Shoppingtråden körning

Sv: Shoppingtråden körning

Tack :) fick samma svar från DO :)
Har en gammal rockard har köpt en svängel för att kunna komplettera den med, hade ni gjort det först nu eller fortsatt vänta på att den nya rockarden med svängel och bromsar är inköpt?
Han är inkörd hos travtränare vilket innebär att han ej är invand med baksele, tror dock ej det blir nåt problem med den grabben, kommer kolla om jag kan åka till någon körkunnig och få hjälp första gången han ska köras med denna typen utav utrustning då det nu är ett bra tag sedan tyvärr, hoppas det inte blir några problem :(

Det är bara ett pannband. Ligger under seldelar -> huvudlag.
Huvudlaget i sig är Ideal Equestrian.

Puttar upp tråden lite.
Imorgon ska jag beställa en ny däckel från Flexselen :) Håller även på att spåna på hur jag ska lösa det med transport för giggen jag tänker köpa...

Jag lurar också på detta med att transportera vagnen och ponnyn på samma gång...
Sitter lite och klurar på om jag flyttar fram mellanväggen och lastar in genom fronturlastningen, så ponny åker bakofram, med rumpan mot fronten i släpet, så BORDE rockarden få plats där hästen innan hade rumpan. Skaklarna tänkte jag att de kunde sticka ut genom rullgardinen.
Typ något sånt, under förutsättning att kultryck och annan konstruktion tillåter det alltså.
Hade ju varit SÅ skönt att slippa skruva loss säte och hjul med allt pill i pill det sen innebär...

Lånar knapp

Slog slag i saken och köpte hovboots åt Lilleman! Blev easy boot epic i minsta storleken, verkar sitta bra på framhovarna men precis som jag anade så sitter inte denna typ bra på honom bak:(

Var lite småroligt att dra på dom dock. Enligt beskrivningen så skulle man sätta hästens ben mellan sina så man får båda händerna fria. Tittar på Lilleman och tillsammans bestämmer vi att den delen av beskrivningen är tillför dom större:D Sen var det ju det här med att kontrollera att allt sitter som det ska och under "hårlinjen" på hoven. Någonstans där insåg jag just hur mycket j ä v l a päls det är på ett shettisben vintertid.

Söta småboots, dog en liten söthetsdöd

Och så var det ju det här med päls...

Men det gick! Nu bara dubba och kolla om vajern går att spänna lite extra. Eventuellt att jag kommer behöva plocka bort gaitern ändå, tycker den var lite för lång, och så var det minst sagt bökigt med hovskägget.

Fantastiskt att det finns så små! Och bra - vet inte hur många gånger man har suttit och lidit med både häst och hovslagare när shettisen blivit skodd. Nu har jag haft duktiga och tålmodiga hovslagare, men det är ju rätt bökigt ändå. Skönt om man slipper om man bara hobbykör.

Ja det känns så himla onödigt att sko, min grabb klarar sig utmärkt utan skor på allt förutom grövre grus och is. Is har vi inte så mycket av här, mest snö bara, däremot är jag döless på styltor även om dom lossnar efter ett tag. Ser så väldigt obekvämt ut för honom att gå så...

Och gruset har dom bytt/lagt nytt på två av de roligaste vägarna här, och det var inte till en barfotaponnys fördel tyvärr. Så jag hoppas att jag ska hitta ett par "foppatofflor" till bakhovarna också, så vi kan rejsa med vagnen när det blir barmark igen:banana:

Jag funderar också på boots till min lilla men ingen storlek stämmer med hennes mått... Har kollat på både Easyboots och Cavallo. Vilket mått är viktigast? Bredd eller längd? Hennes (fram)hovar är 9 cm långa och 9.5 cm breda. Goda råd om storlek mottages tacksamt!

Förresten så har jag shoppat lite också... Medar till min 016L som jag fortfarande inte har fått använda. De levererades redan i slutet av november...
20131130_172023.jpg

Samt lite blandade reflexer till båda ponnyerna på Hööks rea.
mms_img-578697059.jpg

Detta är mitt senaste inköp.. tyg och reflexer och så här vart de efter en stund bakom symaskinen:D

1601250_10152478229028998_919370700_n_zps6ca28c4e.jpg

Bröstan

1488316_10152478228818998_874645906_n_zps917430e1.jpg

Blix så man ser hu reflexerna syns=)

1536613_10152478230433998_1494138955_n_zpsc72a688b.jpg

Ska sy ett likadant fast i grönt=)

Du måste nog utgå ifrån det största måttet, men jag är inte helt säker...

Easyboot #000 tror jag inte blir en katastrof, tror hon som säljer har skrivit någonstans att en storleksskillnad mellan längd och bredd är ok.

Fräna medar förresten! Är dom specialanpassade till just den modellen eller kan dom fungera även på andra vagnar? :)

Fräna medar förresten! Är dom specialanpassade till just den modellen eller kan dom fungera även på andra vagnar? :)

Har ärligt talat ingen aning. Kollade på DO:s sida men hittade ingen info alls mer än att de har ett par i lager. Eftersom man tar bort hjulen och sätter medarna där så måste väl gängor(?), tappar(?), axel(?) eller vad det kan heta stämma överens. Det är ju bara att ringa DO och fråga.

Edit: Tack för svaret om bootsen, jag beställer så får vi se om de passar eller inte.

*kl*

Jag ska köpa en ny sele och funderar för tillfället mellan driveout diplomat och eurotech. Eurotechen är ju i ett syntetmaterial vilket är det som gör att jag skulle vilja ha en sån, så himla skönt att inte behöva smörja! Men.. jag är egentligen inte så förtjust i hur bröstan ser ut. De flesta i nått syntetmaterial ser ju likadana ut. Det är den smalare remmen som går uppifrån mankammen ner igenom ringen och upp på andra sidan som jag inte riktigt gillar och att ringen sitter där för den delen... Jag tycker de vanliga bröstorna är snyggare så som diplomaten och de flesta läderselar ser ut.

Funktion eller snygghet? :p

Jag har en EURO TECH gillar inte bröstan, däremot den med ERGONOMISKBRÖSTA är bra passform på och snyggare. Passar i alla fall till min shettis.

Aha! Menar du att Eurotech har en ergonomisk brösta? Vart har du köpt den? har du nån bild?

kl
Beställt en ny sele. Blev en Ideal igen, denna gången brun. En rak brösta och en fransk brösta.

Liknande trådar

Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 846
Senast: Lyan
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
341
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 643
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar