Shettisfoder

T

Travanti

Nu har jag lagt av med att rida p.g.a dåliga knän..
Men jag vill fortfarande ha häst,så nu har jag bestämt mig för att skaffa en shettis att köra..:love: ;)
Men vad äter en sådan egentligen? För att undvika allt för runda former och fång? Har ju aldig ägt eller ens tagit hand om en sådan liten varelse förr...:crazy:
 
Sv: Shettisfoder

Det beror ju på individen och vilket värde det finns i höet.

Min shettis som stod inne åt under vintern:
3 kg hö
1 liter lucern
och en klick betfor och mineraler.
 
Sv: Shettisfoder

Runt 35-40 MJ kanske?

Satsa på ett hö med lite lägre värden i, så kan du ge lite mer utan övergöda hästen. Men inte för dåliga, för det är ju praktiskt att slippa komplettera med kraftfoder.;)
 
Sv: Shettisfoder

Samma som en stor häst men inte lika mkt. Shettisar har samma behov som en stor häst näringsmässigt
 
Sv: Shettisfoder

Träull o gröna glasögon... :D
Skämt åsido. Vi har två minisar o de får bara hö (med bra värden). Men de är ju bara 85 höga o utför inget arbete att räkna med.
 
Sv: Shettisfoder

vår shettis får 3 kg hö och 3-6 dl havre (beroende på hur mycket den får arbeta) sen lite betfor och mineraler. vi hade kalk förut och det ska vi börja med igen, jag tycker hovkvaliten blev sämre när vi tog bort det.
 
Sv: Shettisfoder

Min shettis äter hö och mineraler på vintern och de klarar han sig bra på. Han har fång och det är tråkigt. Så var försiktig med gräset på sommaren.
 
Sv: Shettisfoder

Vår shetlandsponnykorsning, som vi köpte förra sommaren, dödssjuk av fång och cushings syndrom får 2,5 dl krafft grov och mineraler två gånger om dagen + hö på vintern. Nu på sommaren får hon bara hö (inget gräs i hagen).
Jag har hört att betfor inte är bra för fånghästar, så det ska du nog inte ge. Rekomenderar verkligen att du testar Krafft, det har gjort under med alla mina hästar, både små, stora, gamla och unga.
 
Sv: Shettisfoder

Jag ger kraft ponny och sedan får hon fri tillgång på hö under natten=)
 
Sv: Shettisfoder

Min shettis som vi har haft i trettio år äter lite mer nu när han har kommit till åren, men när han var yngre så hade de fri tillgång till hö ute men han åt väl i genomsnitt cirka 4 kilo hö per dag.

Fibergi Ponny fick han 3-4 dl morgon och kväll och betfor som är bra för tarmfloran, 0,4 l morgon elr. kväll. Han får även B-vitamin vid pälssättining; - fällning.

:bump:
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 280
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 166
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 971
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 852
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp