Sv: Shiver?

:o ooppps....

har inte varit så påläst ang. shivering själv... men enl. den hästäg. så fungerar det....

men för en del så fungerar ju sockerpiller mot huvudvärk , så kanske är ngn liknande mentalgrej för äg.:confused: :rofl:

Njae, de borde väl se ngn skillnad/ förbättring, annars är det ju HELT meningslöst (ffa bortkastade pengar) att ge det..

Man märker det då man lyfter hästens bakben (ena lr båda, dock oftast mer på ena), att den då får onormala, okontrolerade muskelryckningar i benen. I allvarliga fall kan det även märkas på frambenen (har dock ingen erfarenhet av detta).

Eftersom shiveringen kan pendla mellan bättre o sämre vissa dagar/ perioder kan det vara svårt att upptäcka detta vid en ev vet bes om hästen är lindrigt drabbad.

Jag har en häst som har shivering.
Han har varit stel i hasarbetet hela livet skulle jag tippa på, för det står på bedömningen på kvalitetstävlingen vid fyra års ålder, men att det har smygit sig fram.

Han kan inte lyfta på bakhovarna när man ska kratsa eller sko/verka, hovslagaren har däremot kommit på ett knep som funkar för att kunna verka hovarna.
Veterinären som utförde veterinärbesiktningen för fem år sen är den enda som fått upp hans bakben på det sättet de senaste fem åren.

Han går som ridskolehäst och har vad jag märkt inga speciella problem med sin skada. Ibland när han stått stilla i boxen en stund, eller när man rider eller när han ska svänga så åker vänster bakben upp i luften en sekund. Men det är mest höger som är stelt. Men ibland blir det så att han nästan blir lite besvärad av det.

Det där med kosten har jag aldrig hört om förräns nu, ska läsa om det och ge informationen till ridskolechefen när hösten börjar igen så kanske han kan bli lite bättre, då han också är en häst som är svår att få i hull. Just nu är de ute och gottar sig på sommarbete.

PRECIS så gör min häst också! Men rådgjored med vet som såg detta o som påstod att detta inte hörde till shivering, utan det var ngt annat problem (kommer inte ihåg vad hon sa det var, typ någt med nerverna som utv till likn spatt- aktigt men som inte ses på röntgen). Har du hört ngt likn?

Nä, enligt veterinären som veterinärbesiktade, en av Sveriges mest kända så kom han fram till att det var shivering.

Jag har skrivit i den här tråden tidigare men har nu lite nytt att berätta om min shiveringhäst.
Hon har stått sedan september pga skada men är frisk nu och sätts långsamt igång. Hon har otroligt nog inte tappat så mycket muskler under vilan, är mer välmusklad nu än vad hon var när jag köpte henne för drygt ett år sedan, men lite har hon naturligtvis tappat.

I alla fall så har de två senaste skoningarna varit jättejobbiga för henne. Första skoningen efter skadan skoddes hon på klinik och då drogades hon när hovslagaren där fick veta att hon hade shivering så då gick det hyffsat bra.

Men nu hemma med vanliga hovslagaren blir det jättebesvärligt för henne. Förut kunde hon i alla fall slappna av i ett visst läge när man skodde men nu krampar hon jättemycket och står och drar allt hon kan i sitt bakben och kränger i hela kroppen för att kunna komma loss och man ser verkligen på hennes ansiktsuttryck att det är jättejobbigt för henne att hålla upp bakbenet.

Hovslagaren är i alla fall vid gott humör (som tur är!!) och kommenterar glatt att han i alla fall inte behöver lägga ut dyra pengar på massage efter att ha skott min häst :crazy:

Dagarna efter skoning är hon som en helt annan häst (efter de två senaste alltså). Har svårt att böja bakbenen när hon går (lyfter normalt sett bakbenen ordentligt när hon går), är rädd om bakdelen och känns vinglig. Hela hennes rörelsemönster blir väldigt knepigt efter skoningen. Tydligen tar skoningen väldigt mycket på henne nu.

Jag har tidgare hört av andra med shiveringhästar att de mår bäst av att hållas igång och att de ofta blir sämre av att ställas av. Det verkar stämma in på min häst för så här jobbigt har inte skoningarna varit förut för henne. Som tur är håller vi på komma igång nu så det ska förhoppningsvis bli bättre...

shivering

hej!
jag har hittat ett jätte trevligt fullblods sto på nio år från tyskland. hon har gått lite fälttävlan och hoppning. Hon är verkligen jätte trevlig och funderar elr har nästan betsämt mig för att köpa henne. men hon visar symptom som låter som shivering. det syns ingenting när man rider henne men när hon vänder sig om ute i hagen och inne i stallet så åker högra bakbenet ut lite grand och det skakar lite tror jag. är det dumt att köpa en sådan är häst? vi ska ta upp en ostiopat som ska kolla på henne men ni som har haft hästar med detta problemet vad tycker ni? jag vill ha en häst att ha roligt med och tävla hoppning och fälttävlan... snälla ge mig lite råd! :)
Tack så jätte mycket!

Jag har skrivit i den här tråden tidigare men har nu lite nytt att berätta om min shiveringhäst.
Hon har stått sedan september pga skada men är frisk nu och sätts långsamt igång. Hon har otroligt nog inte tappat så mycket muskler under vilan, är mer välmusklad nu än vad hon var när jag köpte henne för drygt ett år sedan, men lite har hon naturligtvis tappat.

I alla fall så har de två senaste skoningarna varit jättejobbiga för henne. Första skoningen efter skadan skoddes hon på klinik och då drogades hon när hovslagaren där fick veta att hon hade shivering så då gick det hyffsat bra.

Men nu hemma med vanliga hovslagaren blir det jättebesvärligt för henne. Förut kunde hon i alla fall slappna av i ett visst läge när man skodde men nu krampar hon jättemycket och står och drar allt hon kan i sitt bakben och kränger i hela kroppen för att kunna komma loss och man ser verkligen på hennes ansiktsuttryck att det är jättejobbigt för henne att hålla upp bakbenet.

Hovslagaren är i alla fall vid gott humör (som tur är!!) och kommenterar glatt att han i alla fall inte behöver lägga ut dyra pengar på massage efter att ha skott min häst :crazy:

Dagarna efter skoning är hon som en helt annan häst (efter de två senaste alltså). Har svårt att böja bakbenen när hon går (lyfter normalt sett bakbenen ordentligt när hon går), är rädd om bakdelen och känns vinglig. Hela hennes rörelsemönster blir väldigt knepigt efter skoningen. Tydligen tar skoningen väldigt mycket på henne nu.

Jag har tidgare hört av andra med shiveringhästar att de mår bäst av att hållas igång och att de ofta blir sämre av att ställas av. Det verkar stämma in på min häst för så här jobbigt har inte skoningarna varit förut för henne. Som tur är håller vi på komma igång nu så det ska förhoppningsvis bli bättre...

Ja precis, det sägs att de kan bli sämre efter en viloperiod och det stämmer även in på min häst. För mig märks det ffa när man ska kratsa hovarna att han har svårare att slappna av- "hitta sitt läge". Jag har dock inte erfarenhet av att det blivit problem dagarna efter skoning.

Just nu (för min häst iaf) tror jag att vädret påverkar lite. Han är som sagt lite sämre just nu och det var han även förra året vid denna tid. (Dock hade vi just köpt han då.) Vet inte om det är just kylan som är så skadlig utan snabba väderomslag, kalla nätter varma dagar, som det är just nu..?

Sv: shivering

hej!
jag har hittat ett jätte trevligt fullblods sto på nio år från tyskland. hon har gått lite fälttävlan och hoppning. Hon är verkligen jätte trevlig och funderar elr har nästan betsämt mig för att köpa henne. men hon visar symptom som låter som shivering. det syns ingenting när man rider henne men när hon vänder sig om ute i hagen och inne i stallet så åker högra bakbenet ut lite grand och det skakar lite tror jag. är det dumt att köpa en sådan är häst? vi ska ta upp en ostiopat som ska kolla på henne men ni som har haft hästar med detta problemet vad tycker ni? jag vill ha en häst att ha roligt med och tävla hoppning och fälttävlan... snälla ge mig lite råd! :)
Tack så jätte mycket!

Det är jättesvårt att säga. Kan troligtvis vara så att hästen har en mild form av shivering/ liknanade. Prognosen är helt varierande beroende på häst (se tidigare skrivet i tråden) och därför är det mkt svårt även för en veterinär att säga hur det kommer att utveckla sig eftersom de bakomliggande orsakerna är för okända.

Jag skulle tala med säljare och försöka (vet att det kan vara svårt..) fråga dem hur länge den haft detta o kanske om hon haft problem av det/ om de gjort något för att lindra det. Om hästen har kunnat prestera bra med detta skulle inte jag se något problem med att köpa hästen. Testa även att lyfta bakhovarna o se vad som händer, bra sätt att se hur mkt den skakar då.
Man får dock vara medveten om att det kan innebära lite extra pyssel för att lindra symptomen. Tex vid skoning måste man ha tålamod och låta hästen slappna av etc. Lycka till!

Kan ju komplettera med lite ny information om min shiveringhäst ;)

Jag har tagit ut en equiterapeut för att gå igenom hästen. Eq'n har behandlat henne två gånger och koncentrerat sig på korset. Där har hästen fått ordentlig massage, lite "knäckningar" samt laserbehandling. Andra behanlingen var dagen innan senaste skoningen. Jag talade inte om för hovslagaren att hästen hade fått behanling dagen innan. När hovis började med bakhovarna tog han en lite paus och frågade:

-Vad har du gjot med hästen? :crazy:

-Eeeh, tyckte jag, blev rädd att det var något negativt han var ute efter. Varför undrar du?

-Jo, hon skakar ju knappt någonting idag, är mycket lättare att sko!

Så på min häst blir shiveringen mycket bättre med massage, lite kiropraktik samt laser. Blir lite dyrt att ta ut eq'n innan varje skoning men jag kan ju göra mycket av detta själv. Kul att hitta något som funkar!

Ja, verkligen, det är ju det man vill. Själv har jag också provat att ge min häst ffa massage (av utbildad person, inte själv altså), men även en equiterapeut som kollade på han en gång med magnettäcke och akupunkttur. Kan inte uttala mig om effekterna av massagen men efter den gång han fick beh av ET kändes han jättefin på träningen.
Massören har dock påpekat varje gång hon masserar att han inte har något problemområde där han reagerar med obehag, men att hon dock tycker att ahn är extremt spänd i hela kroppen. Är detta något som din häst också är (som massören tycker) eller är detta inte kopplat med shiveringen som han har utan är ngt annat? Tacksam för svar.

Min häst är också spänd i hela kroppen mer eller mindre, men jag vet inte om det hör ihop med shiveringen. Hon har lite det temperamentet överlag, spänd, tittig och svårt att slappna av.

Eq'n hittade bara ömhet mitt på korset och det hör i alla fall ihop med shiveringen då hon vid den tidpunkten hade väldigt mkt shivering pga konvalecensen. "Rumpmusklerna" får ju jobba rätt hårt när hästen spänner sig så mkt. Men redan vid andra behandlingen var hon mkt mjukare och mindre öm.

Jag har också tänkt testa Back on Tracks ryggvärmare men det blir nog inte förrän till hösten när täckessäsongen börjar igen.

Ja, jag har en ryggpadd som jag brukar använda. Inte så mkt med täckena för i stallet byts det inte på morgonen (kan ju inte stå dygnet om med det). Dock vid ridning/ tömkörning brukar jag ha den under sadeln o gjorden. Fungerar bra och mkt smartare än att köpa en BoT vorjlock som bara går att använda till det!;)

Trådlån, och Knapplån

Jag har en fråga till er som äger shivering-hästar. Hur försäkrar ni? Jag satt och kollade på en sån försäkringssida nyss, och det står att det omfattar inte hästar med rörelsestörning, shivering är väl en rörelsestörning?

Vågar man köpa en häst med shivering om det inte går att tecka tex en veterinärvårdsförsäkring? Eller försäkring öht.

Själv har jag förälskat mig i en shiveringhäst, men inser väl tyvärr att ekonomin inte alls räcker till för att kunna köpa honom.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
700
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en ny internationell studie har forskare tittat närmare på hur utbredd användningen av hyperflexion är inom dressyrsporten, samt vilka...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: Cavallo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka