Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Penny_Lane skrev:Beror inte shivering på att en nerv ligger i kläm när hästen lyfter ett bakben? Har för mej att en hovslagare sa det en gång.
WBPeppar skrev:Jag trodde att det var neurologiskt och att det inte gick att bota alls, därför avstod jag från att köpa en superhäst för ett par år sedan. Lycka till ni som vågat satsa!!! Hoppas ni hittar mer kunskap utanför Sverige.
MVH WB
inspir skrev:Man vet väl inte exakt vad shivering är, det verkar finnas olika teorier. Vi hörde iofs också från en hovslagare att det kunde vara en nerv som ligger i kläm och att man kan operera genom att skära av en nerv ovan eller under hasen. Då brukade problemet försvinna.
Fridan skrev:*kl*
Min pålle har shivering. Har inte hört någonstans innan att man kan påverka det genom fodret? Både vet och hovslagare har sagt att det är en nerv som kommer i kläm då den lyfter benet. Oftast så slutar det skaka om man trycker/lyfter benet uppåt ( i alla fall på min) det känns som att man "hakar ner" benet... blir lite lättare att brodda då i alla fall, inte så roligt ändå.
Annars märks det ingenting i ridningen... kan ju egentligen tycka att det ska mäskas vid hoppning, men icke.
Både vet och hovslagare har nämnt att det går att bränna av någon nerv... dock är det inte säkert att det hjälper.
jag är mest rädd för att det ska bli värre när han blir äldre och att det ska bli superjobbigt att sko.
Någon som provat ge lite lugnande i samband med hovslagaren?
// F
Pollux skrev:Shivering är egentligen ett samlingsnamn på själva symptomet och inte på orsaken. Alltså kan det finnas olika anledningar till uppkomsten och olika sätt att hjälpa hästen.
inspir skrev:Ja, det verkar vara så för om det är en nerv i kläm som det står på vissa ställen borde det inte gå att påverka detta genom kosten (som jag kunnat på min häst). Då borde det istället vara någt med musklerna.
O om man kan påverka genom operation att man skär en nerv kan det ju inte gå att påverka med kosten (det är väl omöjligt att påverka nervsystemet så??)