SHOPPING - till hemmet! Del 2

Behöver en ny grästrimmer/röjsåg, den gamla Stiga har tjänstgjort tappert i tjugo år och är helt enkelt utsliten. Det är ändå länge för en konsumentmaskin i lägre mellanklass imho, och den har fått svettas.

Jag marknadsundersökte och landade på en Stihl, listpris runt 6500:-. En stor järn- och maskinvarubutik i ett avlägset hörn av kommunen kampanjar den för 4800:- men jag skulle helst vilja köpa den på närmare håll med tanke på ev service- och garantiärenden.

Så jag kollade med några lokala butiker, ingen kunde matcha kampanjpriset ens hjälpligt. Började förlika mig med tanken att köra 1+1 timme och köpa trimmern, men tittade ändå in på en rätt stor fackbutik i staden där jag jobbar, och frågade dem.
-Hmm... om vi säger 4650, köper du den här då?
-Deal! :)

Jag har haft spenderarbyxorna på och shoppat en luft-vattenvärmepump!
bef74ef0-827d-4d4e-94a0-7a850deb3d25.webp

Jag har haft spenderarbyxorna på och shoppat en luft-vattenvärmepump!
Visa bifogad fil 148595
Bra grej. Efter nåt halvår i mitt nuvarande hus hade jag tröttnat på att elda ved - det var ganska ekonomiskt fördelaktigt men tog framför allt för mycket tid - och skaffade också luft/vatten VP. Grymt smidigt, den har puttrat och gjort sitt jobb i åtta år nu. (Jag behöll hela vedpanneinstallationen med ackumulatortankar m m, avsektionerat med ventiler så jag har ett fullödigt reservalternativ om det av någon anledning skulle behövas.)

Bra grej. Efter nåt halvår i mitt nuvarande hus hade jag tröttnat på att elda ved - det var ganska ekonomiskt fördelaktigt men tog framför allt för mycket tid - och skaffade också luft/vatten VP. Grymt smidigt, den har puttrat och gjort sitt jobb i åtta år nu. (Jag behöll hela vedpanneinstallationen med ackumulatortankar m m, avsektionerat med ventiler så jag har ett fullödigt reservalternativ om det av någon anledning skulle behövas.)
Är luft/vatten bättre än luft/luft? Jag går i tankar om att skaffa, har en gammal frånluftsvärmepump och grannar har börjat skaffa luft/luft för att få ner förbrukningen.

Är luft/vatten bättre än luft/luft? Jag går i tankar om att skaffa, har en gammal frånluftsvärmepump och grannar har börjat skaffa luft/luft för att få ner förbrukningen.
Det är framför allt om du har ett befintligt "traditionellt" vattenburet system med vattenradiatorer, kanske värmt med ved eller elpatron, som luft/vatten är intressant. Då värmer du hela det systemet med värmepumpen, istället för att som med luft/luft värmepump blåsa varmluft i ett rum och försöka sprida den i huset. Luft/vatten lär vara aningen mer effektivt än luft/luft men min uppfattning är att skillnaden i energieffektivitet är marginell. Den stora skillnaden är hur värmen sprids i huset.

Andra alternativ, om man redan har vattenburet system, är t ex bergvärme, jordvärme, grundvattenvärme eller sjövärme. Samma värmepumpsprincip i alla fallen men man utvinner värmen från olika källor. Luft/vatten brukar vara ett ganska kostnadseffektivt alternativ eftersom det inte kräver några stora kringarbeten som borrning / motsv.

Har du inte ett befintligt vattenburet system så är luft/vatten i allmänhet inte intressant, eftersom kostnaden för att i efterhand installera radiatorer och rör i huset blir hög. Då är man hänvisad till andra alternativ, som luft/luft.

Det är framför allt om du har ett befintligt "traditionellt" vattenburet system med vattenradiatorer, kanske värmt med ved eller elpatron, som luft/vatten är intressant. Då värmer du hela det systemet med värmepumpen, istället för att som med luft/luft värmepump blåsa varmluft i ett rum och försöka sprida den i huset. Luft/vatten lär vara aningen mer effektivt än luft/luft men min uppfattning är att skillnaden i energieffektivitet är marginell. Den stora skillnaden är hur värmen sprids i huset.

Andra alternativ, om man redan har vattenburet system, är t ex bergvärme, jordvärme, grundvattenvärme eller sjövärme. Samma värmepumpsprincip i alla fallen men man utvinner värmen från olika källor. Luft/vatten brukar vara ett ganska kostnadseffektivt alternativ eftersom det inte kräver några stora kringarbeten som borrning / motsv.

Har du inte ett befintligt vattenburet system så är luft/vatten i allmänhet inte intressant, eftersom kostnaden för att i efterhand installera radiatorer och rör i huset blir hög. Då är man hänvisad till andra alternativ, som luft/luft.
Bra utrett, tack! 😄

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 878
Senast: SaraXX
·
Svar
2 001
· Visningar
98 941
Senast: pepp
·
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
414
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka