Shoppingtråden - Hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tryck framåt på armbågarna? Låter jättekonstigt...?

Och nej, jag har aldrig mer utrustning än nödvändigt. Favoriten är att ha alla helt nakna. Visst vore det kul att ha hela fyrspannet matchat när vi kör, men å andra sidan innebär det att det blir svårt att se vilkens sele som är vems.

Tryck framåt på armbågarna? Låter jättekonstigt...?

Och nej, jag har aldrig mer utrustning än nödvändigt. Favoriten är att ha alla helt nakna. Visst vore det kul att ha hela fyrspannet matchat när vi kör, men å andra sidan innebär det att det blir svårt att se vilkens sele som är vems.
Ja x) Svårt att förklara. Men typ när den sitter på, och sen så när kopplet är sträckt bakåt, så åker kryssdelen på manken (om vi snackar Y-sele) bakåt, och delen mellan frambenen åker uppåt (framåt) och då trycker det mot frambenen eller "jumskarna" (vet inte hur jag ska förklara det haha) vid armbågarna. Väldigt svårt att förklara. Det gör likadant med andra sorters selar. Somsagt, har testat både RUKKA, en billigare version av RUKKA, en bilsele (som skulle sitta optimalt även vid promenad) osv...

Hahah jo, om man har fler hundar och alla ska ha samma så kanske det hade blivit jobbigt x)

Ja x) Svårt att förklara. Men typ när den sitter på, och sen så när kopplet är sträckt bakåt, så åker kryssdelen på manken (om vi snackar Y-sele) bakåt, och delen mellan frambenen åker uppåt (framåt) och då trycker det mot frambenen eller "jumskarna" (vet inte hur jag ska förklara det haha) vid armbågarna. Väldigt svårt att förklara. Det gör likadant med andra sorters selar. Somsagt, har testat både RUKKA, en billigare version av RUKKA, en bilsele (som skulle sitta optimalt även vid promenad) osv...

Hahah jo, om man har fler hundar och alla ska ha samma så kanske det hade blivit jobbigt x)

Om selen rör sig så mycket så är den inte rätt inpassad.

Om selen rör sig så mycket så är den inte rätt inpassad.
Har haft flera som har kollat på selarna, och de ska enligt mått osv sitta bra. Storleken mindre (även om man själv ställer in storleken) så trycker de hela tiden. Så det är så litet jag kan ha det utan att det hela tiden ligger mot. Storleken större blir för stort. Så det ska vara rätt storlek.

Har haft flera som har kollat på selarna, och de ska enligt mått osv sitta bra. Storleken mindre (även om man själv ställer in storleken) så trycker de hela tiden. Så det är så litet jag kan ha det utan att det hela tiden ligger mot. Storleken större blir för stort. Så det ska vara rätt storlek.

Nu är jag ingen expert men tycker det låter som att det är för stort utrymme runt halsen och för kort mellan benen om selen halkar så att den stör så mkt. Har själv haft samma problem med att selar inte sitter bra utan halkar runt, det som sitter bäst på min hund just nu är en Zero-DC short sele. Även om den inte sitter perfekt för att det halkar uppåt liiitet när det är tryck bakåt så är den inte i närheten av armbågarna. Anledningen till att just denna sele rör sig uppåt tror jag beror på min hunds väldigt raka bröstkorg, hade hon varit något mer djup så hade den suttit som en smäck. Sitter perfekt på en kompis dobbis.

Här är en bild på selen jag nyss skrev om

20150307_102402_zpsb8u7lqfb.jpg

Ett speciallbeställt halsband <3 älskar hur texten Min bästa vän har dubbel betydelse. Inte bara är min hund min bästa vän, det är dessutom namnet på hennes kennel :D

20150307_1025371_zpsmt7clapk.jpg

Men efter dessa inköp så har jag köpstopp på hundgrejjer, enda hundrelaterat jag lägger pengar på nu är ätbart och kurser/tävlingar (vilket är dyrt det med iuf :rofl: )

Nu är jag ingen expert men tycker det låter som att det är för stort utrymme runt halsen och för kort mellan benen om selen halkar så att den stör så mkt. Har själv haft samma problem med att selar inte sitter bra utan halkar runt, det som sitter bäst på min hund just nu är en Zero-DC short sele. Även om den inte sitter perfekt för att det halkar uppåt liiitet när det är tryck bakåt så är den inte i närheten av armbågarna. Anledningen till att just denna sele rör sig uppåt tror jag beror på min hunds väldigt raka bröstkorg, hade hon varit något mer djup så hade den suttit som en smäck. Sitter perfekt på en kompis dobbis.
Haha jo du verkar ha fattat det! Ska se om jag kan hitta en sådan att testa någonstans! :) Tack för tipset!
Hittade måttabellen och enligt den ska hon ha XL i "rygglängd", L i bröstmått och M i halsmått... Så måste nog hitta någonstans där jag kan testa den och inte beställa online... Tror ni den finns på Teba i Höör?

Vi var förbi Granngården idag för att miljöträna valpen. Passade på att fynda en massa leksaker och koppel, de hade 70% på massa hundprylar!

Här är en bild på selen jag nyss skrev om

20150307_102402_zpsb8u7lqfb.jpg

Ett speciallbeställt halsband <3 älskar hur texten Min bästa vän har dubbel betydelse. Inte bara är min hund min bästa vän, det är dessutom namnet på hennes kennel :D

20150307_1025371_zpsmt7clapk.jpg

Men efter dessa inköp så har jag köpstopp på hundgrejjer, enda hundrelaterat jag lägger pengar på nu är ätbart och kurser/tävlingar (vilket är dyrt det med iuf :rofl: )

Fint halsband! Vart köpte du det?

Idag blev det något litet till! Ett ulltäcke från JH Collection. Har kollat på det ett tag (läs några dagar...) och bestämde mig för att det var värt att lägga 229kr på det :O Hon har haft ett från Börjes för 50kr i snart 2år och det är både söndertvättat och kardborrarna är i stortsett slut. Så då kan det vara dags att köpa ett nytt så det andra enbart kan användas som "extra" vid behov. Jag kan inte hitta en bild på det någonstans, men det är brunt med vita och guldigt kantband och JHs logga :P Jättesnyggt och satt jättebra! Men tog strl 65 (hon är 73cm lång) och det är ändå 5cm för långt... Men det är inget som stör henne eller ser konstigt ut så jag orkar inte byta. Men tur att jag inte tog hennes vanliga storlek då jag tyckte det såg väldigt långt ut...

Sen hade jag tänkt fråga er om Hurttas nya sele? Tror ni den sitter bättre vid frambenen? Har tänkt köpa en sådan men för 450kr vill jag gärna veta om den sitter så bra som det ser ut haha x) Ska se om jag kan hinna prova en sådan på henne nästa helg isåfall. Och sen får man väl beställa en i rosa ;)

Denna köpte jag egentligen för närmare en månad sen, men pga att posten slarvade bort paketet och var tvugna att leta rätt på det igen, packetera om det och skicka på nytt så tog det sin lilla stund. Men nu äntligen har jag fått hem Filimons vinthundsele som jag beställde för någon månad sedan! Måttsydd av en mycket duktig tjej och den sitter som en smäck på honom. Det är första gången han har sele så han har fått gå runt med den en stund inomhus för att bekanta sig. Det tog ett par minuter innan han insåg att man faktiskt kan röra sig i den utan att dö :p

20150309_145557.jpg

Ladda tuggade sönder spännet på sitt fina Minx-halsband häromdagen, så jag var tvungen att beställa ett nytt. Väldigt synd faktiskt, särskilt eftersom hon var snäll nog att skicka med ett extra spänne så jag kan byta det söndertuggade och voilá: plötsligt ha två fina halsband :D

*Länk raderad av moderatorn*
Är det någon som provat ett sånt här stretchkoppel? Vad tycker ni?

Senast ändrad av en moderator:
*Länk raderad av moderatorn*
Är det någon som provat ett sånt här stretchkoppel? Vad tycker ni?

Jag må vara skadad av draget, men jag tycker inte om när det inte finns en fast säkerhetslina som går parallellt med expandern. Resår har kort livstid och brister alltid när det är som sämst tillfälle...

Senast ändrad av en moderator:
Ladda tuggade sönder spännet på sitt fina Minx-halsband häromdagen, så jag var tvungen att beställa ett nytt. Väldigt synd faktiskt, särskilt eftersom hon var snäll nog att skicka med ett extra spänne så jag kan byta det söndertuggade och voilá: plötsligt ha två fina halsband :D

Hur ser dina ut? :)

Hur ser dina ut? :)

Hennes gamla, numera trasiga, ser ut så här:
Skärmavbild-2015-03-09-kl.-19.01.04.png

Skärmavbild-2015-03-09-kl.-19.09.05.png

Med hennes nya fortsatte jag på happy, crazy colours-temat, och det kommer ha det här tyget som "vaddering":
rosacerisesmall.jpg

och den här färgen på band:
aqua.jpg

Texten kommer vara vit och det kommer stå LADDA, men i stället för fyrklöver vid sidan om har jag för mig att jag valde någon krona, i glittrig rosa färg :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Hundträning Hej, Jag undrar vart man ska vara för att hitta andra hundnördar som en själv. Jag har lärt känna mkt folk via hundarna, det är ju...
Svar
11
· Visningar
494
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka