Sv: Snedheter hos häst o ryttare
Som Massageterapeut borde jag kanske inte ge mig in i diskussionen, men jag är faktiskt lite trött på detta tjat om "låsningar" och att folk har en sådan övertro till kiropraktik. Många, många av de snedheter som finns att hitta i bäckenregionen beror på muskelspänningar och förkortade/stela muskler i området. Problemen kan sitta i t.ex. sätesmuskulaturen eller höftböjarna (iliopsoas). Detta gäller både människa och häst. Finns det spänningar här räcker det knappast att "rycka loss" en led för att få bort problemet. Släpper man däremot på spänningarna så brukar den sk "låsningen" försvinna.
Håller med där!
Är massör oxå. Och tycker att det är uppenbart att man måste släppa på spänningar och mjuka upp "båda antagonisterna" för att släppa trycket i ledkapseln, för att sedan kanske av sig själv få leden att släppa låsningen.
Min massagelärare förnekade att det kunde bli en låsning i själva leden, men alla som haft låsningar, och fått dem att släppa med en jättesmäll vet hur det känns och att det händer.
Tex tror jag att man måste mjuka upp hela områdets muskulatur för att möjliggöra för leden att bli rörlig igen och unvika åtefall.
Men det kan även behövas en liten manipulation för att riktigt lossa själva "sättningen" i leden, efter att musklerna mjukats upp.
Då en led varit kraftigt sammanpressad länge formas (väl?) brosket och ledvätskan pressas undan där trycket är för högt. Utan en liten puff tror jag då att leden kan ligga kvar i sin låsning även om man jobbat bra med muskelspänningarna, och kroppen måste då fortsätta kompensera/skydda leden med återkommande spänningar som följd.
Men i lättare fall eller om man lyckas perfekt med att förbättra vävnaden i området borde låsningarna kunna släppa bara hästen försöker/vågar ta ut sin rörelse.
Det kan ju knaka och knäppa en hel del i en häst under en massage...
I min egen kropp knakar det överallt då kroppen för dagen släpper kramper och jag ridit en stund. -höften ska fram -pang!
Men just S-I leden som ligger så djupt och belastas så mycket, kan jag faktiskt tänka mig kräver manipulation för att puttas till rätt läge och släppa trycket.
Men vid obalanser i hästkroppen eller för hög belastning så lär det låsa sig igen.
Ett exempel i boken, på den häst som fått flest beh. är en låång kallblodstravare, som belastas maximalt i onaturlig fart (travtävling) med extremt lång rygg. Den fick tillbaka sina problem hela tiden och krävde underhåll av kiro.
Glad man är över att ha en sjumilalång kallblodstravare i tävling...
Vid minsta muskelproblem (överutfodring/bete/obalans i träning vs foder) återkommer låsningar.
men vi har släppt på det mesta med galopp och mindre mat plus behandling av mjukdelarna i länd-kors o rygg.
Lite är ändå kvar efter sista svängen, och jag ska ringa en kiro idag!!