Shirehästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shettisronja
  • Startdatum Startdatum
S

shettisronja

Jag läste i en gammal pennytidning att en tjej tyckte att shirehästar skulle nog aldrig kunna hoppa och att dom var klumpiga och inte skulle kunna gå i galopp :mad:. men jag undrar om hon ens har sett en shire förutom på bild :mad: :mad: :mad: :confused:!!!jag tycker därimot att shirehästar är snälla och trevliga och inte alls klumpiga :). Dom dansar fram i hagen och paddocken trots sin storlek och vikt :D. Lika mycket som ett russ tycker om att hoppa gör de flesta shirehästar med. Alla shirehästar är goa och mysiga och inte alls tröga eller klumpiga. :bump: :rofl:
om du tycker tvärtimot mig så får du den här frågan: Har du träffat en shire?
tack för ordet :cool:

Hoppa skulle jag nog inte vilja (vill gör jag väll men med tanke på hästen) på en shirehäst. Känns som om tyngden gör att benen tar för mycket stryk. Aldrig träffat en shirehäst. Däremot vill jag skaffa en ardenner till dressyr och skogsridning och detsamma med en shirehäst, dressyr och skogsridning. Nog kan shirehästar hoppa men tar i benen i för mycket av tyngden för högre hinder? Men vad maffigt att rida dressyr på en shirehäst :love:

en häst i mitt stall är korsning shite- engelskt fullblod. Ser precis ut somen shirehäst och tävlar LA hoppning.

njaa dom skulle nog inte klara värdsfinalen i hoppning även om malin bayard satt på :angel:! Ardennern kan ju va större än shirehästarna i vissa lägen så det är nog typ likadant skulle jag tro.

Inga problem med att galoppera på Shire. :D
Jag har även gjort det med Clydesdale. :bump:
Däremot undviker jag hoppning högre än 40, med omtanke om hästen.
Men jag är säker på att det går att hoppa betydligt högre. :bump:

Har aldrig träffat en shire men jag skulle aldrig vilja hoppa en stor sådan, dom ser så starka ut och jag skulle nog inte heller klara av en. Om en sån drar iväg i skogen så flyger man väl bara med som en vante :confused: :eek:

Har bara träffat en shire häst. Det var ett treårigt sto som höll på att ridas in. Hästen var nog 1.80 och tjejen som red ca 1.60. Hon red i ridhus och pållen blev rädd för något på en kortsida och brallade iväg hela långsidan. Hon såg inte så där överdrivet klumpg ut, bara jättepositiv och mysig. :)

Fast jag kan ju förstå ronemanget lite,inte på det sättet att de inte kan hoppa och bralla och fara som alla andra hästar,men man får inte glömma att de har tyngden emot sig.
Vi har ett ponnysto,modell I.C a' nästan 500 kg,och hon hoppar nu på höjder runt 80-1 m. och det är inga problem,hon kan också hoppa en bana så,men hon är långt ifrån lika smidig som övriga D-ponnier och skulle aldrig ha en chans i tidshoppning,däremot har vi satsat mkt på lydnad istället och det gör att hon är vändbar,men har då inte tsyrkan än att klara snäva hoppsvängar.Och jag vet inte om vi någonsin kommer att bry oss om det heller,hon är vår familjehäst,om vi hade velat haft en hopponny till dottern,hade vi INTE köpt en I.C,de har inte en chans på hoppbanorna,oavsett klasserna.Det är bara att acceptera fakta,hon är för tung (kan ju tillägga att själv är jag dressyrryttare och tränar med henne ett par dgr/v)..Man måste ju se till vilken konkurens man får om man ska tävla..
Och detsamma gäller ju Shire,de skulle i det fallet tävla på banor som hbl och fbl tävlar på,med för Shire korta avstånd då de är stora.Det är tungt för de,och att de skulle orka gå i högre klasser det betvivlar jag.Sen finns det alltid undantag,men man kan inte bedömma en häst och sen säga att "alla" kan.

Hah. vad idiotiskt sagt av henne.
Alla hästar kan ju galoppera :idea:

Jag skulle vilja rida reining med en shirehäst. tuffast.
När man gör slide stops blir det två diken på banan :D

:rofl:

Visst är det nog likadant med en Shire och en Ardenner men jag hade för mig att ardennern oftast inte blev lika hög?

Sen tror jag säkert att en en del Shirehästar kan hoppa LAbana men med tanke på hästens framben skulle jag nog avstå. Men eftersom den är korsad med Engelskt fullblod antar jag att den är något lättare.

Jag skulle vilja rida reining med en shirehäst. tuffast.
När man gör slide stops blir det två diken på banan

:rofl: Om du får gjort det någon gång MÅSTE (!!) du filma det och visa oss!! :D

Jag har ridit ett antal jakter på en shire på Irland och visst sjuttongubbar kan de hoppa de kliver över allt..

Och ärligare pållar får man leta efter..

Huh varför dessa fördomar hit och dit om alla raser.. :confused:

Nej en ardenner blir inte lika hög som en shire,
med tanke på att shiren är världens största hästras så..

Vad menar du med "Sen tror jag säkert att en en del shirehästar kan hoppa LAbana men med tanke på hästens framben skulle jag nog avstå." ?????

Är det NÅGON häst som har perfekt starka o friska ben så är det shiren!

????

Varför skulle inte det gå? Min syster shirehings (pappan till min åring)gör slide-stops på kommando.

Jag tror hon menar på belastningen som kommer att ske på frambenen efter hoppet.

Sv: Re: Shirehästar

millansnillan skrev:
Hoppa skulle jag nog inte vilja (vill gör jag väll men med tanke på hästen) på en shirehäst. Känns som om tyngden gör att benen tar för mycket stryk. Aldrig träffat en shirehäst. Däremot vill jag skaffa en ardenner till dressyr och skogsridning och detsamma med en shirehäst, dressyr och skogsridning. Nog kan shirehästar hoppa men tar i benen i för mycket av tyngden för högre hinder? Men vad maffigt att rida dressyr på en shirehäst :love:

Min syster föder upp Shire, jag har själv ett sto Shire/Ardenner, vi rider dressyr på dem, och det ÄR verkligen jättemaffigt! MEN vi hoppar också! De är inte det minsta klumpiga, utan jättesmidiga! Folk tror att det blir hål i marken när en shire landar på andra sidan hindret, men ICKE!!! När ska folk fösrtå att shire inte KLUMPIGA utan väldigt lätta och SMIDIGA inom ridning??? :cry:
En vi känner har för övrigt tävlat 160 hoppning på sin SHIRE!
Och om ni tänker lite, så även om kroppen är tung, tror ni verkligen själva på att dessa bastanta ben är för veka??

shettisronja skrev:
njaa dom skulle nog inte klara värdsfinalen i hoppning även om malin bayard satt på :angel:! Ardennern kan ju va större än shirehästarna i vissa lägen så det är nog typ likadant skulle jag tro.

Som jag nämde innan, så en vi känner TÄVLAR 160 hoppning på sin Shire. Tänk dig fördelarna dennna häst har ändå! Med sin storlek tar den sig lättöver hinderna, med sitt stora steg tar den in tid. Och när man sägerså får man ofta höra att "men de är ju så klumpiga och osmidiga, hur kan de göra snäva svängar osv"
Har bara en sak att säga till dessa som yttrar sig om en ras de knappt vet nånting om, än mindre ens har suttit på:
TA REDA PÅ FAKTA INNAN NI BÖRJAR SPEKULERA OM VAD EN SPECIELL RAS KAN OCH INTE KAN!!!! :mad:

Marita2 skrev:
Jag har ridit ett antal jakter på en shire på Irland och visst sjuttongubbar kan de hoppa de kliver över allt..

Och ärligare pållar får man leta efter..

Huh varför dessa fördomar hit och dit om alla raser.. :confused:

Håller med dig fullständigt!

Shire är den (enligt mig) finaste häst man kan ha!
(JAG klankar inte ner på er som tycker annorlunda, detta är min åsikt!!)
Att folk bara ORKAR döma en ras de inte vet ett smack om!!?
Bara jävligt tröttsamt... :crazy:

SÅ FORT jag går in här, och söker på SHIRE, gissa vad som kommer upp?
10 000 inlägg som alla innehåller FÖRDOMMAR om Shiren!
Om jag får en krona för alla inlägg jag skrivit bara för att försvara rasen är jag snart RIK!!! :mad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 853
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka