Sv: Shit vad det pirrar
Hej!
Vad 'glad' jag är att någon har samma tankar/dilemma som jag lite, jag har alltid älskat isisar, ända sedan jag red ett sto som hette Blesa i tölt utanför bibblan på gräsmattan där ajg bodde, när vi lånade varandars hästar efter vi gjort ponnyridning (jag hade ett gotlandsruss, min första häst
) och jag var 11år.
Men...jag älskar också araber, eftersom jag bodde jämter Oppreva arber (superfina hästar) när jag var liten, och deras var de allra första hästarna jag nånsin hade kontakt med verkligen, jag var bara 3/4 år och fick skritta runt i paddocken på ett skimmelsto barbacka när nån ledde mig, och det var lycka (hästintresset föddes tidigt haha!)
Genom åren har jag haft både russ, isis, travare, arab (fd. avelshingt tom.), och connemara....men jag kan aldrig lyckas vara helt glad med att 'bara' ha en isis, elelr 'bara' en arab, när jag har en så saknar jag den andra....och tyvärr har jag inte råd att äga både och....så va fasan ska man göra!?
Jag älskar att rida och träna dressyr (fast inte tävla direkt) och älskar arabernas smidighet och lätthet, men jag älskar hur underbart det är att tölta, coh hur kul och 'ponnykul' jag har på isisar, och jag gillar att träna isisar med, men saknar att kunna träna mer seriös dressyr då. plus jag älskar ju båda.
vad jag behöver är en töltande liten arab haha!
Men, i brist på det så måste jag på nåt sätt klura ut vilket som är viktigast för mig och vad jag vill mest...men efter 10 år av aktivt klurat på det har ajg inget svar...så jag tänkte om nån här har nån bra idé på hur man vet? (som sagt jag har ju haft båda, och båda hästarna var underbara men saknade ändå det andra när jag har det ena :/)
Det blir ju att man nästan blir deppig för jag vet inte vad jag ska köpa nästa år när ajg ska köpa eget igen (sålde pga. barn ett par år sedan men ska börja mer seriöst igen nu)
Har planer på att bli C-tränare för isis, och skulle inte direkt vilja jobba med halvblod eller nåt, blä, inte alls min grej. Men....araber är inte halvblod så..
Ush det är så svårt, jag vill ju inte köpa en häst och sen känna att 'nej jag kanske borde haft den andra'...
Sålde min arab ögonsten när jag var yngre så jag kunde ha isis, men gråter nästan nu när jag ser honom (han är 20 och fortfarande superfin form hos en tjej som läromästare i dressyr)
men saknar allt kul jag hade på min isis...
Aja jag ska inte babbla mer....men det är ett komplex problem ju som man ahr när man inte vet vilken typ av häst man 'älskar mest'...
mvh. lite förvirrade Moa