T

tello

Är det någon som vet mer om det?
Blir det värre med åren?
Kan man göra något för att lindra besvären?
Vad har shiveringhästar för symptom?

Jag vet inget om detta och vet ingen som har en häst med shivering.

Har en hlbval. f. 2001 som började lyfta v.b konstigt när han backade ur transporten, sen har det hänt när han har kissat eller bara stått i boxen.

Hade ute en chiropraktor idag som genom att lyfta bakbenen ganska högt uppåt lyckades framkalla "reflexen" så att hästen lyfte benet och skakade lite grand.

Han trodde att det var shivering det handlade om efter att ha känt igenom ben och rygg.

Sv: Shivering

Min kompis hade ett polskthalvblod med shivering, det var hovslagaren som upptäckte det, tyvärr vet jag ingenting om det, jag kommer inte ihåg det var ett par år sen nu.. Men jag ju fråga henne om det :)

Jag hade en shiveringhäst tidigare, han finns inte längre.

Shivering är att det sitter en nerv i kläm bland halskotorna eller liknande, vilket ger problem med bakbenen. Hästen har svårt att backa, svårt att lyfta hovar, skakar med benen samt lyfter dem högt vid igångsättning efter att ha stått stilla.
Det kommer ofta hos hästen i unga år, kan ha varit att hästen växt och det inte följt med, hästen kan ha gått omkull eller haft en infektion i kroppen. Vanligast hos fullblod.

En välmusklad och varm häst är bäst. Håll hästen alltid varm, täcke på vintern, vid ridning på vintern osv. Låt inte hästen stå stilla för mycket. En shiveringhäst måste röra på sig mycket! Inga rena dagar där hästen bara står.

Jag kan inte riktigt säga om det blir värre med åren, men det har väl vanligtvis med hur hästen är, om den sköts. Min fick mycket skador och fick då stå mycket vilket gjorde det värre.

Det brukar inte direkt vara några större problem med shivering. Min gick inte alls att lyfta bakhovarna på, så skoningen var lite problem, gäller att hitta en hovslagare med tålamod som förstår varför hästen är så. De kan inte heller vanligtvis funka i de allra största momenten i de flesta grenar.

Min kille har shivering. Ofta eller ja i hans fall iaf så får dom rätt mycket stryk för att dom är "dumma i huvudet" när dom inte står stilla, detta kan då leda till att det låser sig ännu värre för hästen.

Min kille Gurra skos alltid inne på Helsingborgs Djursjukhus där han får domesedan + något morfinpreparat som gör att han inte känner nån "smärta" och inte krampar. Då går det NÄSTAN att sko honom som en vanlig häst. Hemma lyfter jag inte bakbenen på honom. Blir aldrig arg om han börjar veva med benen i en trängd situation och jag försöker alltid undvika att backa och rygga honom. Ur transporten är enda undantaget.

det råder delade åsikter om hurvida de hästarna kan prestera nått på de riktigt höga höjderna. Men det beror nog mkt på individen. Min har gått 130 hoppningar och startat nån enstaka 140 innan jag gjorde ett uppehåll. Kan säga att det inte var han som bangade vare sig i kapacitet eller mod när det gällde högre höjder tog lätt banor på 150 och högre på träning.

Annars får jag hålla med sorbe alltid varma om ryggen mkt rörelse. En sånn häst hade nog inte mått dåligt av att skrittas 2-3 timmar om dagen + ridning och utevistelse.
För att gå tillbaka till min så har jag alltid täcke på honom även när det "sommarregnar" (okey inte nu när det är över 20 grader) och han får gärna va lite varmare än de andra för då blir han mjukare och spretar mindre med benen.

Personligen så tror jag att DU skall känna efter själv hur just DIN reagerar på olika situationer och vad som är okey för honom, och framförallt ha tålamod INGEN häst vevar för att dom är dumma i huvudet dom kan helt enkelt inte hjälpa det. Lycka till...

Hej!

Tack för svaren!

Han har inga problem att backa, förutom något steg ut ur transporten ibland. Han har inga problem att lyfta bakhovarna alls. Men efter några timmar i boxen (ihållande regn och storm) igår så backade jag honom ut på stallgången och då kom det igen, lyfte båda bakbenen innan han kunde sätta ned dem igen.

Var och tränade igår och han rör sig luftigt och fint och det syns inget på honom enl. min tränare.

Tror ni att min häst har shivering, eller vad kan det vara?
Kliniken tyckte inte jag behövde komma in om det inte blir värre.

Bra tips med värmen, det ska jag tänka på.

Min häst har shivering också. Dock en ganska lätt form av det än så längre. Han hade två kotor i halsen som låg för nära varandra och tröck på ryggmärgen och nervbanor. Han blev opererad för detta och blev för hoppningsvis bra från de flesta symptomen han har/hade. Dock sa kirurgen att han troligen kommer ha kvar sina "shiverings" ändå.

Han har/hade svårt att backa, skakar när man lyfter framhovarna, går bättre med bak.

Hej!

Vad gör du med din häst? Tränar och tävlar?

Vi har en ridskolehast som antagligen har detta. Hon ar ratt knepig att kratsa bakhovarna pa, speciellt for eleverna da. Gar bra om man lyfter benet lugnt och haller det valdigt nara marken, samt inte haller for hart i det, utan later henne halla upp det mest sjalv. Vid skoning matas hon och maste ha rort sig innan, kan inte skos direkt pa morgonen tex. Hon gar ju som sagt lektioner, 2 till 3 timmar per dag, vilket ar perfekt for en hast med shivering, sen far hon alltid tacke om hon blivit blot i hagen eller om hon verkar frysa, annars gar hon otackad aret om.

Det knepiga med min är att han inte alls har svårt att lyfta bak och min hovslagare har sett en del shiveringhästar och han tror inte min har detta...jag vet inte...

Okej...lite trögfattad....fatta inte att han blev opererad så nyligen, vad visade han för symptom innan operationen? Hur började det?

I helsingborg blev jag rekommenderad Thiamin till en shiveringhäst. Och jag måste erkänna att det hjälpte! Brukar inte gå på "mirakelmedel" men på denna häst hjälpte det faktiskt ganska bra. Tydligen inte sådär långt kommet i forskningen på shivering....

Jag har en shiveringhäst, har haft han sen han var 12, nu är han 16, tycker inte att det blivit värre med åren.

På han märks det mest när man ska lyfta bakhovarna, då lyfter han jättehögt direkt och har lite problem med balansen. Lyfter man upp benet på sin höft, "hovslagarställning", så får man räkna med att han lägger rätt mycket tyngd på en, men när han känner att han inte trillar omkull så brukar han slappna av och slutar skaka.

Backa har han inga problem med nu, var lite problem vid ridning i början, men när han blev mera musklad släppte det.
Nerför rampen på transport är lite svårare, så när vi köpte egen valde vi en med fronturlastning.

Som andra redan har sagt, viktigt att de hålls torra över rygg och kors, skoning o.s.v. går lättare på varm häst, gärna riden före.
Har också märkt att det underlättar mycket om hästen är mentalt avslappnad, så en liten dos lugnande funkar säkert bra i svåra fall. Det fick jag ju själv se när vi var på Ultuna och först röntgade (fick lugnande) och sedan var till hovslagare föra att öppna hovbölden han hade, då skakade han nästan inte alls.

Min går dock att sko, speciellt om man har en person som står och stöder upp på andra sidan när man skor bak. Och tålmodig hovslagare som låter hästen vila emellanåt och inte tappar humöret.

Det började med att han stod och åt från marken som Bambi. Frambenen långt fram och isär. Sen började han skaka när man lyfte framhovarna och fick svårt för att backa.

Jag har en häst med ganska extrem shivering. Känd i hovslagar världen ;). Märks om man sätter på skydd bak, då har ha väldiga problem att gå första biten. Kan inte ha ngt på bakbenen som går nedanför kotan eller upp på hasen, då ramlar han nästan och får total panik. Vid skoning så får han ha lugnande, en vägg att luta sig mot på motsatta sidan och ägaren måste vara med då han är den enda som kan lyfta benen på honom. Sen får hovslagaren stå framför honom och sko och han håller i benet runt knäet/ljumsken typ och trycker inåt neråt.

Försöker tänka på att att alltid hålla honom varm. Går i hagen hela dagarna och rids varje dag. Han är väl lite hämmad av det prestationsmässigt. Spec på meeting. Har vi åkt långt får han inte gå första dagen. Ut och går med honom så mkt jag hinner annars bli han väldigt stel.

Men han funkar bra och går iaf 150. Känns nästan som det har blivit lite bättre nu. När jag fick hit honom hade han "vilat" i 2 år typ, gått i skogen och så om jag förstått det rätt. Vilket nog gjort honom gott. Nu känns det bara som att ju starkare han blir desto bättre blir shiveringen.

Med tanke på att det är en form av störning inne i hästen är det nog mycket svårt.
Däremot kan man mildra symptomen.

Okej, tack för svaret.
Misstänker att mitt ena fullblod skulle ha detta, det märks speciellt vid urlasning transport och förr även att backa honom. Nu är han lätt att backa men det har tagit tid, att hålla honom varm som flera sagt ovan har hjälpt mycket.
Rör sig en shivering häst normalt när man är ute och går eller kan de till en början uppfattas stela?

Läste i en annan tråd där ameo skrev att det är som en kronisk inflammation i korsmuskulaturerna, inflammationer tänker jag mig möjligen borde kylas, men de kanske i detta fall rent av skulle behöva hjälp med cirkulation? Tänker mig laser eller liknande

Värme, rätt foderstat och mycket rörelse är bra för shiveringhästar.

Jag har hållt på med två hästar med shivering på pappret, men flera med misstänkt shivering och ingen har riktigt varit stel i början, utan det är oftast det bara märkts vid ryggning (hästen har inte koll på bakdelen, därav att man ska undvika att rygga med dessa hästar) eller när man ska ta ut hästen från boxen eller börja skritta framåt efter att ha stått i stilla en längre stund.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 911
Senast: Raja
·
Hästvård jag vet varken in eller ut. jag har ett 8 årigt halvblod med shivering, och ganska mycket sådant också.. har ägt honom i snart 2 år...
Svar
17
· Visningar
3 189
Senast: Cillen89
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat