Shettis med stor häst???

JessicaM

Trådstartare
Kan man ha en shettis på bete på mer än 1ha med stor häst??

Vill ha en sällskapshäst till min kuse. På sommrarna tar min inackordering hem sin häst, visst det är bara 3,5 km men jag vill ju ha min häst här hemma.

Älskar shettisar men gör rädd att den ska få fång!!

Eller ska man köpa en c-ponny för då kan ju både jag o sambon rida ut ibland...

Sv: Shettis med stor häst???

Ingen som har erfarenhet av shettis med stor häst? O hur det går på betestider med tanke på fång på shettisen??

alltså om din häst ska gå på "riktigt bete" så är ju risken att shettisen får fång, och rejält rund lär den ju bli.

När vi behövde sällskap till vår gamla häst (som skulle gå på kraftigt bete) lånade vi en bekants gamla travare. Den tålde gräset och travare har i regel inte samma benägenhet att bli stora som tunnor av lite gräs :)

Har nämligen sett en del shettisar som går på ca 1ha mark med stor häst, men de kanske blir ridna regelbundet...

det får nog bli en c ponny (på foder först), då kan ju ja o gubben rida tillsammans oxå :)

Var shettis kunde inte gå med fullblodet. De hade ju helt motsatta behov. Han hade blivit fet som en gris på mindre än en vecka, han fick gå i en magerhage i anslutning till fullblodets hage.

hur ser de ut? Jag vet en del shettisar som går på bete men de ser ut därefter också :( det många ofta glömmer är att dessa små djur behöver ganska mycket motion.

det låter vettigt :) Då har ni ju mer "nytta" av den också :)

Måste bara fråga varför skulle det vara större risk för shettisen än den andra hästen att få fång?
Shettisar är individer precis som alla andra hästar. Vissa är lättfödda andra har stora behov och klarar sig inte på bara bete. Under årens lopp har jag haft många shettlandsponnys här (bl a haft egen godkänd avelshingst) och aldrig haft problem med att ha någon på bete. Dom har gått i samma hagar som de stora hästarna året runt. Vilket innebär att de haft fri tillgång på grovfoder även hela vintern. Den enda häst jag har och har haft som kan bli för tjock på bete, är en 160 cm hög tysk import.

I vårt fall hade vi väldigt bra vall, fräsch, välgödad och vältrimmad, allt för att hålla fullblodet i gott hull. Det i kombination med liten lat shettis som inte motionerar - fet häst och ökad risk.

ja, det är väl framför allt det faktum att dessa inte motioneras + att de är små = behöver mindre mat som gör att de har ökad risk.

Sedan har jag en känsla av att de flesta shettisar har lätt att lägga på sig. (och självklart finns det shettisar som har svårt att hålla hullet men att hästar är individer känns så självklart att jag inte såg någon anledning att skriva det innan.)

Har en shettis med mina övriga hästar, han får ha betesreducerare. Går jättebra! :)

Hej.

Jag brukar ha minishettis och varmblod tillsammans på bete utan problem. Dock så har jag ett vildvuxet bete, endast gödslat med hästbajs och inte plöjt eller harvat på måånga år.
Sen har shettisen haft fång, men med lång och sakta invänjing till gräs funkar det super.
Sen så motionerar jag mina hästar mer eller mindre varje dag.

ja, det är väl framför allt det faktum att dessa inte motioneras + att de är små = behöver mindre mat som gör att de har ökad risk.
Mindre mat än vaddå?
Förklara gärna för mig som är gammal shettlandsuppfödare och har haft ett ganska stort antal shettisar genom åren och inte fattat det. Som skrivet innan jag har bara en enda häst som blir fet på bete och av fri tillgång på grovfoder och det är ingen liten shettis.

Däremot har jag haft mer än en shettis som behövt stora mängder foder och tillskott för att hålla hullet. Som skrivet innan det handlar om individer och det faktum att de är små är inte lika med att de inte behöver mat och ibland mycket mat.

Undantag finns det alltid! Men i det stora hela så är ju shetlandsponnyn en ras som inte behöver speciellt mycket mat, många blir tjocka på luft nästan. Och tänker man på ponnyernas ursprung så har dom ju inte alltid haft gott om mat! :)

Själv har jag två shettishingstar som jag matar lika mycket som om dom vore stora halvblod medans valacken bara får litelite för att inte bli tjock.

Jag har ett hbl, ett russ och en shettis och det är verkligen ingenting jag rekomenderar, det är väldigt bökigt att har hästar med så olika behov.
Jag håller hagen kortklippt alternativt delar av den med plaststolp och ökar en liten bit varje dag.

mindre mat än en stor häst. Liten häst = litet behov. Stor häst = stort behov. I regel. Precis som liten människa = litet behov, Stor människa = stort behov.

Läste en artikel i senaste Hästfocus om fång och insulinresistens och sambandet med gräsets sockerinnehåll och fick omvärdera mina inbillade :confused: kunskaper. Långt gräs = lågt sockerinnehåll i toppen på gräsplantan som dessutom skuggar sig själv och då gräs som växer i skugga = lågt sockerinnehåll skulle detta innebära att det avbetade gräs som jag trodde var bra för att förebygga fång/insulinresistens istället var det farligaste :eek:.
Vi har vår shettis gående tillsammans med våra halvblod men med betesreducerare. Lite mer motion skulle nog inte heller skada...

Mina 5 shettisar går med de stora hästarna på bete på 10ha. ingen blir överfet, visst lite runda blir dom men långt ifrån feta, de brukar snabbt gå ner på hösten igen

mindre mat än en stor häst. Liten häst = litet behov. Stor häst = stort behov. I regel. Precis som liten människa = litet behov, Stor människa = stort behov.
Fast om det är motiveringen så kan inte en liten häst äta lika mycket som en stor häst heller.
Det är inte så man mäter hästars behov utan det är individuellt vad en häst/ponny behöver. Shettisar har inte automatisk mindre behov bara för att de är små. Tvärt om dom har precis samma behov som vilken häst som helst. Ett behov som är individanpassat och inte beror på storleken.

Självklart är det olika från häst till häst! Det skrev jag ju även innan. Men det är väl ingen konstig logik i att en häst som väger 100 kg inte (i regel, normala fall, vanligast, kalla det vad du vill) har lika stort behov som en häst som väger 700. Om du fick hem två hästar, en shettis och en ardenner, inte skulle du väl anta att shettisen behöver mest ( sen kan det vara så men som sagt, det är individuellt).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka