Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den kan nog både skritta och trava på volt på alla underlag och den förstår vad jag menar så galoppen känns inte bra på volt eller hästen klarar inte av att galoppera men det är väl inte konstigt då.
Nej inget konstigt enligt mig att otränade hästar inte kan galoppera på volt. Kan ta min andra som exempel, han kunde inte hålla galoppen på kortsidan i ridhuset dom första månaderna när han reds in, med skickligare ryttare hade det säkert gått fortare.Självklart vet jag att hästen kan skritta och trava på olika underlag om jag provat men galoppen är inte bra på volt, den kan inte galoppera och ifall det är en shettis eller inte har faktiskt väldigt lite med saken att göra.
Om ponnyn är skadad eller sjuk låter du en veterinär avgöra.Har dock svårt att tro att enbart det faktum att den inte är i kondition skulle göra den ovillig att fatta galopp på voltspår, den ser inte heller öm eller sjuk ut därför är det lite konstigt enligt mig.
Jag har en shettis som rids sporadiskt av barnen. Hon har inga problem att busgaloppera fram o tillbaka i hagen i en evighet, men galopp på volt orkar hon inga längre stunder. Hon har helt enkelt inte styrkan för galopparbete på volt och jag tycker inte det är ett dugg konstigt, det är ju likadant oavsett ras.Har dock svårt att tro att enbart det faktum att den inte är i kondition skulle göra den ovillig att fatta galopp på voltspår, den ser inte heller öm eller sjuk ut därför är det lite konstigt enligt mig.
Min häst är rätt fet nu efter att ha stått skadad och sen när hon börja komma igång så kom gräset. Helt hopplös att få ner i vikt just nu. Vi har precis börjat träna på ridbana igen och det märks tydligt att det är jobbigt att gå på bana och på volt. Magen tar ju emot. I skogen är det betydligt lättare. Samma häst hade även i unga år svårt med galoppen på volt. Det är ett halvblod.Den har rätt stor mage om det kan inverka.
Att det beror på att det är en shetlandsponny kan du släppa, ingen av dom 7 shettisarna på ridskolan hade problem med galoppen.Den galopperar ju i hagen utan problem så jag antar den är otränad då.
Nä det är ju svårt att veta var hästen har ont om den inte är tregradigt halt på ett framben. Man kan ju prova ett schema för någon månad (eller annan tid) och se om kvaliteten och orken blir bättre. Blir den inte det kan det vara klokt att kolla upp hästen på klinik.Ja inte vet jag var den skulle ha ont när den väl galopperar ser det bra ut.
Kanske en bra idé att börja med stärkande övningar då? Eller ännu hellre, om du är orolig, få ponyn genomkollad av veterinär och sedan börja med stärkande övningar?Ja inte vet jag var den skulle ha ont när den väl galopperar ser det bra ut.
galopp rakt fram i hagen kräver ingen balansDen galopperar ju i hagen utan problem så jag antar den är otränad då.
Ja om man inte har kunskaperna att det är betydligt svårare att galoppera på en volt än rakt fram så skulle även jag kalla det att laborera. Just longering ger väldigt lite positiv träning, det kan vara utmärkt sätt att låta en häst busa av sig energi innan man sitter upp eller lära känna hästen. Vill du träna hästen är tömkörning eller longrein bättre men be gärna någon om hjälp om du inte kan.Du tycker alltså att longera sin häst är att laborera på egen hand.