spektakulär bakbensteknik i hoppningen samt hoppar med ett mkt kraftfullt avstamp samt har mkt bra bakbensaktivitet i galoppen. Veterinären tyckte e bedövning att hon är nästan överrörlig och mjuk i kroppen men har lite svårt

Hon är 6-år, haft 1 föl, men är riden och tävlad under våren och hösten med mkt bra resultat. Problemen började direkt e 3v vintervila, med svårigheter att fatta hö galopp, hoppade astronomiskt högt över hindrena samt blev mkt tittig.

Sen e ca 1månad blev hon istadig och nervös, stod på bakbenen, slog bakut, vägrade att gå från stallet etc, vi tänkte från början att det kanske är en sen "trots" och prövningsålder hon utsätter oss för eftersom hon inte visar hälta vid long el ridning.

Sen är hon helklippt och börjat fälla samt har skav av vojlock, täcken etc, samt att hon är en superkänslig häst att rida osv.

Men efter att ET behandlat henne och hon inte blev bättre så tyckte jag att det var dax att besöka vet för första gången...

Vi skall åter om 2 veckor, hon skall ledas i 6 dagar 40-60 min/dag, sedan skrittas uppsuttet 40-60 min/dag i 6 dagar, samt trava 5-10 min de två sista dagarna innan åb.

Skall bli spännande att se om man ser någon förbättring!

hmmm.. låter rätt lik min faktiskt! fast jag såg henne aldrig helt "normal" (lugn och sansad, dock kan hon ju vara lite av den hetare naturen, men som sagt vet jag inte hundra) dock blev det mer i höstas.

Men hon hoppar helt otroligt trevligt (därför jag köpte henne), men får riktig ångerst när hon blir själv eller lämnar gårde (även i sällskap då) Och väl hemma i stallet är hon den ödmjukast och gosigast hästen jag vet:love: Har en 8 åring som är här och borstar mina hästar med sin mamma och detta stoet är den enda hon får och vill gå in till ensam.

Hon har ställt sig några gånger och då utan anledning, jag skrittar på långa tyglar utan vare sig tryck från skänkel eller sits, när jag väl är på marken så står hon med låg nacke och ser lixom ut som "förlåt mig" och skäms.
Hon kan inte galopera bak utan faller isär och kämpar verkligen med att vara till lags men kan verkligen inte.
Jag tog också detta som dumheter och lathet till en början, men ändrade mig ganska snabbt. Dock tog det ett bra tag innan vi kunde åka till vet då hon har mycket svårt för transporter och behövde 2 månaders daglig träning för att kunna åka någonstans.

något är inte rätt med henne även fast vi hittils inte hittat något som tyder på hennes beteende eller rörelsemönster....
Jag hoppas verkligen vi kan hitta svaret nu när vi åker den 25e.

Hej igen allihopa med SI och bäckenproblem hos hästarna!

Det känns som om våra hästar har mycket gemensamt och efter I FLERA ÅR att ha sökt svar på varför mina hästar drabbats och efter fungerande behandlingar, har jag förstått att det finns många olika anledningar till skadornas uppkomst.

I Quarterhorse magazine hittade jag en intressant artikel "It`hurts somewhere up there" kallades den. Först då insåg jag själv var felet fanns.
Det forskas ju knappt på området....

Som sagt var hade ett flertal kliniker i Skåne missat att en häst kunde ha roterat bäcken. Otroligt men sant!

Har läst att bäckenskevheter oftast uppstår i tidiga år hos hästen och detta har även fysioterapeuterna bekräftat, men en halkskada kan också dra bäckenet skevt.

När hästen blir skev i bäckenet roterar även Atlaskotan och även ländkotorna
blir roterade. Hästen blir sned i ramen, precis som den kände equiterapeuten
Håkan beskriver i sin bok: Vad är det för fel på hästen?

Min 3-åring visade ilska, sparkade efter skänkeln, vände sig om och högg, fick ett förändrat humör, ville rusa iväg i trav, stannade och vägrade gå i höger varv m.m. Eftersom det var och är en välmusklad, vig häst - var det mycket svårt att se skevheten och utan Djursjukhuset i HBG tror jag att han hade fått gå till slakt.

Båda mina hästar har dessutom opererats för vad man först trodde var orsaken!!! Vi bytte sadlar flera gånger och det kostade otroligt mycket pengar
p.g.a svag kompetens på de andra klinikerna.

Min andra häst med betydligt lugnare temperament fann sig i sin situation längre, ända tills vi började arbeta henne i form. Då blev det nästan tvärstopp. Hon var då 4 år gammal.

Hon blev grinig, gick på dubbla spår, ville inte fatta den ena galoppen, kunde slå, blev dessutom brunstig hela tiden. Hon var trög och man såg tydligt att höger bak vinglade. Vår lokala fysioterapeut ansåg att det enbart var Atlaskotan som var problemet, men det visade sig sedan att det bara var en följd av det roterade bäckenet samt hennes exteriör i bakdelen som inte klarade av att bära upp en ryttare utan specialbeslag bak.

Båda mina hästar var muskelsvaga i den ena sidan. (höger är vanligast)
Det tar lång tid att träna upp och hästen kan inte bara gå i en hage och skrota, utan den måste alltid hållas igång med rörelse. Skritt är mycket uppbyggande. Om min häst av någon anledning inteblir riden på ca 1 vecka märker jag genast av det gamla problemet eftersom hästen då blir stel.

Jag har en Rehabförsäkring till den ena hästen och den ersätter en liten del av fysioterapeutkostnaderna. Bättre än ingenting....men jag anser att den vanliga veterinärvårdsförsäkringen borde ersätta hela biten, för det här är jättevanligt på hästar och missas tyvärr ofta p.g.a bristande kompetens
på kliniker och hos veterinärer.

Jätte intressant att ta del av era erfarenheter!

*kl*

Vi har nu varit iväg och UL SI-leden ordentligt.....

Inga pålagringar och det hittdes INGET via UL, alla (olika vet som kollade) tyckte det såg helt normalt ut:crazy:

Blev lite besviken, eller vad man ska kalla det.... hade hellre fått reda på vad som är felet än att gå runt och itne veta:(

Iallafall fick hon behandling (Sprutad) runt SIleden. Enligt vet så kan det finnas där, men att det helt enkelt inte går att se via UL, så en behandling gjordes för att se hur hon svarar.

På sättochvis hoppas jag att hon kommer kännas bättre och "svara" på det här och vi får på såvis reda på problemet, även fast det kommer koma tillbaka efter 3 månader (enligt vet så gör det det i 9 av 10 fall)

men jag blir galen! tänk om det inte är det som är felet:cry:

Åbersök för oss idag, 2v sedan vi var på första vet besöket. Hästen var mkt mkt mindre palpations öm, men hade dock fortfarande lite ömhet i rygg och kors. Ombehandling av SI-leden samt underhudsblistring av båda bakknäna. Skall longeras/tömköras i 6 dagar, hage som vanligt, sedan ridning/tömkörning varannan dag, kan börja hoppa lite smått om ca 2veckor. Skall på vetcheck om ca 2-2.5 månader för att kolla att allt är ok efter igångsättning samt med detta träningsupplägget.

åh låter som om ni har en lovande diagnos! kul för er:laugh:

Men måste bara fråga.... rygg ömhetet, var sitter den? min "sätter sig" i ryggen på v. sidan, men inte någon annan stans direkt. Hon är ju "karpryggig" men har ingen ömhet.....

känns väldigt hopplöst just nu här tycker jag....:o

Mitt sto fick SI leds problem konstaterat av veterinär hösten 2006, detta genom att se henne röra sig och känna igen ryggen. Hon sprutades för att häva inflamation och fick rekomendationen kiropraktik och massage. Eftersom jag hade samarbete med en duktig massör väntade jag till våren med att ta ut H L för att kiropraktiskt manipulera leden. Med facit ihand skulle jag tagit ut honom tidigare då den behadlingen var början på en lång väg tillbaka. Hösten 2007 lyckades hon rubba leden igen troligen genom bus i lerig och hal hage. HL kom ut och rättade leden igen. Sedan dess har Si leden varit OK, hon är kollad 2 ggr av HL samt 1 gång av annan ET. Det har tagit lång tid för mitt sto att hitta rörelserna i den rättade kroppen, hon har kvar en lätt rörelsestörning högerbak. Nu innan jul började hon protestera, reste sig ute, sprang i Solvalla tempo med kort steg i ridhuset, bockade och var extra nervig. Jag blev så klart ledsen och tänkte rygg igen, trots att hon inte reagerade när jag tryckte på ländryggen. Ringde ut HL samt vår muselterapeft. Si-leden var helt OK, men hon hade fått en muskelskada på vänsterlår. Det tokiga i det hela är att trots att skadan sitter på vänsterlår börjar hon skydda högerbak som tidigare orsakat smärta. Jag tycker att du ska låta en duktig kiropraktor titta på din häst. SI leds problem går att åtgärda. Mitt sto har troligen gått sned större delen av livet och är dessutom travhäst som skolas om vilket har gett oss en lång väg att vandra. Lycka till med din häst!

skönt att höra att det finns något man kan göra åt saken...

delvis KL

Tycker dock att det är lustigt att vet inte hittar något. Jag litar på honom och han gör verkligen allt han kan för att hitta felet (+allt annat lustigt jag ber honom kolla)
Jag hoppas verkligen att denna behandlingen vi gjorde nu i förrgår ger resultat för då vet jag att det är SI-leden som är felet. Känns som om jag då också kan gå vidare och ta kontakt med kiropraktor för att göra det sista arbetet.
Men om det inte ger något resultat, vad blir då nästa steg?!

Pga upprepade reklaminslag och användarna inte förstår varför detta ej är tillåtet så stänger jag nu denna tråd.

Den kommer att finnas kvar för att läsas.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 302
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 084
Senast: WildWilma
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 203
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024