Mabuse

Trådstartare
Nån som vet lite mer om vad shiver är, hur det yttrar sig och vilka konsekvenserna blir, samt om det kan behandlas? Hur får hästen det?

Sv: Shiver?

Shiver är det amrikanska ordet för shivering. Det är ett "symptom" som yttrar sig att hästen, vid skoning o lyftning av bakbenet, på ena eller båda, drar in benet under sig o skakar eller darrar. Kan även märkas vid vändning på små volter o ryggning, att hästen då har dålig koll på bakbenen var dessa är.

Shivering går under sammlingsnamnet EPSM. Det kan vara bara shivering en häst har eller att det är ett symptom för någn av de allvaligare sjukdommarna som finns i EPSM.

Det kan behandlas med en kost bestående av mykt fett (minst 20% av det dagliga intaget har jag för mig),proteiner samt lite kolhydrater o socker. Då kan symptomen lindras eller helt försvinna.

Jag har en häst med shivering och detta är vad jag har tagit reda på hittills om vad man kan göra för att underlätta för hästen:

Röra på sig så mycket som möjligt, inte flera vilodagar i sträck, lång utevistelse i stora hagar så att hästen kan röra på sig hela dagen och inte "stelna till".

Se till att hålla bakdelen varm, täcke på vintern ute, även vid ridning.

Tillskott av E-vitamin och selen för att främja muskeluppbyggnad.

Bra näringsvärde (fa protein) i grovfodret.

Låg halt kolhydrater (ingen betfor) och mycket fett.

Enligt min veterinär så kan min hästs shiveringsymptom ha uppkommit genom en infektion (förkylning el dyl) som unghäst. Shivering går inte att bota men man kan underlätta för hästen. Vissa hästar blir sämre med ökad ålder andra inte.

Min häst visar shiveringsymptomen framför allt vid skoning då hon har svårt att slappna av i bakbenen. En bra hovslagare som har tålamod med hästen är guld värd! Hästen blir även "spattig" när det är lerigt eller "knöligt" underlag ute, då lyfter hon bakbenen extremt högt i och med att hon då spänner bakdelsmuskulaturen och hamnar i kramptillstånd. Annars är hon symptomfri vid ridning.

Har också en shivering häst. Han är nu 19 år och får svårare och svårare att lyfta bakbenen. Det gäller hitta en bra hovslagare som står ut med problemen!

Märks inget vid ridning. Som redan påpekats så är det mycket rörelse och värme som gäller! Hellre för varm än för kall. Min häst reagerar också på tvära väderomslag. Det gör honom mer stel och då blir det jobbigare med bakbenen.

Kan tyvärr inte rida min varje dag pga strålbenshälta fram men han går dagligen ute i stooooor hage minst 12 timmar om dagen, dygnet runt så fort gräset växt upp (i år redan från början av maj). Vi har en lösdrift vid vårt stall och jag hoppas den tas i drift till i höst isåfall ska han få gå där, väl täckad! Har ett Back-on-Track innetäcke som är suveränt att ha under vintertäcke eller tunt regntäcke beroende på väder. Går dock otäckad sommartid även om det vissa nätter kan bli kallt. Men då får man ta hänsyn till det bara vid ridningen.

Jag har inte märkt någon skillnad i ändring av foder. Han har både ätit och inte ätit betfor samt E-vitamin men jag upplevde ingen stor skillnad.

Han har alltid så länge jag haft honom (14 år) haft shievering. I början märktes det knappt alls men har blivit sämre och sämre med åren.

Beror inte shivering på att en nerv ligger i kläm när hästen lyfter ett bakben? Har för mej att en hovslagare sa det en gång.

Min häst har shivering eller något liknande. Han kan bli ruskigt spänd och går därför oftast med täcke på sig för att inte spänna sig ännu mera. Hovslageriet är något som jag bävar för varje gång. Har tack och lov hittat en hovslagare som verkligen behärskar honom. Tyvärr har jag 12 mil dit.:( Måste erkänna att jag varje skoperiod har minst 2 sömnlösa nätter innan hovis kommer:(
Tävlar därför bara på grus eftersom jag inte vill lägga upp till 2 timmar på att brodda bak.

Förutom svårigheten att sko och att dom kan bli spända har jag inte märkt någon skillnad. Enligt den hovis jag har nu så finns det de som hävdar att en häst med shivering blir starkare än en häst utan. Om de nu e sant eller ej låter jag vara osagt. Men jag håller fast vid den tanken.. Det gör livet lite lättare..;):angel:

Vad kul att ni svarade! Anledningen varför jag tog upp denna gamla tråd var att jag hoppades på att få svar från er med erfarenhet av detta då jag själv precis köpt en häst med shivering.

Vad har ni för mer tips på vad jag kan göra för att underlätta för hästen? Jag har sökt mkt på internet o funnit mkt fakta från USA(detta verkar inte vara så kännt bland veterinärer i Sverige?), en vet som heter Beth A. Valentine o det verkar som att dieten är avgörande (d v s mkt fett, lite kolhydrater o stärkelse). Jag har kört med detta 1 v nu o har redan sett förbättring i hull (sätter precis igång honnom efter boxvila så kan inte uttala mig om shiveringen är bättre). Det vi ger är lusern pellets ca 2 kg samt kornkross 2 kg (samt E-vit med selen, B-vit, kalk o olja 5 dl). Frågan är om man kan (är lämpligt) att ens ge korn till en sådan här häst, eller havre?

Ni nämnde även att BoT- täcke hjälper. Jag har en ryggpadd så var mer exakt bör jag placera den för att den ska ge effekt?

Ni får även gärna berätta mer om era hästar o erfarenheter. Vad för typ av häst, är de svåra att hålla i hull/ få upp i hull, är de någt ni alltid måste tänka på mm?

Väldigt tacksam för svar!

Penny_Lane skrev:
Beror inte shivering på att en nerv ligger i kläm när hästen lyfter ett bakben? Har för mej att en hovslagare sa det en gång.

Man vet väl inte exakt vad shivering är, det verkar finnas olika teorier. Vi hörde iofs också från en hovslagare att det kunde vara en nerv som ligger i kläm och att man kan operera genom att skära av en nerv ovan eller under hasen. Då brukade problemet försvinna.

Jag trodde att det var neurologiskt och att det inte gick att bota alls, därför avstod jag från att köpa en superhäst för ett par år sedan. Lycka till ni som vågat satsa!!! Hoppas ni hittar mer kunskap utanför Sverige.

MVH WB

WBPeppar skrev:
Jag trodde att det var neurologiskt och att det inte gick att bota alls, därför avstod jag från att köpa en superhäst för ett par år sedan. Lycka till ni som vågat satsa!!! Hoppas ni hittar mer kunskap utanför Sverige.

MVH WB

Visste dock inte att hästen hade det när jag köpte den..

inspir skrev:
Man vet väl inte exakt vad shivering är, det verkar finnas olika teorier. Vi hörde iofs också från en hovslagare att det kunde vara en nerv som ligger i kläm och att man kan operera genom att skära av en nerv ovan eller under hasen. Då brukade problemet försvinna.

Nervskada som de hittar ibland vid obduktion av shiveringhästar är lokaliserad till halskotpelaren och är således inte operationsbar.
Oftast hittas dock inget.

Tänkte din hovis på tuppspattsoperation?
Då snittas en sena ovan och under hasleden.

en häst som vi delar bete med har de, men där har äg. provat med ngn alo vera produkt-har inte så stor koll på de dära men det funkar iaf!
ganska dyrt-men han är nästan symtomfri:)

*kl*

Min pålle har shivering. Har inte hört någonstans innan att man kan påverka det genom fodret? Både vet och hovslagare har sagt att det är en nerv som kommer i kläm då den lyfter benet. Oftast så slutar det skaka om man trycker/lyfter benet uppåt ( i alla fall på min) det känns som att man "hakar ner" benet... blir lite lättare att brodda då i alla fall :eek: , inte så roligt ändå.

Annars märks det ingenting i ridningen... kan ju egentligen tycka att det ska mäskas vid hoppning, men icke.
Både vet och hovslagare har nämnt att det går att bränna av någon nerv... dock är det inte säkert att det hjälper.

jag är mest rädd för att det ska bli värre när han blir äldre och att det ska bli superjobbigt att sko.
Någon som provat ge lite lugnande i samband med hovslagaren?

// F

Shivering är egentligen ett samlingsnamn på själva symptomet och inte på orsaken. Alltså kan det finnas olika anledningar till uppkomsten och olika sätt att hjälpa hästen.

Min häst är svår att sko bak. När jag köpte henne visste jag inte att hon hade shivering och de två första hovslagarupplevelserna blev traumatiska både för mig och hästen. Hästen ville dra åt sig bakbenet hela tiden vid skoningen och hovis hade inte tålamod att ta det lugnt utan det blev en ojämn dragkamp som hästen vann och det slutade med att jag fick ringa veterinär för att kunna ge hästen lugnande i blodet så att hon skulle kunna skos. Inte kul vare sig för mig, hästen, hovis eller min plånbok. Men med lugnande i blodet försvann skakningarna helt.

Efter två skoningar bytte jag hovslagare och nu går det som en dans!
Knepet är en lugn hovslagare som inte försöker stressa sig igenom skoningen utan låta hästen få slappna av själv. Dessutom rider jag hästen innan skoning så att hon är varm och uppmjukad i musklerna. Jag skor även på kvällen då hon är nöjd med att komma in från hagen och står snällt på gången. På förmiddagarna går det sämre att sko då hon inte vill vara inne i stallet och blir spänd vilket gör problemen värre. Höpåse framför hästen vid skoningen är också bra för min häst som då koncentrerar sig på maten istället för att kolla vad hovis gör med hennes bakben.

Nej, jag är ganska säker på att det var operation på shiveringhäst han tänkte på då han själv hade skott en sådan som sedan blivit opererad o blivit bra.

Fridan skrev:
*kl*

Min pålle har shivering. Har inte hört någonstans innan att man kan påverka det genom fodret? Både vet och hovslagare har sagt att det är en nerv som kommer i kläm då den lyfter benet. Oftast så slutar det skaka om man trycker/lyfter benet uppåt ( i alla fall på min) det känns som att man "hakar ner" benet... blir lite lättare att brodda då i alla fall :eek: , inte så roligt ändå.

Annars märks det ingenting i ridningen... kan ju egentligen tycka att det ska mäskas vid hoppning, men icke.
Både vet och hovslagare har nämnt att det går att bränna av någon nerv... dock är det inte säkert att det hjälper.

jag är mest rädd för att det ska bli värre när han blir äldre och att det ska bli superjobbigt att sko.
Någon som provat ge lite lugnande i samband med hovslagaren?

// F

Jo, som jag tidigare sagt finns det många artiklar skrivna av Beth A. Valentine i USA. Sök på hennes namn (på altavista tex) så får du fram mkt info o artiklar bla om dieten.

När man läser på internet står det på vissa ställen att det kan påverka en hästs hoppförmåga o på andra ställen att det inte gör det. Skönt o höra fr ett verklit fall att det inte gör det:) , fast det kanske är olika på olika hästar..

Det är väl så att för en del hästar blir det värre med åren o för andra håller det sig stabilt.

Vi har provat att ge lugnande vid skoning o det hjälper. Men det var inte bara lugnande utan också morfin i blandningen som denna hovslagare sa att man brukade blanda i till shiveringhästar (vid skoning).

Pollux skrev:
Shivering är egentligen ett samlingsnamn på själva symptomet och inte på orsaken. Alltså kan det finnas olika anledningar till uppkomsten och olika sätt att hjälpa hästen.

Ja, det verkar vara så för om det är en nerv i kläm som det står på vissa ställen borde det inte gå att påverka detta genom kosten (som jag kunnat på min häst). Då borde det istället vara någt med musklerna.

O om man kan påverka genom operation att man skär en nerv kan det ju inte gå att påverka med kosten (det är väl omöjligt att påverka nervsystemet så??)

Har problemen sitt ursprung i att en nerv är i kläm så kan ju inte kosten påverka.

Jag har röntgat hela min hästs rygg samt bäckenparti för att utesluta bl a kissing spines och veterinären trodde inte att det handlade om en nerv i kläm i mitt fall. Det troligaste är att hästen har haft en infektion som unghäst som har orsakat någon skada på nervsystemet och då kanske kosten kan spela roll. Jag har dock inte provat själv att mixtra med kosten men överväger detta då man naturligtvis vill prova alla möjligheter för att underlätta för hästen.

Min häst går som promenadhäst sen 10 år tillbaka (men inte pga shieveringen utan strålbenshältan) han får fri tillgång på hösilage ute i hagen (12 h om dagen) och sen ett par kg inne på natten. Utöver det endast några dl fibergi och pelletts för att få skrammel i krubban när dom andra får mat.

Han är oerhört lätt att hålla i hull.

Jag hade också en BoT padd förut, la den så att den täckte ländrygg/kors.

Har aldrig provat lugnande vid skoning men nästa gång ska vi göra det då sista skoningen var rätt så besvärlig. Få se om det hjälper.
Min häst skakar inte utan på honom visar det sig mer att han lyfter högt och fort så han tappar balansen (och vill därför helst ej lyfta). Måste sen slappna av och då rycker han då och då (som Pollux häst)

Ska kolla upp och läsa lite i dom artiklarna, tack för tipset :)

Har en superbra hovslagare som verkligen tar det jättelugnt med min häst ( och alla andra också för den delen ), men det är ju fortfarande jobbigt för både hovis och häst så man kanske skulle prova att ge lite lugnande+smärtstillande.

inspir skrev:
Ja, det verkar vara så för om det är en nerv i kläm som det står på vissa ställen borde det inte gå att påverka detta genom kosten (som jag kunnat på min häst). Då borde det istället vara någt med musklerna.

O om man kan påverka genom operation att man skär en nerv kan det ju inte gå att påverka med kosten (det är väl omöjligt att påverka nervsystemet så??)

Även musklerna kan orsaka en nervklämmning, spända, skadade feltränade muskler svullnar och kan då klämma till en eller flera nerver! något man kan prova mot shivering är massage, men det skall då vara djup massage inget lull lull på huden!;)

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
700
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en ny internationell studie har forskare tittat närmare på hur utbredd användningen av hyperflexion är inom dressyrsporten, samt vilka...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: Cavallo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår