Jag har skrivit i den här tråden tidigare men har nu lite nytt att berätta om min shiveringhäst.
Hon har stått sedan september pga skada men är frisk nu och sätts långsamt igång. Hon har otroligt nog inte tappat så mycket muskler under vilan, är mer välmusklad nu än vad hon var när jag köpte henne för drygt ett år sedan, men lite har hon naturligtvis tappat.
I alla fall så har de två senaste skoningarna varit jättejobbiga för henne. Första skoningen efter skadan skoddes hon på klinik och då drogades hon när hovslagaren där fick veta att hon hade shivering så då gick det hyffsat bra.
Men nu hemma med vanliga hovslagaren blir det jättebesvärligt för henne. Förut kunde hon i alla fall slappna av i ett visst läge när man skodde men nu krampar hon jättemycket och står och drar allt hon kan i sitt bakben och kränger i hela kroppen för att kunna komma loss och man ser verkligen på hennes ansiktsuttryck att det är jättejobbigt för henne att hålla upp bakbenet.
Hovslagaren är i alla fall vid gott humör (som tur är!!) och kommenterar glatt att han i alla fall inte behöver lägga ut dyra pengar på massage efter att ha skott min häst
Dagarna efter skoning är hon som en helt annan häst (efter de två senaste alltså). Har svårt att böja bakbenen när hon går (lyfter normalt sett bakbenen ordentligt när hon går), är rädd om bakdelen och känns vinglig. Hela hennes rörelsemönster blir väldigt knepigt efter skoningen. Tydligen tar skoningen väldigt mycket på henne nu.
Jag har tidgare hört av andra med shiveringhästar att de mår bäst av att hållas igång och att de ofta blir sämre av att ställas av. Det verkar stämma in på min häst för så här jobbigt har inte skoningarna varit förut för henne. Som tur är håller vi på komma igång nu så det ska förhoppningsvis bli bättre...