Shoppingtråden - Hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska upp till norge i vinter och åka skidor och fick ju då införskaffa en ordentlig dragsele (haft Zero DC Shorter tidigare till cykling och joggning). Blev en Neewa Sled Dog - X-Back i rosa (såklart), ett joggingmidjebälte från Neewa (insåg sen att Baggen Softbelt Race hade varit bättre för skidåkning så ska införskaffa ett sådant också, får bara vänta tills nästa lön haha), och sen en tolklina (till joggningen och promenaderna) och en draglina (till skidåkningen) båda med expander. Allt från Baggen.se! Hunden är dock hos farmor (har varit borta så behövde hundpassning) så har inte hunnit prova det än haha :) Får bli på onsdag!
Sen i fredags kom även två Hurtta läderhalsband jag köpt. Har letat länge efter dem i rätt storlek (alltid hittat för små eller helt för stora). Har även beställt tre läderkoppel (ett svart med mässinghake, ett mkbrunt med mässinghake och ett ljusbrunt med silvrig hake) samt ett helstryp från Hurtta med rundsytt Hurtta koppel (båda ljusbruna med mässingdetaljer)! Så jäkla glad över att jag äntligen har allt jag "behöver" ;)
Sen blev jag rekommenderad Manmat om jag ville ha billiga skidsaker. Och jäklar vad billigt det är! Så ska nog beställa lite därifrån också, när jag lagt in allt jag ville ha i kundvagnen så blev det ca 1500kr (ca 4000 czk), och då var det ca 6 selar, två linor,coh två halsband.) Har även hört att de har väldigt bra kvalité så varför inte testa? :) Någon med erfarenhet av Manmat?
1zx3aro.jpg

Och för att besvara ev. frågor om hur många hundar jag har. Så har jag "bara" en, fast jag nog har utrustning till 30!

Zero dc är perfekta! Tycker dom var bra i pris med. :p Rollo håller på och växer ur sin 60-80 cm sele. Så det är dags att titta på en ny. Tonto lär väl växa ur allt på en gång i början. :laugh:
Har en Zero DC shorter, funderade på att införskaffa en Zero DC Faster, men tvekar då jag inte har någon användning för den längre hahaha :) Men kan bli ändå om jag hittar någon begagnad för bra pris :)

Jag sitter och funderar på om jag behöver köpa något om jag ska ta hem valp... En pluttliten sele ska jag ha, i samma modell som hurttas "uppdaterade y-sele" fast ställbar precis överallt. När valpen väl växt ur den så kan den låna selar och täcken från en vän som har whippet. Mellan att den är whippetstor och salukistor lär det behövas något annat, om jag inte fått till så bra inkallning att valpen kan vara lös hela tiden och bara behöver ett halsband... Men det får vi ta då.

Matskålar har jag, vuxensaluki-saker har jag massor av, leksaker har jag, hundarna sover i min säng, de får plats i min bil, jag ska låna barnvagn av whippetägande vännen till långpromenaderna som tas innan valpen är stor nog att kunna gå själv hela tiden. En ny bil ska införskaffas så fort jag hittar någon bra, då ska jag även fixa riktigt bra bur eller bra galler åtminstone, i nuvarande bilen åker de inte jättesäkert om vi säger så...

Funderar på en spårlina, att ha på när valpen är lös i början så att jag kan stoppa den, men jag är väldigt orolig för att valpen ska trassla in sig i linan och skada sig, den lär ju verkligen inte springa bara rakt fram.

Jag sitter och funderar på om jag behöver köpa något om jag ska ta hem valp... En pluttliten sele ska jag ha, i samma modell som hurttas "uppdaterade y-sele" fast ställbar precis överallt. När valpen väl växt ur den så kan den låna selar och täcken från en vän som har whippet. Mellan att den är whippetstor och salukistor lär det behövas något annat, om jag inte fått till så bra inkallning att valpen kan vara lös hela tiden och bara behöver ett halsband... Men det får vi ta då.

Matskålar har jag, vuxensaluki-saker har jag massor av, leksaker har jag, hundarna sover i min säng, de får plats i min bil, jag ska låna barnvagn av whippetägande vännen till långpromenaderna som tas innan valpen är stor nog att kunna gå själv hela tiden. En ny bil ska införskaffas så fort jag hittar någon bra, då ska jag även fixa riktigt bra bur eller bra galler åtminstone, i nuvarande bilen åker de inte jättesäkert om vi säger så...

Funderar på en spårlina, att ha på när valpen är lös i början så att jag kan stoppa den, men jag är väldigt orolig för att valpen ska trassla in sig i linan och skada sig, den lär ju verkligen inte springa bara rakt fram.

Jag hade spårlina på min, men han kanske var lugnare än en salukivalp är, vet inte :p Men jag tycker att det gick riktigt bra. Klart det trasslar ibland men överlag funkade det.
Har läst om de som klipper av en spårlina, så det inte är så mkt som släpar men ändå en nödbroms typ. Vet inte om det funkar.
Jag körde m flexi ett tag också, låtsades att han var lös men hade det på som en nödstopp helt enkelt.

Jag hade spårlina på min, men han kanske var lugnare än en salukivalp är, vet inte :p Men jag tycker att det gick riktigt bra. Klart det trasslar ibland men överlag funkade det.
Har läst om de som klipper av en spårlina, så det inte är så mkt som släpar men ändå en nödbroms typ. Vet inte om det funkar.
Jag körde m flexi ett tag också, låtsades att han var lös men hade det på som en nödstopp helt enkelt.
Jo, flexi har jag som vardagskoppel, just för att ha som "livlina", har funderat på att köpa något litet flexi till valpen också... Får fundera vidare på det där.

På tal om spårlina, jag köpte en såkallad dressyrlina igår, 5m i nylon, kanske hade varit något? Den är superlätt och finns i längre modell också :)

Fick även hem Hurtta halsbandet med koppel samt det ljusbruna rundsydda med silverhake! Men gud vilken skillnad på tjockleken det är på dem! Mitt svarta rundsydda är något mitt imellan haha :) Nu ska jag bara smörja Hurtta halsbandet och kopplet då det är rutin för mig när jag köper begagnat läder :P Fast alla tre produkter är otroligt mjuka!
2lcqm0y.jpg

Filimon fick ett nytt reptugg idag, hans gamla har gått till de sällare jaktmarkena så det behövdes. Mycket uppskattat var det, han bär runt på det som ett barn bär runt på sin snuttefilt överallt.

11750619_894347797312245_8881534529108272502_n.jpg

11705194_894347780645580_3709863465507417715_n.jpg

Jag har aldrig haft någon typ av lina på valp. De följer ju en naturligt när de är små och har man de bara lös ofta samt tränar massor av inkallning så brukar det inte behövas någon lina sedan heller när de väl börjar upptäcka lite på egen hand.
Har fungerat för alla mina 3 hundar och mina vänner som har hundar som kan gå lösa har gjort precis samma sak.
Jag upplever att de som mest har sin valp i koppel också har svårigheter att ha den lös sedan som vuxen.
Dock kanske annat gäller för vinthundar

Jag har aldrig haft någon typ av lina på valp. De följer ju en naturligt när de är små och har man de bara lös ofta samt tränar massor av inkallning så brukar det inte behövas någon lina sedan heller när de väl börjar upptäcka lite på egen hand.
Har fungerat för alla mina 3 hundar och mina vänner som har hundar som kan gå lösa har gjort precis samma sak.
Jag upplever att de som mest har sin valp i koppel också har svårigheter att ha den lös sedan som vuxen.

Min Wahidah stack rakt bort från flocken, genom häcken, ut på ett stort fält bredvid husets tomt redan den första gången hon var utomhus. Då var hon 5 veckor gammal. Helt galen valp det där. Det var första och enda gången vi hade flera i kullen lösa ute samtidigt :p Aldrig att jag hade vågat ha henne lös ute utan "livlina" när jag fick hem henne. Lyckades trots det få till så bra inkallning att jag fick henne att vända och komma till mig när en hare dök upp framför näsan på henne på ett ställe där de brukade ha släphareträning, men oj vad jag fick jobba på det. Tar dock inte för givet att någon valp kommer gå att ha lös ens från första början. Hoppas såklart, men ja... :p

Åh. Jag köpte ett likadant i helgen till min stora. Hopas att det ska hjälpa lite och att han ska hålla sig fräschare i vinter. Fick dock köpa på prov, hade inte hunden med. Och dom hade inte så många storlekar inne, men tog ett strl 70 och det funkar, om än det är lite lite stort.

Åh. Jag köpte ett likadant i helgen till min stora. Hopas att det ska hjälpa lite och att han ska hålla sig fräschare i vinter. Fick dock köpa på prov, hade inte hunden med. Och dom hade inte så många storlekar inne, men tog ett strl 70 och det funkar, om än det är lite lite stort.

Det blir säkert bra i vinter! :) Tänker på alla som har BoT-skydd till sina hästar! Detta är strl 63, strl 59 passar bättre men köpte detta beg. till ett vääldigt bra pris så det får funka!

Förra valpen kunde vara lös o följde en naturligt och så. Men denna stack iväg första gången han var lös..och jag bor inte så bra till så då fick han ha en lina istället så vi kunde öva inkallning. :)

Det blir säkert bra i vinter! :) Tänker på alla som har BoT-skydd till sina hästar! Detta är strl 63, strl 59 passar bättre men köpte detta beg. till ett vääldigt bra pris så det får funka!
Ah, ja hade det funnits 67 inne, så hade jag tagit den strl istället men det fanns 59 och 70. Hellre stort än flr litet, då täcker det mer.

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Hundträning Hej, Jag undrar vart man ska vara för att hitta andra hundnördar som en själv. Jag har lärt känna mkt folk via hundarna, det är ju...
Svar
11
· Visningar
491
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka