Köpte min på https://daan.tech/sv/. Inga problem alls!Vart köpte du din? Ser att det verkar finnas en svensk sida som säljer dom men dom har fått väldigt dåliga recensioner. Fungerar det att beställa från den fransk sidan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Köpte min på https://daan.tech/sv/. Inga problem alls!Vart köpte du din? Ser att det verkar finnas en svensk sida som säljer dom men dom har fått väldigt dåliga recensioner. Fungerar det att beställa från den fransk sidan?
Det hade vi i förra huset - mycket bra !Jag har haft spenderarbyxorna på och shoppat en luft-vattenvärmepump!
Visa bifogad fil 148595
Bra grej. Efter nåt halvår i mitt nuvarande hus hade jag tröttnat på att elda ved - det var ganska ekonomiskt fördelaktigt men tog framför allt för mycket tid - och skaffade också luft/vatten VP. Grymt smidigt, den har puttrat och gjort sitt jobb i åtta år nu. (Jag behöll hela vedpanneinstallationen med ackumulatortankar m m, avsektionerat med ventiler så jag har ett fullödigt reservalternativ om det av någon anledning skulle behövas.)Jag har haft spenderarbyxorna på och shoppat en luft-vattenvärmepump!
Visa bifogad fil 148595
Är luft/vatten bättre än luft/luft? Jag går i tankar om att skaffa, har en gammal frånluftsvärmepump och grannar har börjat skaffa luft/luft för att få ner förbrukningen.Bra grej. Efter nåt halvår i mitt nuvarande hus hade jag tröttnat på att elda ved - det var ganska ekonomiskt fördelaktigt men tog framför allt för mycket tid - och skaffade också luft/vatten VP. Grymt smidigt, den har puttrat och gjort sitt jobb i åtta år nu. (Jag behöll hela vedpanneinstallationen med ackumulatortankar m m, avsektionerat med ventiler så jag har ett fullödigt reservalternativ om det av någon anledning skulle behövas.)
Det är framför allt om du har ett befintligt "traditionellt" vattenburet system med vattenradiatorer, kanske värmt med ved eller elpatron, som luft/vatten är intressant. Då värmer du hela det systemet med värmepumpen, istället för att som med luft/luft värmepump blåsa varmluft i ett rum och försöka sprida den i huset. Luft/vatten lär vara aningen mer effektivt än luft/luft men min uppfattning är att skillnaden i energieffektivitet är marginell. Den stora skillnaden är hur värmen sprids i huset.Är luft/vatten bättre än luft/luft? Jag går i tankar om att skaffa, har en gammal frånluftsvärmepump och grannar har börjat skaffa luft/luft för att få ner förbrukningen.
Bra utrett, tack!Det är framför allt om du har ett befintligt "traditionellt" vattenburet system med vattenradiatorer, kanske värmt med ved eller elpatron, som luft/vatten är intressant. Då värmer du hela det systemet med värmepumpen, istället för att som med luft/luft värmepump blåsa varmluft i ett rum och försöka sprida den i huset. Luft/vatten lär vara aningen mer effektivt än luft/luft men min uppfattning är att skillnaden i energieffektivitet är marginell. Den stora skillnaden är hur värmen sprids i huset.
Andra alternativ, om man redan har vattenburet system, är t ex bergvärme, jordvärme, grundvattenvärme eller sjövärme. Samma värmepumpsprincip i alla fallen men man utvinner värmen från olika källor. Luft/vatten brukar vara ett ganska kostnadseffektivt alternativ eftersom det inte kräver några stora kringarbeten som borrning / motsv.
Har du inte ett befintligt vattenburet system så är luft/vatten i allmänhet inte intressant, eftersom kostnaden för att i efterhand installera radiatorer och rör i huset blir hög. Då är man hänvisad till andra alternativ, som luft/luft.