Shoppingtråden - Hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mira är 83cm runt bröstkorgen, ska jag välja storlek 90 på en hurtta-sele då? En 80 går inte att spänna ut mer menar jag? Luddigt..

Mira är 83cm runt bröstkorgen, ska jag välja storlek 90 på en hurtta-sele då? En 80 går inte att spänna ut mer menar jag? Luddigt..

Det är nog bäst om du provar innan. Men en i stl 80 blir troligen för liten ja. Däremot tycker jag att hurttaselen sitter rätt kasst på många hundar (om det är den vanliga y-selen du menar), så jag skulle nog prova först. :) Min ena hund blir nypt i armhålan och på den andra hunden blev det tryck på luftstrupen, trots rätt storlek.

Det är nog bäst om du provar innan. Men en i stl 80 blir troligen för liten ja. Däremot tycker jag att hurttaselen sitter rätt kasst på många hundar (om det är den vanliga y-selen du menar), så jag skulle nog prova först. :) Min ena hund blir nypt i armhålan och på den andra hunden blev det tryck på luftstrupen, trots rätt storlek.

Ja, egentligen vill jag ha en från zero dc, men köper en beg. billigt så tänkte att då får det vara om den inte passar :) Då får jag investera i något bättre, typ zero dc :D

Ja, egentligen vill jag ha en från zero dc, men köper en beg. billigt så tänkte att då får det vara om den inte passar :) Då får jag investera i något bättre, typ zero dc :D

I såna fall hade jag nog chansat på en i stl 90, 80:an lär nog vara för liten för en rottis (min corgi hade stl 70, så det säger ju en del ;)). Zero dc sitter å andra sidan super, vår absoluta favoritsele! Rekommenderas varmt. :up:

wp_20150325_004_55131b46ddf2b32d2fd14190.jpg

74 kr resp. 70 kr på Hööks idag. :love:

Har egentligen inte råd att shoppa med än det absolut nödvändigaste, men var tvungen att beställa en hopvikbar vattenskål till utställningen i helgen, men Hööks har sin 200 kr gräns för beställningar och kunde inte ta mig till deras fysiska butik, så det fick bli sidenskjortan...

Hopfällbar vattenskål inför utställningen till helgen.
057108-10-12200-upp-fra-01.jpg

Halvstryp, mest bara för att det matchar kopplen.
043087-10-13200-upp-fra-01.jpg

Vanligt enklelt koppel, 1,80m.
041023-10-13100-upp-det-01.jpg

Chansade på en reflexväst. Tog storlek XXL för säkerhets skull efter en del funderande.
043112-30-14204-mil-hun-01.jpg

Missade typ 50 kr för att kunna beställa, så la till ett 3,5m grimskaft för hästar. Har inga "mellanlånga" koppel, bara vanliga 1,80 vs 5 meter så passade på att införskaffa något mellanting.
420575-10-14100-upp-fra-02.jpg
Fick hem mina saker idag. Är supernöjd med allt. Tycker halsbandet var liiite på tunna sidan. Det såg mycket fylligare ut på bilden men var i verkligheten ganska tunnt och inte mycket att hänga i julgranen, men det duger som vardagshalsband. Reflexvästen satt bra, är glad att jag tog XXL, XL hade blivit för litet.

@iNHALE visst hade du köpt ett Kenjan koppel? Beställde du från den danska sidan? Funkade det smidigt med frakt osv? Är kopplet värt priset? Jag är sugen på ett 3 m eller 3,5 m om det finns, 5 tror jag inte att jag behöver. Men såg att det är ganska dyrt. Hur brett är ditt koppel?

@iNHALE visst hade du köpt ett Kenjan koppel? Beställde du från den danska sidan? Funkade det smidigt med frakt osv? Är kopplet värt priset? Jag är sugen på ett 3 m eller 3,5 m om det finns, 5 tror jag inte att jag behöver. Men såg att det är ganska dyrt. Hur brett är ditt koppel?
Beställde från en svensk sida som heter Zoo Danoxi, det var billigare än att beställa från danmark.

Jag tycker det är värt det. Betalade 650 kr för 5 meter. Visst är det mycket för ett koppel, men då är det i mycket högkvalitativt läder med en solid mässingshake. Det var oerhört mjukt redan från första dagen, behövde inte "nöta in det" eller överfetta det för att det skulle bli mjukt som man ibland får göra med vissa utan det var "som smör" redan när jag använde det första gången. Det är 18 mm brett och jag tycker det är precis lagom. Även om det är långt så upplever jag inte att det blir mycket i handen, och 5 meter underlättar när man har en hund som inte kan vara lös, men där man ändå vill tillåta hunden att svassa runt och sniffa på ställen där det finns utrymme. Jag har aldrig varit ett fan av flexi utan då har jag hellre ett långt koppel som är x-antal meter och har det i flera öglor i handen istället.

Det man ska komma ihåg är att ju längre kopplet är, desto tyngre är det eftersom det är i ganska kraftigt läder. Så har man en liten hund kommer det bli rätt tungt för hunden om det är långt.

Men jag är som sagt väldigt nöjd med mitt. Känner att det kommer vara i många år, kanske tom överleva hunden :D

Beställde från en svensk sida som heter Zoo Danoxi, det var billigare än att beställa från danmark.

Jag tycker det är värt det. Betalade 650 kr för 5 meter. Visst är det mycket för ett koppel, men då är det i mycket högkvalitativt läder med en solid mässingshake. Det var oerhört mjukt redan från första dagen, behövde inte "nöta in det" eller överfetta det för att det skulle bli mjukt som man ibland får göra med vissa utan det var "som smör" redan när jag använde det första gången. Det är 18 mm brett och jag tycker det är precis lagom. Även om det är långt så upplever jag inte att det blir mycket i handen, och 5 meter underlättar när man har en hund som inte kan vara lös, men där man ändå vill tillåta hunden att svassa runt och sniffa på ställen där det finns utrymme. Jag har aldrig varit ett fan av flexi utan då har jag hellre ett långt koppel som är x-antal meter och har det i flera öglor i handen istället.

Det man ska komma ihåg är att ju längre kopplet är, desto tyngre är det eftersom det är i ganska kraftigt läder. Så har man en liten hund kommer det bli rätt tungt för hunden om det är långt.

Men jag är som sagt väldigt nöjd med mitt. Känner att det kommer vara i många år, kanske tom överleva hunden :D

Har sett att Teba har dom också, lite billigare än den andra sidan. Fast har inte jämfört frakten då. Men då är det 12mm. Men jag tror att det vi har nu är smalare än 12mm och det fungerar, är bara för kort :p
Ska kolla om någon av utställarna under utställningen i Kista har något bra men annars låter det ju som att det är ett Kenjan jag ska satsa på!

Har sett att Teba har dom också, lite billigare än den andra sidan. Fast har inte jämfört frakten då. Men då är det 12mm. Men jag tror att det vi har nu är smalare än 12mm och det fungerar, är bara för kort :p
Ska kolla om någon av utställarna under utställningen i Kista har något bra men annars låter det ju som att det är ett Kenjan jag ska satsa på!
Ja, om du inte ska ha 5 meter så finns det nog fler sidor att välja på. Kunde bara hitta en svensk sida som hade 5 meter, alla andra slutade vid 3,5 och det var lite för kort för mig.

Mätte honom idag, han är kring 72 cm runt bröstkorgen och hade då 90 i den gamla modellen av y-selen. Men den är då ganska inspänd på regleringen sas. Men som sagt 80 var för tight i halsen.

Hööks slutrea är guld för snåla hundägare. Boss fick ett sånt mörkblått för ett par veckor sedan :D
Ja, det är rena rama guldgruvan! Kommenterade ju din bild då, ville ha täcket och helst hunden i också ;) Så jag blev överlycklig när jag hittade detta!

Vad har dina hundar för storlek? Hööks storlekar är ganska små va? Min dalmatiner har ett Rukka-täcke i strl 65 som är på gränsen till för stort. Det mörkblåa här är 65, tyckte det såg litet ut men tänkte att kan han inte ha det får den andra hunden ta det. Det ljusblåa är 70 och satt som en smäck. Den mörka funkar, men lite litet tycker jag..

Upp till 30% rabatt på allt hundfoder i en närliggande djuraffär den här helgen resulterade i att jag köpte ännu lite mer hundmat. (köpte nyligen några kg kravmärkt blandfärs eftersom det kostade 30kr/kg i närmsta mataffären och har redan många kg renkött i frysen...)

Det blev från märket "pure natrual" den här gången, vilket jag inte testat tidigare. Verkar vara ungefär som Mush, färdiga korvar med rent innehåll. Tvivlar dock på att de i affären hade koll på det tyvärr... Köpte hur som helst på mig flertalet korvar lax eftersom fiskoljan är slut hemma sedan länge, några korvar vom och lite kalkon.

Ikväll serveras det lite vom och lite lax här hemma :)
10952588_1821269688098142_1151927893_n.jpg

Upp till 30% rabatt på allt hundfoder i en närliggande djuraffär den här helgen resulterade i att jag köpte ännu lite mer hundmat. (köpte nyligen några kg kravmärkt blandfärs eftersom det kostade 30kr/kg i närmsta mataffären och har redan många kg renkött i frysen...)

Det blev från märket "pure natrual" den här gången, vilket jag inte testat tidigare. Verkar vara ungefär som Mush, färdiga korvar med rent innehåll. Tvivlar dock på att de i affären hade koll på det tyvärr... Köpte hur som helst på mig flertalet korvar lax eftersom fiskoljan är slut hemma sedan länge, några korvar vom och lite kalkon.

Ikväll serveras det lite vom och lite lax här hemma :)
10952588_1821269688098142_1151927893_n.jpg
Visst är det förskräckligt när butikerna säljer BARF-korvar som komplett färskfoder.. :( okunnigt folk tror att dom köper komplett foder, o så kan det gå helt fel. Det gör mig skräckslagen när jag ser rena köttkorvar i matbutiken.

Visst är det förskräckligt när butikerna säljer BARF-korvar som komplett färskfoder.. :( okunnigt folk tror att dom köper komplett foder, o så kan det gå helt fel. Det gör mig skräckslagen när jag ser rena köttkorvar i matbutiken.

Ja verkligen. Här hade de ändå haft vett nog att bara ta in de Mush-produkter som var i princip kompletta, inga varianter med enbart inälvor eller utan ben i alla fall. När det gällde Pure Natural så hade de flertalet korvar som var enbart rent kött, de hade några tärningslika saker som skulle vara bara inälvor osv. Ingen info om att de behövde blandas eller att man behövde tillsätta kalicum. Inte heller nämnde personalen något om det när jag och vännen frågade hur mycket rabatt det var på just det fodret. Jag gillar inte sådant :( Det kan ju inte vara allt för svårt att åtminstone ha framme en lapp med lite info, ett infoblad som folk kan plocka med sig eller liknande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Hundträning Hej, Jag undrar vart man ska vara för att hitta andra hundnördar som en själv. Jag har lärt känna mkt folk via hundarna, det är ju...
Svar
11
· Visningar
494
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka