Shiloh shepherd?

Sv: Shiloh shepherd?

Om vi drar det till ytterligheter och säger att alla syskon är rättfärgade och reggas utan problem, och att den lille felfärgade inte reggas, så visst. Dock är det ganska långt ifrån vad vi pratar om här, och såna resonemang som att "den kan visst vara renrasig" ger bara sådana som köper "Stor, rakryggad bergsschäfer" på Blocket vatten på sin kran.

Nu dras ju allt till sin spets kan jag tycka.

Vilka raser har fortfarande registreringsförbud för enbart felfärgade valpar ? Det är väl bara felfärgat som ligger till grund för en sjuk gen som ges registreringsförbud, dvs två föräldradjur av färgen merle exempelvis?

En hund kan visst vara hur renrasig som helst även om den inte är reggad. Den kanske inte uppfyller alla krav som SKK har för registrering (t ex färg, HD-röntgen etc) men nog är det en renrasig individ som förmodlingen har precis samma karaktäristiska drag som resten av rasen.

Ja precis, det va det jag tänkte på.
Visst borde det vara så.

Men det kan ju ändå inte du avgöra, sanningshalten.
Säger inte emot om det är så eller inte, menar bara att "vi" inte vet.

Om vi drar det till ytterligheter och säger att alla syskon är rättfärgade och reggas utan problem, och att den lille felfärgade inte reggas, så visst. Dock är det ganska långt ifrån vad vi pratar om här, och såna resonemang som att "den kan visst vara renrasig" ger bara sådana som köper "Stor, rakryggad bergsschäfer" på Blocket vatten på sin kran.

Nu kan jag inget om skk´s regler och bryr mej inte heller då jag ha blandras själv, så blir det väl tills den dan jag köper renrasigt.
Jag förstår vad du menar med "renrasig" genom skk´s regler.
Men om jag köpt en hund av renrasiga föräldrar som är reggad och dessa valpar av någon anledning inte blivit reggad själv, så vet jag ju ändå att dom är renrasig eller?
Även om dom inte kallas renrasig pga att dom inte är reggad.

Eller vad är det jag missar?

Men det kan ju ändå inte du avgöra, sanningshalten.
Säger inte emot om det är så eller inte, menar bara att "vi" inte vet.

Om det kvackar som en anka, vankar som en anka och påminner om en anka till utseendet, så är det oftast en anka. Jag personligen har inte den blekaste om vad det var för hund, och skulle aldrig påstå att jag hade det heller. Men jag opponerar mig mot att någon skuttar in och med bestämdhet säger att det VAR en SS. Hur vet denne det då?

Det du missar är att de flesta sådana historier är dubbelbottnade. Det LÅTER så fint att säga att jovisst är den renrasig, vi har bara inte reggat för att (fyll i valfri fabel) blablabla. En massa personer går på detta i tron att de inte behöver någon fisförnäm stamtavla, och så visar det sig att det var avelsförbud på föräldrarna, eller att det var tikens tionde kull, eller att pappan nog inte var den där schäfern ändå när valparna kommer ut taxbenta.

Det du missar är att de flesta sådana historier är dubbelbottnade. Det LÅTER så fint att säga att jovisst är den renrasig, vi har bara inte reggat för att (fyll i valfri fabel) blablabla. En massa personer går på detta i tron att de inte behöver någon fisförnäm stamtavla, och så visar det sig att det var avelsförbud på föräldrarna, eller att det var tikens tionde kull, eller att pappan nog inte var den där schäfern ändå när valparna kommer ut taxbenta.

Nä men då är det ju "bara" reglerna som gör det till renrasig...
För om jag vet att föräldrarna är renrasig blabla men valparna är inte reggad bara, så är dom renrasig fast inte enligt regelverket.

Är det uppfödaren som måste regga en valp?
Antar det, annars borde man ju kunna regga sin valp själv eller?

Om det kvackar som en anka, vankar som en anka och påminner om en anka till utseendet, så är det oftast en anka. Jag personligen har inte den blekaste om vad det var för hund, och skulle aldrig påstå att jag hade det heller. Men jag opponerar mig mot att någon skuttar in och med bestämdhet säger att det VAR en SS. Hur vet denne det då?

Nä du ha så rätt, jag menar naturligtvis att den andra som skrev att det garanterat va en SS inte heller kunde veta.
Jag missade det inlägget:)

För om jag vet att föräldrarna är renrasig blabla men valparna är inte reggad bara, så är dom renrasig fast inte enligt regelverket.

Är det uppfödaren som måste regga en valp?
Antar det, annars borde man ju kunna regga sin valp själv eller?

Det är endast uppfödaren som kan regga en kull. Och ja vad jag vet så kan man regga felfärgade m.m också. Men man får inte avla vidare på dessa individer utan uppfödaren kan välja att X:a deras stamtavla = avelsförbud.

I SKK grundregler under Uppfödare etik står det bla så här: 3:7 att samtidigt registrera samtliga valpar i SKK
och se till att de är ID-märkta vid leverans.

så jag har svårt att tro att man inte får regga samtliga valpar som kom i kullen avsätt om de är felfärgade eller fel pälsade m.m

Senast ändrad:

*kl*
Eftersom att några av er är säkra på att det INTE är en ss och vissa är säkra på att det VAR en ss, så ska jag försöka leta reda på ägaren igen!
Jag har inte sagt att det INTE finns några papper på hunden, men det ska jag försöka ta reda på:D

Du kan inte bevisa att de är renrasiga utan papper på dem. vilket har betydelse om du vill avla, eller om du vill tävla bruks.

Det finns väldigt mycket att läsa på om Shilohs, för de som är seriöst intresserade, men också för de som är skeptiska till bristningsgränsen.
Som ägare till en Shiloh, försvarar jag denna variant av "Schäfer".
Enligt ( tillförlitliga ) rykten ska en registrering i SKK snart vara aktuell.
Länkar till Tina M Barbers bästa sidor, som är en helt underbar "saga" att läsa.
http://www.shilohshepherds.info/tinaBarberBio.htm
http://www.tinambarber.info/.
Var så goda.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 408
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 879
Senast: Lejonelle
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 124
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 901
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka