SHOPPING - till hemmet! Del 2

Behöver en ny grästrimmer/röjsåg, den gamla Stiga har tjänstgjort tappert i tjugo år och är helt enkelt utsliten. Det är ändå länge för en konsumentmaskin i lägre mellanklass imho, och den har fått svettas.

Jag marknadsundersökte och landade på en Stihl, listpris runt 6500:-. En stor järn- och maskinvarubutik i ett avlägset hörn av kommunen kampanjar den för 4800:- men jag skulle helst vilja köpa den på närmare håll med tanke på ev service- och garantiärenden.

Så jag kollade med några lokala butiker, ingen kunde matcha kampanjpriset ens hjälpligt. Började förlika mig med tanken att köra 1+1 timme och köpa trimmern, men tittade ändå in på en rätt stor fackbutik i staden där jag jobbar, och frågade dem.
-Hmm... om vi säger 4650, köper du den här då?
-Deal! :)
 
Jag har haft spenderarbyxorna på och shoppat en luft-vattenvärmepump!
bef74ef0-827d-4d4e-94a0-7a850deb3d25.jpeg
 
Jag har haft spenderarbyxorna på och shoppat en luft-vattenvärmepump!
Visa bifogad fil 148595
Bra grej. Efter nåt halvår i mitt nuvarande hus hade jag tröttnat på att elda ved - det var ganska ekonomiskt fördelaktigt men tog framför allt för mycket tid - och skaffade också luft/vatten VP. Grymt smidigt, den har puttrat och gjort sitt jobb i åtta år nu. (Jag behöll hela vedpanneinstallationen med ackumulatortankar m m, avsektionerat med ventiler så jag har ett fullödigt reservalternativ om det av någon anledning skulle behövas.)
 
Bra grej. Efter nåt halvår i mitt nuvarande hus hade jag tröttnat på att elda ved - det var ganska ekonomiskt fördelaktigt men tog framför allt för mycket tid - och skaffade också luft/vatten VP. Grymt smidigt, den har puttrat och gjort sitt jobb i åtta år nu. (Jag behöll hela vedpanneinstallationen med ackumulatortankar m m, avsektionerat med ventiler så jag har ett fullödigt reservalternativ om det av någon anledning skulle behövas.)
Är luft/vatten bättre än luft/luft? Jag går i tankar om att skaffa, har en gammal frånluftsvärmepump och grannar har börjat skaffa luft/luft för att få ner förbrukningen.
 
Är luft/vatten bättre än luft/luft? Jag går i tankar om att skaffa, har en gammal frånluftsvärmepump och grannar har börjat skaffa luft/luft för att få ner förbrukningen.
Det är framför allt om du har ett befintligt "traditionellt" vattenburet system med vattenradiatorer, kanske värmt med ved eller elpatron, som luft/vatten är intressant. Då värmer du hela det systemet med värmepumpen, istället för att som med luft/luft värmepump blåsa varmluft i ett rum och försöka sprida den i huset. Luft/vatten lär vara aningen mer effektivt än luft/luft men min uppfattning är att skillnaden i energieffektivitet är marginell. Den stora skillnaden är hur värmen sprids i huset.

Andra alternativ, om man redan har vattenburet system, är t ex bergvärme, jordvärme, grundvattenvärme eller sjövärme. Samma värmepumpsprincip i alla fallen men man utvinner värmen från olika källor. Luft/vatten brukar vara ett ganska kostnadseffektivt alternativ eftersom det inte kräver några stora kringarbeten som borrning / motsv.

Har du inte ett befintligt vattenburet system så är luft/vatten i allmänhet inte intressant, eftersom kostnaden för att i efterhand installera radiatorer och rör i huset blir hög. Då är man hänvisad till andra alternativ, som luft/luft.
 
Det är framför allt om du har ett befintligt "traditionellt" vattenburet system med vattenradiatorer, kanske värmt med ved eller elpatron, som luft/vatten är intressant. Då värmer du hela det systemet med värmepumpen, istället för att som med luft/luft värmepump blåsa varmluft i ett rum och försöka sprida den i huset. Luft/vatten lär vara aningen mer effektivt än luft/luft men min uppfattning är att skillnaden i energieffektivitet är marginell. Den stora skillnaden är hur värmen sprids i huset.

Andra alternativ, om man redan har vattenburet system, är t ex bergvärme, jordvärme, grundvattenvärme eller sjövärme. Samma värmepumpsprincip i alla fallen men man utvinner värmen från olika källor. Luft/vatten brukar vara ett ganska kostnadseffektivt alternativ eftersom det inte kräver några stora kringarbeten som borrning / motsv.

Har du inte ett befintligt vattenburet system så är luft/vatten i allmänhet inte intressant, eftersom kostnaden för att i efterhand installera radiatorer och rör i huset blir hög. Då är man hänvisad till andra alternativ, som luft/luft.
Bra utrett, tack! 😄
 

Liknande trådar

Svar
2 001
· Visningar
98 076
Senast: pepp
·
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
688
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp