Shockwave.....?

Lenita

Trådstartare
Är det någon här som har provat det på sin häst och i såna fall för vad?
Vår häst fick ju diagnosen spatt för ca 2 månader sedan och hon har under tiden som gått ridits relativt lugnt på ridbana och i skogen.
Det har inte märkts nåt speciellt av spatten men vi vill ju göra allt vi kan för att hon ska bli så bra som det bara går.
Därför efter att ha pratat ganska så mycket med våran veterinär nere på Färjestads ATG-klinik så kom vi fram till att prova på shockwavebehandling.
Den kommer att göras 3-4 gånger och vi var iväg på den första onsdagen den 1 december.

Det vore intressant att få veta vilka som har använt sig av den och hur det gick och vad det finns för åsikter om den..... :)

/Carina :eek:

Sv: Shockwave.....?

Tror inte att det är så utbrett ännu med behandling med shockwave därav de få svaren.
Min första tanke var dock att det kändes som en konstig "behandling" av spatt. Har fått erfarenheten av att det används i samband med senor och ligamentskador, alltså mjukdelar. Skelett kan det ju inte göra något åt. Eller används det för att på något sätt påskynda sammanväxning av lederna vilket känns udda. Skriv gärna på vilka indikationer din veterinär ordinerade detta.

Lite kuriosa, vid nästa behandling, be om att få känna själv hur det känns. Hehe... Skräckblandad förtjusning upplevde jag. :D

Han körde faktiskt några hundra slag på min tennisarm...... :D Himla skönt... :bump:

Man kan nog säga att vi är ett typ av pilotfall för våran veterinär visste ingen annan som testat det på spatt men väl på mjukdelssskador.
Men han var eld och lågor efter att få prova det på henne.... ;)

Anledningen var just den att se om det kan påskynda läkningen, så nu kommer vi att få åka dit med ungefär en månads mellanrum ca tre gånger till..
Så håll tummarna för att det funkar... :angel: :)

Ska bli MYCKET spännande åh höra hur det går för pållen....
Om det inte verkar fungera så kan jag tipsa dig om akupunktur.

Lärde mig på skolan att många hästar blivit hjälpta med det, dels så kan man få inflammationen att klinga av snabbare, får en smärtlindring osv

Shockwave ska också ha en smärtlindrande verkan, behandlingen är fortfarande ganska så ny här i Sverige men jag har hört att den är desto vanligare i USA och Tyskland.
Jo, den ska bli spännande att se hur det funkar på henne, vi ska dit nu den 27:e igen på behandling nr 2 av 3. Den sista blir i slutet av Januari..... :D

Akupunktur, kanske det, vi är ju ganska så öppna för alla möjliga sorters "alternativbehandlingar".
Har tidigare använt homeopati och laserbehandling, hon får regelbunden massage och kotknackarbehandling......så..... ;)

Hur har laser behandlingen funkat då?
Jag har beh en spatt häst med laser,hon blev lite bättre, men hon hade i båda glidlederna och därmed ganska allvarligt.
Gick tyvärr aldrig att få henne bra.

Laserbehandlingen var inte för spatten som ju är nyupptäckt på henne, utan det var för problem med ena höften plus lite övriga spänningar som hon hade.... :crazy:
Så du har provat laser på spatt, det har vi faktiskt inte ens funderat på.........än... :angel:

Som tur är så har Chappe bara i mellersta glidleden på höger bak, troligtvis på grund av skada, hon kan ha gjort nåt mysko i hagen.... :crazy:
But I will keep you posted..... ;)

Förresten, kom mitt privatmedelande fram? Jag är nog sveriges sämsta på datorer :)

Jodå, det kom fram.... Har skickat svar på det...till slut, har lite svårt att få ändan ur ibland..... :D

Här kommer lite uppdatering.
Igår (27/12) var vi och gjorde shockwavebehandling nr 2 (av 3) på Chappes spatt....
Först kollades hennes hälta med böjprov och det visade att hältan numer är en halv grad (från början var det två grader, sedan på första beh. var det en grad)... :D
Sedan var det dags för shockwaven, precis som första gången var det 2000 slag. Behandlingen kan kännas aningen obehaglig så därför fick hon lite lugnande, inte lika mycket som första gången eftersom de inte behövde raka nåt på benet (hon gillar inte rakapparater). :crazy:

Så nu är det en veckas vila som gäller igen, sedan lugna...hrrrrmmm...skritturer tills nästa behandling i slutet av januari och då kommer vi även att röntga för att se hur läkningen har gått.... :cool:

Är det musklerna eller själva hasleden som behandlas? Det enda jag hört om s är att man slår sönder njurstenar och varför skulle man slå sönder nåt i leden? Upplys mig!!

Meningen är att det ska få läkningen att gå snabbare, har aldrig hört nåt om att något slås sönder och det har inte våran vet sagt nåt om heller.
Hästen har alltså fått spatt som sitter i den mellersta glidleden i höger has och det är detta vi håller på att behandla... :p
Kan tilläggas att vi är något av ett pilotfall eftersom det vanliga (åtminstone här i sverige) är att man behandlar mjukdelsskador med shockwave... Känns det klarare så.... ;)

Hmm,det verkar som om det var lönsamt att tjata på herrn! Förhoppningsvis blir hon bra av beh, och lilla vetrinärus kan börja öppna sig för lite mera alternativa beh. :D Ska hålla tummarna sten hårt :bump: :bump: :bump:

det här låter intressant! jag har själv en häst som de trodde hade spatt, inflammtioner i vb hasens översta och mellersta glidled tror jag det var. men nu är det helt läkt, han visar ingenting. han visade förändringar på röntgen i hasen men de tror att var något annat :p vore kul att få höra hur det går med pållen sen? hru shockwaven funkade! kan ju alltid vara bra att veta ifall min pålle skulle få spatt :p :angel: :banana:

Som sagt var, Henrik har inte en chans när två Holmgrenar har fått nåt i skallen som de vill prova........ :devil: :rofl:

Jodå, jag ska se till att hålla fart på den här tråden med regelbundna rapporter om Chappes framsteg..... :D

JAg har chockvågsbehandlat en häst...han hade ligamentskador...skador på djupa böjsenan och förstärkningsbanden under knä fram..Han blev faktiskt bra den hästen ...en gulddivisionare som det inte fanns mycket hopp för faktiskt...men han startar på och gör ganska bra resultat. Henrik behandlade den.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 704
Senast: Hedinn
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 630
Senast: Liten
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka