shettis sto dräktig??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare truls
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 324
T

truls

köpte för två veckor sedan ett gammalt(21 år) shettis sto som sällskap till min valack. När jag var och tittade på henne så tyckte jag att hon var "bukig" och mager. Men är hon en gammal avelsmärr så är inte det så konstigt tänkt jag. Några dagar efter att jag hadde tagit hem henne fyllde hon juvret med mjölk. En vän till mig som har jobbat på stuteri tittade på henne och mjölkade lite för att titta på färgen och den var vit. Nu har det gått två veckor och juvret är fortfarande fullt, men det är inte spänt. Jag tycker mig aven se rörelser i magen, speciellt då man borstar.
Jag har ringt förra ägaren och frågat om hon var betäckt? De hävdar att det inte finns någon chans, men hon har gått med en halvblodshingst.

Jag har även ringt till distrikt vet. men de har inte något ultraljud. samt att vetrinären avrådde att transportera henne till atg.

Ni som vet och kan se dräktighet el ev skendräktighet vad ska man titta efter? tacksam för alla tips och råd.

Sv: shettis sto dräktig??

Jag har ringt förra ägaren och frågat om hon var betäckt? De hävdar att det inte finns någon chans, men hon har gått med en halvblodshingst. QUOTE]

Underliga ägare som säger att det inte finns en chans då stoet uppenbarligen gått med en hingst!! Jag skulle låta veterinären göra en rektalundersökning på stoet för att få veta hur det ligger till. Är hon, vilket det ju verkar som, dräktig vet du ju nu iaf vem som är far till fölet.

En gissning är ju att någon häst hos förra ägaren gått och tjuvdiat på henne.

vet sa att det går ej att göra på shettisa då de är för trånga.

Vissa shettisston är för trånga för grova karl-händer, men de allra flesta (även minishettisar) kan undersökas av karlar med smala händer och armar och av kvinnliga veterinärer.
Jag har ringt förra ägaren och frågat om hon var betäckt? De hävdar att det inte finns någon chans, men hon har gått med en halvblodshingst.
Tja, det har ju hänt förr att halvblodshhingstar har betäckt shettisston, så HÅLL KOLL!!

Senast ändrad:

Jag instämmer med ameo - nonsens! Naturligtvis går det att rektal- och ultraljudsundersöka shettisar.

Kontakta t ex denna veterinär (länk), duktig på gynekologi och med lämplig "shettis-storlek" på händer och armar. Lycka till!

Å andra sidan kan väl TS låta göra ett blodprov, så kan ju vilken veterinär som helst göra jobbet.

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·
Avel Hej! För några månader sedan tog vi ett rektal palpation test samt ett blodprov för att se om vårat sto var dräktigt. Proven visade sig...
Svar
5
· Visningar
1 908
Senast: Tokyo
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 316
Senast: Lisa2014
·
Katthälsa Har en katthona här hemma som är dräktig. Hon är tre år och ska få en kull för första gången nu. För två veckor sedan tog vi henne till...
Svar
1
· Visningar
2 103
Senast: copernica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V