Shiloh shepherd?

simba_112

Trådstartare
Sprang idag på en riktigt fin vit herdehund på min gata idag! Eftersom det inte finns så många vita här på ön så skyndade jag fram och frågade varifrån den kom och talade om att jag hade två vita själv.
Får då veta att det inte alls var en vit herde utan en shiloh shepherd!
Jag såg förmodligen ut så här:eek:
Det var ett utmärkt exemplar av en riktigt snygg vit herde jag hade framför mig och så visar det sig att det var nåt helt annat:crazy:

Finns det många shiloh i Sverige?
Och varför i all världen avlar man fram en ras som man förmodligen aldrig kommer få registrerad som egen ras (som jag förstått det)?
Om jag uppfattat det rätt så är de avlade mer för sällskap och ska vara sociala mot människor.. Denna jag träffade verkade inte vara förtjust i människor alls..

Sv: Shiloh shepherd?

Sannolikheten är att det du såg är en vit, långhårig schäfer och ingen Shiloh shepherd. Säkert oreggad dito.
Shiloh shepherd har trots allt ett register där dom reggas i sina rasföreningar (finns 2) I USA.
Det säljer bättre om man kallar det för Shilo shepherd. Ungefär som i samma fack som att sälja stora, rakryggade, välpälsade (långhåriga) schäfrar. Vissa tror att en sådan stor välpälsad och rakryggad schäfer är en Shiloh shepherd och inte fattat att det enbart är reggade hos rasföreningen som räknas som sådana.

Ungefär så, ja.

Den ursprungliga tanken kanske inte var så dum, för att vara Amerikansk, men sen sönderföll det o delades i olika falanger, ungefär som yttersta vänstern i Sverige på -70 -80 talet.

Argumenten för rasen är ungefär lika intelligenta som blocket annonserna för "Äkta Bergs schäfer" = Stor, rakryggad o långhårig, som den riktiga Schäfern var innan SKK förstörde rasen, därför är vi inte med i SKK längre.
:angel:

Mjaaaa.... Tror faktiskt inte det var en vit schäfer då den var gigantisk! Fick påhälsning av den idag då ägaren var nyfiken på mina vita, den här tiken fick min äldsta vita att se liten ut och då är min STOR!
visade sig att hon köpt hunden av en alkis och trodde att den kom från en uppfödare någonstans neröver i landet..
Så jag fick ju även svaret på varför den inte var så förtjust i nya människor, den hade inte blitt väl behandlad av förra ägaren.
Tog typ fem sekunder efter att hon fått chans att hälsa på mig, sen låg hon mer eller mindre i mitt knä och gosade:D
Så det var trots allt en trevlig hund;)

Men, ÄR den godkänd ras i Amerika?

Ungefär så, ja.

Den ursprungliga tanken kanske inte var så dum, för att vara Amerikansk, men sen sönderföll det o delades i olika falanger, ungefär som yttersta vänstern i Sverige på -70 -80 talet.

:rofl::rofl::bow:

Jisses vilken liknelse, sitter här med tårar i ögonen. :D

En del schäfrar är gigantiskt stora också men det är ju inget avelsmål normalt sätt att ha så stora individer. Däremot om man tar avel och avlar på storlek och päls så kan man rätt snabbt få väldigt höga och grova individer, så tar det inte många generationer innan du får giganter med stor massa och riktigt lurviga.
Det är dessa man oftast hittar på blocket under benämning "gamla typen av schäfer", "bergsschäfer", osv
Shiloh shepherd har sin egna rasförening som sköter registreringar och har sina egna tävlingar. Dom är inte godkända i någon kennelklubb.
Chansen för att det skall handla om Shilo shepherd är väldigt liten.

Ursäkta intrånget.
Sägs det vara en Shiloh Shepherd, så är det garanterat en sådan.

Ja, det finns många Shilohs i Sverige. Och fler blir vi!
De avlas efter grundaren Tina M Barbers krav, för att få mentaliteten bibehållen.
Jag kan garantera att hunden är allt som står.
Barnvänlig, lättlärd, social, allt det.
Jag har skapat en grupp på Facebook, där vi f.t är 52 medlemmar
med Shilohs.
"Rasen", trots ifrågasättande, är härlig, och vi kan inte tänka oss annan.
Shiloh Shepherd Dog, Googla!

Ursäkta intrånget.
Sägs det vara en Shiloh Shepherd, så är det garanterat en sådan.

Tror du på tomten oxå?
En hund är bara renrasig om den är registrerad i stambokförande klubb o vad det gäller Shilos så finns det flera olika.

Vad menar du?

Renrasig kan en hund väl visst vara utan att vara reggad...?

För övrigt kan väl knappast du säga emot vad det va för hund ts mötte, om du inte var där du med...

Vad menar du?

Om en hund är renrasig är den reggad i en rasförening eller SKK eller vad det nu månde vara den tillhör och ska vara reggad i.

Blir lite trött på alla som resonerar "jo det är en oreggad schäfer och en reggad schäfer som är föräldrar, alltså är det en schäfer och därför renrasig". Nej det är för att vara krass en bastard/oäkting/ icke renrasig hund. Hade det varit så förbaskat rasrent, hade det varit reggat.

När folk kommer dragandes med sina oreggade "rasrena" hundar så brukar jag fråga varför de inte är reggade och föga förvånande så är det helt underbara historier som ligger bakom och alla är på nivå, filmmanuskript och Oscarspris nästa. Min personliga favorit är konspirationsteorin "jo men någon på SKK var ute efter uppfödaren så h*n slutade regga sina hundar" Mmmmhmmm :cool:

Finns alltid klåfingriga entusiastr som tror att de kan åstadkomma ngt bra!
PL

Är det samma klåpare som har skapat Toy och Mini Australien Shephard.

Samma som den vanliga fast mindre... och även där försöker amerikanare (vem annars) få dom godkända som egen ras.

Vad menar du?

För övrigt kan väl knappast du säga emot vad det va för hund ts mötte, om du inte var där du med...

En hund kan aldrig vara renrasig utan att vara reggad. Även om föräldrarna är renrasiga med papper och av samma ras. Så är och förblir deras oreggade avkommor blandrasvalpar.

KL

Kom att tänka på en sak iom Apocalypsens inlägg...

Vi hade en ståtlig "schäfer" av brukstyp på förra kursen på bruks. Tjejen ville tävla. Det visade sig att valparna inte kunde registreras eftersom ägaren till kullens pappa inte ville HD-röntga med motiveringen: "Det behövs inte, han har superhöfter!" :smirk:

Så där sitter hon nu med en fantastisk träningshund som kan hade kunnat komma hur långt som helst, om den hade varit registrerad...

En hund kan aldrig vara renrasig utan att vara reggad. Även om föräldrarna är renrasiga med papper och av samma ras. Så är och förblir deras oreggade avkommor blandrasvalpar.

En hund kan visst vara hur renrasig som helst även om den inte är reggad. Den kanske inte uppfyller alla krav som SKK har för registrering (t ex färg, HD-röntgen etc) men nog är det en renrasig individ som förmodlingen har precis samma karaktäristiska drag som resten av rasen.

Men den okände Shiloivraren kan garantera att det var en Shiloh, baserat på att en person av högst tveksam karaktär sagt det? Problemet är att det är oseriöst från början till slut. Hade det varit min gamla svensklärare som intygade att det var en herdehund så hade det nog stämt. En "stor, långhårig, rakryggad" schäferliknande uppenbarelse, det kan vara precis vad som helst.

En hund kan visst vara hur renrasig som helst även om den inte är reggad. Den kanske inte uppfyller alla krav som SKK har för registrering (t ex färg, HD-röntgen etc) men nog är det en renrasig individ som förmodlingen har precis samma karaktäristiska drag som resten av rasen.

Fast den saknar ju dokumentationen, varför den inte alls kan anses renrasig. Jag kan vara svensk utan pass, ja. Men hur bevisar jag det? Och varför har jag inte pass, när alla andra svenskar så lätt fixat det?

Fast den saknar ju dokumentationen, varför den inte alls kan anses renrasig. Jag kan vara svensk utan pass, ja. Men hur bevisar jag det? Och varför har jag inte pass, när alla andra svenskar så lätt fixat det?

Vissa raser har väl fortfarande registreringsförbud för vissa färger? Det är väl ganska uppenbart att valpen ÄR renrasig om alla rätt färgade syskon är renrasiga men inte den lille felfärgade valpen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 408
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 879
Senast: Lejonelle
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 124
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 901
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka