Shockwave.....?

Sv: Shockwave.....?

Nä! Va kul att få höra! :D
Vem var det?
Visserligen inte samma skada som Chappe men det är alltid kul att få höra om fler hästar som behandlats med samma metod som det har gått bra med..... :D

Hur många behandlingar gick han på och hur lång tid tog det för honom innan han var såpass att det gick att börja träna igen på allvar????
Tävlar han fortfarande? Går det bra? Har han haft några mer problem på samma ställe... :bump:

/Carina :eek:

Lenita skrev:
Nä! Va kul att få höra! :D
Vem var det?
Visserligen inte samma skada som Chappe men det är alltid kul att få höra om fler hästar som behandlats med samma metod som det har gått bra med..... :D

Hur många behandlingar gick han på och hur lång tid tog det för honom innan han var såpass att det gick att börja träna igen på allvar????
Tävlar han fortfarande? Går det bra? Har han haft några mer problem på samma ställe... :bump:

Guuud va frågvis du ä :D :D :D :bow: :bow: :bow:
Skämtar bara. håller med, mkt intressant att höra :D

Vavavavavava???????..... vill veta!.....*det vandrande frågetecknet Carina* :confused: :confused: :rofl: :rofl: :rofl:

Hmmm...tack för denna tråd. Det finns ju några som vet lite om detta. Ska ev. behandla min häst med denna metod. Sista chansen för skada i gaffelbandsfästet. Enl vet är det inte beprövat för denna typ av skador. Bakben har behandlats med bra resultat men inte lika bra på framben. Måste tydligen åka till Helsinborg för detta. Vet någon om det finns någon närmare Gbg?? Jag har transportskräck och vill helst inte åka i fyra timmar med andan i halsen.

Förra araben hade spatt bägge bak och på henne använde vi laser. Förutom det hade hon magneter på bakbenen på nätterna och så underhöll vi med massage. På hösten när det frös var hon risigare så då fick hon dewils claw under en period för att underlätta. Hade tur. Hennes spatt "läkte" faktiskt ut! :banana:

:D Hästen heter Gutsy Cast och jag tror han är igång fortfarande....till flinga..."min" häst hade skadan på ett framben, Han behandlades 5 ggr tror jag ..en gång i veckan, sen började vi träna på sakta men säkert med en del ultraljud om jag inte minns helt fel...han hålls ju naturligtvis efter ordentligt med liniment bl a nu för att få det att hålla...men han tävlar ju också i en hård klass. Tror inte att han kommer att starta nu på vintern för det är ju ganska hårda påfrestningar med hårda banor och brodd på en häst med den sortens skada.

E ni nöjda nu :rofl:

Det kanske vore nåt att prova på. Vi har ju använt laser på henne tidigare för andra problem och det funkade ju alldeles utmärkt... :)

Kul att det funkade på din häst... :D
En undran, vad är devils claw för nåt, tror aldrig jag har hört talas om det? Hur ger man det och hur fungerar det...???

Hur satt magneterna? Alltså, vad höll fast dem på plats? Lindor? Eller satt de fast i benskydd??? Eller vad?

/Carina "alltid nyfiken" :eek:

Först trodde vi att vi skulle bli tvugna att åka ända till Halmstad för behandling, nästa bud var Strömsholm, men efter att ha pratat lite mer med vår vet så kom det fram att de faktiskt hade en maskin på Färjestad (tillsammans med en annan klinik visserligen så den får resa lite fram och tillbaka, ni skulle se hur väskan ser ut... :rofl: ).

Försök att kolla med närmsta ATG-klinik om de har någon, om inte så kan de ju ha pejl på vart det finns mer.... ;) Lycka till! :D
Förresten du får gärna hoppa in här och berätta hur det går för er..... :D

Kolla med Euro-vets i Halmstad, är nog bara hälften så långt som till Helsingborg. Underbara, lugna och trevliga människor. Dom pratade om att ge min häst chockvågsbehandling sist men det behövdes aldrig.

Okej, var kan man få tag på det då?
Tack för hemsidan, har kollat lite. :p Ska tipsa syrran om detta också..... :D :bow: :bow: o allvetande Martha........ ;)

Glöm inte att din hovslagare kan hjälpa din häst vid spatt problem!

Jaha, då var det dags för lite uppdatering då.
Igår, måndagen den 24/1 var vi återigen ner med Chappe till kliniken.
Vet. började med att se på henne när hon sprang, först oböjd och sedan efter böjning och nu var hältan knappt synlig :D .
Efter det så var det in i röntgenrummet med henne för ett antal plåtar. Dessa visade att läkningen var till stor belåtenhet, det var inte riktigt färdigläkt men som det såg ut så trodde vet att det var 80-85% chans att hon skulle bli lika bra som hon var innan hon fick spatten :D :banana: ...

Han ansåg också att det inte var nödvändigt med någon mer shockwave behandling med tanke på hur långt läkningen hade gått och nu kunde vi börja sätta igång henne lite lugnt.
Först blir det 4 veckors skrittande på rakt spår (i skogen alltså) efter det kan vi börja med kortare travintervaller och hålla på med det i ytterligare 4 veckor.
Så efter 8 veckor är det dags för återbesök för att se hur hon har tagit igångsättningen och om spatten har fortsatt på samma sätt som hittills... :)

Så just nu känns allt alldeles utmärkt... :banana: :bump:

Guuud va kul
hmm nu kanske lille vetrinärus kan börja ändra lite på sin trångsynta inställning/syn på diverse grejer haha :bow: :bow:

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 731
Senast: Hedinn
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 448
Senast: pews1972
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 701
Senast: Liten
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 065
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka