Shit vad det pirrar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shit vad det pirrar

Gör du? Huh jag tänker på henne varje dag :( Skulle jag få köpa tillbaka henne så skulle jag vara lyckligast i världen, oavsett hennes eksem, bronkit o äldre dar.

Du tycker inte jag ska ge upp, ge upp vad? Nordisen eller islandshästen?

Isisen såklart:love:

Islandshäst ska du har och hör sen;)
Jag sålde min hjärtevän...(oj det lät allt)...åh vad jag tyckte det vad jobbigt,
men jag vet att min hjärtevän har det kanonbra och får det som jag inte hade tid med p.g.a min nysatsning....islandshäst.

Tiden står stilla när jag umgås med min isis...hon är UNDERBAR på alla sätt och vis, pigg, nyfiken, framåt, kelsjuk...o doftar LJUVLIGT....och det bästa av allt...hon är DRÄKTIG:love:
Hon och jag talar samma språk, hon vet om jag är stressad, deppig, glad, kelsjuk eller busig...hon läser mig som en öppen bok och jag henne.
Jag har aldrig känt den harmonin med någon annan häst. Vi är ett superteam vi drar åt samma håll hela tiden.

Hoppas att jag har fått dig i "rätt" riktning...lycka till...och du..om du säljer din pålle så är jag ganska säker på att han får det bra...han förtjänar 100% kärlek. En sak till...din förra isis var ju faktist snuttig, trots pandaögon.

Det är ju ALLTID jobbigt att sälja en häst, hur länge el kort tid man än haft den. Och jag kan säga att det räcker inte med att hästen man har nu är vacker! Min shire var det vackraste jagt visste, fick ilningar i magen var i varannan gång jag såg henne i hagen just för att hon var så vacker!
Hon var tillitsfull, trogen, vi hade ett jättefint samarbete och bra kommunikation, men jag saknade nånting iaf.. Vet inte vad det var..
Men jag vet att jag har sålt en häst som var min VÄN, som litade på mig och älskade mig, och jag vet inte om jag nånsin kan få det med nån annan häst. Men nånstans känns det ändå rätt.
Jag tror du vet vad du ska göra, och det är att sälja nordisen. har man börjat fundera på att sälja är det mkt, mkt svårt att gå tillbaka helhjärtat och älska den häst man funderat på o sälja.
En anna sak, det låter lite på dig som om du inte skulle kunna träna, utveckla din ridning på en islandshäst? Att det skulle vara lättare med nordisen? Isåfall är det ju inte riktigt så.. isisar kan ju så mkt mer än att gå i skogen!

Ja du idag var jag så jävlar irriterad på han i hagen, nämde jag att han rymde i morse:O

Var ute o gick med båda hästarna, har ett varmblod ochså (vilket aldrig har varit min typ av ras) men honom älskar jag, han lunkar så snällt bredvid mig då vi är på prommis, bråkar aldrig, kommer och hälsar, han ögon glittrar och han uppskaffar verkligen en.

Tog även ut nordisen, bråkig och stökig, han bet på grimskaftet om o om igen, drog sig ner i diket, nafsa mig i ryggen stup i ett, nee jag känner bara hur arg jag är på han.

Pojkvännen tycker det är sorgligt om jag säljer honom.
- jag köper han av dig!

Lite svårare att sälja då kanske..

En anna sak, det låter lite på dig som om du inte skulle kunna träna, utveckla din ridning på en islandshäst? Att det skulle vara lättare med nordisen? Isåfall är det ju inte riktigt så.. isisar kan ju så mkt mer än att gå i skogen!

Ja om man säger såhär så vet jag inte alls hur man tränar in tölten på en oinriden islandshäst (eftersom jag aldrig gjort det) men bor bara några km ifrån en islandsförening där jag har mycket isis-kontakter:D Så man får hoppas på stöttning där.

Men det jag menar är att jag vill ha en unghäst pga att jag vill lägga just ridningen på hyllan. Jag har ju alltid varit intresserad av tricks, nh osv men har alltid kännt att jag måste måste ut o träna (ridning) Nu slipper jag känna så. Jag måste få tillbaka suget och släppa det där beroendet. Synd att jag förstört så mycket för mig själv.

Sedan vill jag ha hästen redan från första början. Den här nordisen var ju ouppfostrad och redan lite halvförstörd som de flesta "gamla" travare. Men jag menar han är en toppenkille, skitmysig att rida, hur lättlärd som helst och rolig, Men jag hör bara inte ordet KLICK!

Vilka långa inlägg jag gör!:o

Fan jag känner mer o mer för att satsa på det här asså!

Haha ja det känns så bra med all er stöttning, tack så mycket alla!! Det känns liksom lättare för mig då jag vet att man inte varit ensam.

Jag kör nog på isis, man ska bara få trollet sålt också, här finns ju varken ridbana eller belysning:crazy:

Åh, vad jobbigt att sälja, men tänk såhär att om inte ni passar superbra ihop så finns det säkert någon annan som nordisen passar bättre med. Och då blir det ju på ett sätt bättre för både dig och hästen, du får en häst som du förhoppningsvis passar perfekt med och din häst får chansen att komma till någon som den passar perfekt med.

Jag blev nyligen lycklig ägare till en fin isiskille, och hade det inte varit för att det var just han så hade jag aldrig vågar tänka tanlen ens att köpa häst.
Om det verkligen är det du vill så tycker jag inte att du ska tveka, utan ge dig ut på marknaden och börja leta efter den perfekta hästen för dig.
Som jag förstår det så ville du inte rida och träna så mycket, men om du skulle vilja det, så var inte rädd för det här med tölten. Jag kan ju inte uttala mig om unghästar, det har jag ingen erfarenhet av, men med rätt tränare är det säkert ingen omöjlighet det heller. Jag ville bara säga att man lär sig! Jag har en gammal kille som minsann inte var så lättöltad, men nu så går det riktigt bra, stundtals iaf. Visserligen har det gått två år, men om man tänker på hur lång tid det tagit att lära sig andra saker, så tycker jag att det gått ganska bra. Jag har inte tagit några lektioner, däremot har jag fått lite hjälp av den förra ägaren, men det mesta har jag lärt mig själv. Man känner ju när det blir rätt och lär sig så småningom hur man gör när det blir rätt.

Så om du vill börja träna lite, så var inte rädd för att vara nybörjare. Lycka till med häsarna!

Hej!
Vad 'glad' jag är att någon har samma tankar/dilemma som jag lite, jag har alltid älskat isisar, ända sedan jag red ett sto som hette Blesa i tölt utanför bibblan på gräsmattan där ajg bodde, när vi lånade varandars hästar efter vi gjort ponnyridning (jag hade ett gotlandsruss, min första häst :) ) och jag var 11år.
Men...jag älskar också araber, eftersom jag bodde jämter Oppreva arber (superfina hästar) när jag var liten, och deras var de allra första hästarna jag nånsin hade kontakt med verkligen, jag var bara 3/4 år och fick skritta runt i paddocken på ett skimmelsto barbacka när nån ledde mig, och det var lycka (hästintresset föddes tidigt haha!)

Genom åren har jag haft både russ, isis, travare, arab (fd. avelshingt tom.), och connemara....men jag kan aldrig lyckas vara helt glad med att 'bara' ha en isis, elelr 'bara' en arab, när jag har en så saknar jag den andra....och tyvärr har jag inte råd att äga både och....så va fasan ska man göra!?
Jag älskar att rida och träna dressyr (fast inte tävla direkt) och älskar arabernas smidighet och lätthet, men jag älskar hur underbart det är att tölta, coh hur kul och 'ponnykul' jag har på isisar, och jag gillar att träna isisar med, men saknar att kunna träna mer seriös dressyr då. plus jag älskar ju båda.
vad jag behöver är en töltande liten arab haha!
Men, i brist på det så måste jag på nåt sätt klura ut vilket som är viktigast för mig och vad jag vill mest...men efter 10 år av aktivt klurat på det har ajg inget svar...så jag tänkte om nån här har nån bra idé på hur man vet? (som sagt jag har ju haft båda, och båda hästarna var underbara men saknade ändå det andra när jag har det ena :/)

Det blir ju att man nästan blir deppig för jag vet inte vad jag ska köpa nästa år när ajg ska köpa eget igen (sålde pga. barn ett par år sedan men ska börja mer seriöst igen nu)
Har planer på att bli C-tränare för isis, och skulle inte direkt vilja jobba med halvblod eller nåt, blä, inte alls min grej. Men....araber är inte halvblod så..

Ush det är så svårt, jag vill ju inte köpa en häst och sen känna att 'nej jag kanske borde haft den andra'...
Sålde min arab ögonsten när jag var yngre så jag kunde ha isis, men gråter nästan nu när jag ser honom (han är 20 och fortfarande superfin form hos en tjej som läromästare i dressyr)
men saknar allt kul jag hade på min isis...

Aja jag ska inte babbla mer....men det är ett komplex problem ju som man ahr när man inte vet vilken typ av häst man 'älskar mest'...

mvh. lite förvirrade Moa

Jag säger såhär! Klart som sjutton du kan träna seriös dressyr med en isis! Kanske blir det inte lika lätt o smidigt som på en arab, men det gåår ju! jag köpte förut en shire för att träna dressyr med! och anser fortfarande att det är fullt möjligt, trots att jag sålt henne nu. Så jag skulle valt isis. Du kan träna dressyr med en isis, men du kan ALDRIG träna tölt med en arab.

Men varför köper du inte en isis som är duktig på dressyr, det finns ju hur många som helst! :idea:

Bara för att du har en islänning behöver du ju inte bara ha kul och busa i skogen, du kan ju absolut träna seriöst inom dressyr på en isis också. Självklart är steget annorlunda än på en arab, men det behöver ju inte betyda att du inte kan rida dressyr.

Jag brukar väva in lite dressyrövning i skogsturerna, nu är min häst ganska stel, men han kan!! Förra veckan hade jag tragglat på slutor och försökt smörja upp honom och få honom lite mjuk och fin, (han har lite svårt för slutor) men så gjorde jag ett par öppnor istället och jösses, formen kom direkt! Han gick så fint så jag blev helt till mig och hoppade av och gick och klappade och berömde hela vägen hem! :love:

Så lösningen på ditt dilemma är att köpa en isis med bra grundutbildning i dressyr och sen är det bara att fortsätta träna!:idea:

Det är något speciellt med dom, så är det bara. Satsa du på en om det är så det känns. Du kommer säkerligen inte ångra dig om din nuvarande häst får ett bra hem.

Jag har haft islänning i många år, minns knappt ens de år jag avverkade på "vanlig ridskola" längre. Iaf, min lilla historia då får bli rörande min kära sambo. Han har ridit vanlig häst när han var liten, o haft tidigare flickvänner med häst. Han har ridit o hjälpt till lite smått men aldrig varit bekväm med de stora, så nervösa o hispiga som han själv sagt. Kunde aldrig lita på dom o det var inte så roligt. Men så träffade han mig :love: O mina två islänningar. De var ju inte jätteintressanta i början, han hängde med ibland o red. Tjatade om att han minsann skulle ha en stor häftig shire om han nu skulle köpt nån. Tyckte mina var tråkiga, jag skrittade ju typ bara (Hade en vrålfet häst som inte orkade o en unghäst som jag började rida in). Men så i sommras, när det blev mer fart på hästarna blev det roligare. Han hängde med lite mer.

Så efter lite tjat fick jag med honom till min tränare/kompis o vi red en sväng(hjälpte kanske lite att det var fler grabbar med, o öl i sadelväskorna). Då fick han ju prova tölten! Så var han såld! Han slutade rida min Andi som inte kan tölta, skulle alltid ha unghästen som jag givetvis inte ville släppa. Och då började han snacka om egen häst? VA en egen? O det måste va en bra häst... Jag tjatade inte mot honom direkt. :angel: O ett par veckor senare stod hans egna häst på gården. Han har själv ringt på anonsen, fixat med provridning o hela kitet. O han har sagt att han aldrig kommer sälja, han älskar sin häst. Han som haft lagom intresse för hästar hela livet började plötsligt brinna för det när han fick töltat. "Det slår inte i klockspelet" är en kommentar jag aldrig kommer glömma. :rofl: Han har sagt att han aldrig hade köpt häst om det hade gällt stora bruna...

Nu för ett par veckorsedan började han prata om att jag kan sälja gamla Andi, så köper vi en till unghäst o rider in- för att det är roligt... :eek: Han måste slått i huvudet när han ramlade av sist.. :D (O nej, Andi lämnar inte familjen)

lektiontlt2.jpg

paret.jpg

En stolt hästägare på sin ädla töltare

Neeej blev helt tagen på din historia:love:

Haha ja mins då min pojkvän följde med mig och en kompis för att rida islandshäst, fyfan vad stolt jag var. Visade bara hur han gjorde för att få in tölt, trav och galopp. Sedan skulle han själv visa ett "program" för oss på banan, haha han fixade alla gångarterna galant, vi sa åt honom flera gånger att
- okej nu ger vi oss.
Men han red ett bra tag till haha. Pojken vill ha egen häst, men i framtiden då han skaffat sin bil, skoter o alla andra grejor.

Gud vad jag längtar efter islandshäst. Men det blir nog en 1-2 åring eftersom jag inte har råd med en äldre =/ Då skall väl den vara vid 20 bast men jag vill nog inte skaffa en sån gamal häst.

Fan om hovslagaren kan komma så ja kan lägga ut annonsen. Nordisen har varken brodd eller sula! Inte så roligt för den som vill provrida.

Egentligen vill ja inte vara med då de provrider :crazy: Kommer tycka att det känns konstigt.

Jo visst men anledningen var att jag har inte råd med en äldre unghäst nu, sedan känns det kanske skönt att ändå ta semester från ridningen, har ju mitt gamla varmblod jag kan skrutta runt med, just nu känner jag att jag bara vill älska nån och pyssla med.

I sommras då jag gick förbi islandsföreningen- turridning och såg islandshästarna tog mitt hjärta ett par extra volter, vad avis jag blev.

Det var verkligen en liten sötnos du hade.
Jag tycker som dom andra har skrivit, försök sälj honom och skaffa dig en isis.

Min kompis hade lite samma problem, dock var det en annan ras det rörde men hon hade ett haflinger sto som inte skulle bli inriden än på ett tag och kände att hon ville rida så hon skaffade sig en travare och det fungerade inte, eller hon red ínte alls lika mkt som hon egentligen ville. Sen var det lite dåligt av säljaren med för han hade tidigare skador/problem som hon inte berättade om. Men som tur var kunde hon lämna tillbaka honom och nu har hon köpt sig en till liten haflinger till och det fungerar hur bra som helst, hon är verkligen lycklig. Hon tyckte oxå det var jobbigt att lämna tillbaka honom och drog ut på det men efteråt kändes det verkligen rätt.

Jag hoppas innerligt att du en dag skaffar dig en isis och kan börja njuta av ridningen igen.

Lycka till

jo jag är väldigt sugen. Det känns bara hårt i hjärtat att se honom i hagen, ska jag skicka ifrån honom från hans kära hem. Suck. Men så fick man ju inte tänka.

Nu är det hovslagaren som är problemet istället.

(Har hittat ett riktigt fint isis-sto, fast det är nog ingen ide att tänka på fören hästen är såld)

Neeej blev helt tagen på din historia:love:

Gud vad jag längtar efter islandshäst. Men det blir nog en 1-2 åring eftersom jag inte har råd med en äldre =/ Då skall väl den vara vid 20 bast men jag vill nog inte skaffa en sån gamal häst.

Egentligen vill ja inte vara med då de provrider :crazy: Kommer tycka att det känns konstigt.

De som sålde Snöggur till mathias har vi aldrig träffat. De valde att låta en försäljare sköta det för de inte ville vara med om provridningar o att sälja sin älskling. Det vete sjutton om jag hade velat det heller... Fast är man med själv får man ju en uppfattning om personen o vart hästen hamnar. Lämnar man bort den har man ju ingen aning om vad det är för folk som köper...

O det är klart du kan hitta en vuxen ridhäst för föl-priser. Men då får du antagligen en utmaning vad gäller gångarterna och träning. Min gamla medryttare köpte en fyrgångare i yngre delen av livet för 20000:- Han var väldigt griepassig bara o hade exem. Min ena häst är nog inte värd mer än 15000:- o han är ridhäst, fast töltar inte än som 12åring. Såna hästar finns, man får bara leta lite. Pröva att själv sätta ut en annons på vad du söker för prisklass, kanske blir det något spännande på kroken?

Lycka till!

Självklart förstår jag om du vill ha en unghäst som du kan forma själv och få till din alldeles egen.
Men om det är priset som styr så tror jag att du kan hitta en fin äldre oslipad diamant också.

Min isis är 19 och han är inte det minsta gammal. Jag förväntar mig många fina år med honom, islänningar blir ju lätt 30 och han har varit väldigt frisk. Det som är fördelen med en äldre häst är ju att man vet lite mer vad man får.
Han har utvecklats jättebra på de två åren jag ridit honom, jag har lärt mig jättemycket på honom.

Nu är det inte meningen att försöka övertala dig till att köpa en äldre häst, men om det är priset det hänger på så tycker jag inte att du ska blunda helt för äldre hästar. Jag köpte min billigt. Själva hästen i sig (utan utrustning) kostade runt 20' och det är väl ungefär vad man får lägga för att få en unghäst.

KL

Jag köpte min 6 åriga islänning för ca 30 000, dock importerade jag henne från island. Priset är med moms och export och allt sånt. hon är drktig också så meningen är att jag ska sälja fölet nästa år och då får jag ju tillbaka en del pengar.

Ser man på priserna är islänningarna rätt billiga nu både på island och i sverige. Det är ju på vintern hästarna kostar mest. Nu vill de som säljer sina hästar bli av med dem och chanserna är stora för att man ska kunna hitta billiga fynd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka