Shit vad det pirrar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tibra

Trådstartare
Jag vet inte, jag är lite rädd, ska jag sälja min nordsvensk och köpa en ung islandshäst?

Islandshäst har legat om hjärtat i alla år, finns ingen finare ras enligt mig, skaffade en nordis pga att isisen är så dyr. Ändå har jag under hela året drömt, funderat o tittat på islandshästannonser.

Fan gjorde jag ett misstag då jag köpte nordsvensken? Tycker inte vi passar bra ihop :( Varit nära att sälja honom flera gånger, Men på ett sett är det sorgligt att sälja honom också.

Fan vilken beslutsångest.

Ända sedan min islandsflicka såldes har hästintresset sjunkit. Har inte pysslat eller ridit islandshäst sedan dess, saknar den där underbara hästkänskan, kan det bero på just rasen?

Kan ni inte friska upp mitt minne om hur det är att ha islandshäst!!! Bilder, berättselser, filmer ja allt så kanske det blir ett lättare val ;)

Sv: Shit vad det pirrar

jag har nyligen sålt min shir, just för att köpa isis! Tror nog du bör sälja, det låter så på det du skriver.. Det ska kännas RÄTT att ha häst, och visst kan rasen göra att det känns bättre! Isisar är små, smidiga, pigga, och glada! Lättare att trycka in i transport för att åka på kurs, träning, tävling, ridläger, långritt.. Äter mindre..
Det här var några av skälen att jag ¨ålde min fantastiskt vackra, underbara genomgoa häst..
Och det känns rätt! Inte köpt nån isis en, men har en på gång, dock tregångare! Nåja, det är ju rätt ras iaf!:rofl:

åh vad skönt med en som ligger typ i samma sits. Eller ja du har ju redan sålt.
Hade du också beslutsångest? Det känns som om ja sviker Den här nordsvensken och även hans kompis :( Nu har ja inte haft dom i ett helt år ens men, gud jag är så rädd att han ska bli.. ledsen själv :O Knäpp jag är.

Men du sålde din häst just pga att det inte var din typ av häst? Berätta.

Jag är helt skakis.

31 som läst hmm nån fler kan väl ändå ge mig stöttande och kloka ord?

Tänk inte att du sviker hästen. Min häst var 4 år, köpte henen då hon var 8 månader. Hon gnäggade ofta då hon såg mig, kom i princip jämt då jag ropade på henne. Underbart snäll, lydig, trevlig. Men jag fick inte den där lyckokänslar då jag jobbade med henne, fast hon var duktig o så. Det fattades nåt! Kan fortfarande inte sätta fingret på det.. Kände oxå lite att jag inte var rätt person att rida in henne. Hon förjänade nån som älkade henne helt och fullt..
Jag saknar henne, men inte så mkt som jag trodde. Hon har det jättebra nu, det vet jag, får rapporter lite då och då..

Är inne på att köpa min första häst. Vill oerhört gärna ha en islandshäst, verkar finnas så mycket islandshästfolk därute och många man kan dela sin förtjusning med, men som du sa.. de är väldigt dyra. så får antagligen lägga planerna på is och titta på hästar i andra prisklasser istället.

har du råd nu och om det är vad du känner så tycker jag du ska satsa på det fullt ut.

lycka till ;)

Puh. Jag tycker det är skit jobbigt. Jag var inte ens glad då jag köpte honom, va? Vilken hemsk människa jag är.

För 3-4 år sedan träffade jag en vän som är väldigt duktig inom ridning, hon tävlar i internationel nivå på sitt varmblod, hon fick mig att öppna ögonen för just träningen. Förut har jag bara ridit runt på min förra söta islandshäst.
Under dessa år har jag bara satt press och krav på mig själv inom ridningen, jag kunde inte ha KUL o rida utan jag måste måste bli bättre, det där är svårt att komma ur.

För att det ska bli säkert och roligt att bara rida ut ¨på den kuse ja har nu måste han tränas. Jag har inte orken längre, ja vill ha kul, därför funderar ja på att lägga ridning på hyllan ett tag men vill ändå ha hästen omkring mig.

Därför var min plan att skaffa den ras ja ville ha o en unghäst som ja bara kunde pyssla och träna från marken med innan det är dags för inridning.

Men ändå tycker ja det är liksom hemskt att sälja lilla Mille, kändes de så lite för dig med?

Jag är en sån som följer mitt hjärtas röst, men om du kan göra det vet jag inte.
Men om du inte försöker så kanske du ångrar det också.

Jag har försökt, men jag har väldigt svårt att lyssna till mitt hjärta den här gången. Vad vill jag egentligen? Jag vet inte, jag känner ett sådant oerhört sug att köpa en islänning men sorg att lämna honom- även om ja mest är trött och irriterad på hästen.

Jag har funderat på detta i omgångar under året. Jag blir galen. Jag har haft hoppet inom mig att allt ska kännas bättre så småningom. Men när ska det kännas bra?...

Han är ju min häst som har sin plats på denna gård, hans rutiner i hagen, han vet vart han ska gå när det gäller det o det bla bla. Jag är en väldigt känslomässig människa. Kanske känner jag mest sorg att jag ska behöva skicka iväg han från hans hem, hans kamrat och vi gamla vanliga människor.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra, annars är jag en människa som vet precis vad hon vill!

Men är du som du skriver mest irriterad och trött på din nordis så kanske han har det bättre hos någon som skulle älska han fullt ut? och du kanske skulle må bättre med en efterlängtad islänning?

Bara en tanke....

Jag tror att din nordis känner att du blir irriterad över honom och att han skulle få det bättre hos någon annan. Annars går det ju alltid att låna ut honom på foder medan du skaffar islandshäst, eller åk och rid islandshäst någonstans och känn efter lite. Det låter som att du vill byta, men inte riktigt vågar.

Jadu det är aldrig enkelt. Jag ägde en Andlausier valack men drömde alltid om "den där PRE hingsten"... Men jag behöll Lucero i 2 och ett halvt år för jag kände precis som du trots att vi egentligen inte alls var rätta för varandra. Jag tog mitt förnuft till fånga och kom på att situtationen var ohållbar då jag till och med började tappa lusten för att åka till stallet och för att rida, så jag sålde Lucero tillslut och kände mig enormt lättad. Lucero har kommit till ett nytt hem och mår bättre än någonsin och jag har äntligen fått min PRE hingst (eller ja 2 stycken) så nu leker livet igen.. förutom att det är vinter men det är ett helt annat ämne ;)

Vad jag vill säga är att gör det som känns rätt! För både dig och hästen. Så som det låter så känns det ju som om din fina nordis kan hitta ett hem hos någon som älskar just din nordis för att det är en nordis. Och du skulle nog må bättre att följa dina drömmar. Jag tror alla människor mår bättre av det...
En annan tjej skrev "följ ditt hjärta"... du vet redan vad ditt hjärta sagt... det är bara att du skall få med dig hjärnan våga erkänna det för dig själv... Det är oftast det som är det svåraste trots att man för länge sedan egentligen har bestämt sig....

Lycka till!

Jag tycker inte att du skall ha dåligt samvete för att du säljer. Det är inte rätt häst för dig om du går och irriterar dig på honom. Och det går att hitta bra hem där hästen får det lika bra, eller till och med bättre än den har det nu, bara du letar tillräckligt noga. De flesta hästar anpassar sig snabbt till nya miljöer och rutiner. Men ta sedan god tid på dig för att hitat den nya hästen också, så att det verkligen känns rätt, så blir det nog bra.

Jag lämande ut min häst till en födervärd för att köpa mitt islandsto. Hon kom hem den 26 oktober så jag har intehaft henne ens en månad.

Jag kände att jag och min gamla häst inte passade ihop, men han är ingne häst man säljer då han redan haft det dåligt. Hittade en underbar fodervärd och köpte min tjej.

Allt är mycket roligare och känns rätt. Jag skulle inte behålla en häst som jag inte passar ihop med. Det blir inte kul varken för häst eller ägare.

Synd att svärmor inte förstår. Bor hos henne och har hästarna där.
Hon säger- Ja men du har ju nyss köpt hästen och han känner väl att du är irriterad på han, ring hästpratarn! Han kanske blir bättre!

Förstår ni, icke-häst folk förstår inte, de förstår inte att det ska finnas kemi mellan djur och människor också. Så det är liksom svårt i den ändan med.

Min pojkvän stöttar men han säger att jag är så fram och tillbaka, att ja planerat att träna hästen på klubben o allt. Men det är ju för att ja var träningsnarkoman och för att jag strävade efter en bättre känsla.

Jag känner som du- ingen glädje längre att gå till hästarna.

Men han är ju så himla snygg. Det är väl det ända bra och att han är nyfiken-rolig-klumpig. Men jag känner inget mer. Han är knappast gosig, vänder bara bort huvudet och ignorerar.

Det kanske är som du säger, ja måste våga erkänna för mig själv. Jag har en gång förlorat en häst (islandshästen såklart, Tibra) får 2-3 år sedan, kan fortfarande gråta efter henne, vill liksom inte känna den där förlorade känslan igen, o andra sidan kan jag nog aldrig sakna en häst så mkt igen.

Jag tror att din nordis känner att du blir irriterad över honom och att han skulle få det bättre hos någon annan. Annars går det ju alltid att låna ut honom på foder medan du skaffar islandshäst, eller åk och rid islandshäst någonstans och känn efter lite. Det låter som att du vill byta, men inte riktigt vågar.

Jo fast ja måste i så fall sälja nordisen för att ha råd med en islandshäst. Är snart arbetslös:( Visst har jag sparat ihop lite lön men det ska gå till annat som hovlsageri, mat, grejor, kurs o andra saker.

Ja jag minns Tibras historia och jag tycker inte du ska ge upp.

Gör du? Huh jag tänker på henne varje dag :( Skulle jag få köpa tillbaka henne så skulle jag vara lyckligast i världen, oavsett hennes eksem, bronkit o äldre dar.

Du tycker inte jag ska ge upp, ge upp vad? Nordisen eller islandshästen?

Hon var inte den vackraste jämt för ögonen men i hjärtat!

15861141.jpg

15861919.jpg

Jag tycker att om det verkligen en islandshäst du vill ha så varför vänta då?
Du behöver inte ha dåligt samvete för nordisen för att om du känner att ni inte passar bra tsm så tror jag att han tycker detsamma!det skall vara kul att gå ut i stallet och man ska längta så gör det som känns bäst för er båda då!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka