Showmanship, Halter, Trail in hand 2013!

Sv: Showmanship, Halter, Trail in hand 2013!

Klart att man kan ha jeans också om man hellre vill det. Det är ju knappast fel, oavsett vad modet säjer. Men välj svarta jeans åtminstone som inte är urtvättade.

Hmmm, detta med kläder tål att tänkas på alltså!

Nu har jag en till fråga, hur tusan tränar man in Square? Min ställde sig bara med öppen sida hela tiden!

Tyckte att jag såg något om att bryta om det går dåligt. Mitt råd är att inte avbryta även om det går dåligt. Du har betalt på denna tid på arenan. Ta chansen att skola hästen i skarpt läge. Bättre träningsmöjligheter än på tävling går inte att få.

När du tränar att de ska ställa upp Square så utgå från ett bakben & när den står rätt med bak så börjar du flytta fram. Min lärde sig snabbt fast jag började med det när han var 6 år.
Ha för vana att alltid ställa upp rätt i tex stallgången innan du släpper in i boxen tex.
Ang kläderna så kostymbyxor / kavaj el en showblus över som matchar hästen. På en mindre tävling har jag också haft svarta jeans på mig.
Tillägg, tänk på att domaren bedömmer bitar av mönstret så går det dåligt med tex backningen så ge inte upp utan ta nya tag på det moment du ska göra sen, virra inte på huvudet & sucka att det går dåligt fortsätt som om inget har hänt du vet aldrig var domarna har sina ögon på just då så att avbryta tycker jag inte är någon bra ide.

Senast ändrad:

.
........tänk på att domaren bedömmer bitar av mönstret så går det dåligt med tex backningen så ge inte upp utan ta nya tag på det moment du ska göra sen, virra inte på huvudet & sucka att det går dåligt fortsätt som om inget har hänt du vet aldrig var domarna har sina ögon på just då så att avbryta tycker jag inte är någon bra ide.

Helt rätt. Skönt när någon kan skriva det jag tänker:D

Jag fick square på bakbenen... Men han ställde sig och vilade lika fort. Avdrag på det? Haha

Nej, allvarligt, hur gör ni mer än att ta fram/ta bak hästen lite för att få fötterna i position?

När jag tränar säger jag "square" till hästen har ingen aning om han fattar att jag menar det som ett kommando men man vet ju aldrig med hästar, min vilade oxå gärna på ena bakbenet men när du tränar & han gör så gå bak o dra lite i innerskinkan på det benet så sätter han ner det igen. Du ber ju inte om back för då blir det oftast ett helt steg, skramla lite i kedjan & kolla bogen du ser snabbt när musklen jobbar & precis när han rör benet säger du whao så att han sätter ner det igen. Då har han förhoppningsvis bara flyttat benet ngr cm.
Denna dam är jätte bra att lyssna på även när det gäller andra grenar.
http://www.youtube.com/watch?v=CBjGWXEpP_Q

Min ponny ska gå en trail in hand till helgen, ska bli superkul!

MEN, en fråga... Hur står man när hästen ska göra sidepass?

Ponnyn gör fin sidepass när vi tränar men då står jag "på mitten" (vid bogen vänd mot hästen) och håller ut mina händer och går mot ponnyn så flyttar han sig sidledes...

Men det sättet fungerar ju inte på tävling då jag håller grimskaftet med höger hand och andra änden i vänster hand... Blir ju fel då om jag vill få ponnyn att göra en sidepass åt höger. Får man släppa grimskaftet eller förstår ni hur jag menar...? Hur är "rätt sätt"?

När vi hade träningstävling så fick du byta hand precis som du säger, men fråga domaren när ni går banan hur ni ska göra.

Kl.

Är det vanligt med tävlingar/träningstävlingar i trail in hand klasser, i tex Skåne? Tycker jag har letat runt på de olika klubbarna, men har inte hittat nåt.
Hade tänkt se om man fick möjligheten om jag nu får får hem en 2-åring (arab). Vore rolig och nyttig träning inför framtiden :)

Vi har oftas trail by hand & Showmanship med på våra träningstävlingar
så det är bara att komma, nästa blir den 6juni på Bökeberg så då har du inte långt!

Inser att jag nog måste träna hästen lite åt dottern. På årets första tävling ville hästen inte alls rygga och spinnen gick rätt trögt den med. Hästen är trög att rygga även under ryttare så där har jag lite att bita i.

En liten fundering.. Jag som håller till i Strängnästrakten, finns det någon träningsmöjlighet häromkring? Som total nybörjare inser jag att hjälp är mkt nödvändigt ;)
Men jag är riktigt nyfiken på dessa grenar!

Liknande trådar

N
Western Hallå alla visa bukefalister! Jag har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut. Jag har tävlat showmanship at...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: Kickis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama