Shettis med återkommande kolik

M

moalin

Som rubriken.

Vi har en shettis som nu har fått kolik 3 gånger på en månad.
Har varit ganska "snälla" anfall, men blir väldigt orolig. Hästen ifråga äter bara grovfoder, ej dammigt utan fint.
Går i hage hela dagarna och rids mycket. Är avmaskad och allt, enligt träckprov.

Någon som har andra anledningar till att de kan få kolik? :bow:

Sv: Shettis med återkommande kolik

Får den i sig tillräckligt med vätska, eller är den uttorkad?

Ja jag tycker att han dricker helt okej så det borde inte vara något sånt.

indra82 Bra länk! Men jag tror också att jag ska ringa vet. så som du säger. Så nedrans svårt att få tag i dom vettiga bara:D

Min shettis hade samma problem. men jag slutade att ge den foder kanske 2dl och resten i hö. en shettis behöver inte mer...

Har ni kollat specifikt för bandmask ? Detta ser man ibland inte via ett träckprov. Hellre då göra ett blodprov.

Du kan enkelt kolla om han dricker tillräckligt genom att nypa tag i lite skinn på exvis halsen. Om det snabbt lägger sig igen är vätskenivån ok, om vecket tar lite mer tid på sig att lägga sig är han torr.

Precis som Johanna-79 säger så äter denna häst bara grovfoder, alltså inget kraftfoder alls:)

Mynta2, precis det sa veterinären vid dagens telefonsamtal. Vi ska nu kolla upp detta och så ska han på ett besök till kliniken för allmän hälsokoll.

Tack allihopa, återkommer om det blir något mer strul.

Har haft samma problem med min shettis.. hans problem är att han inte kan stå inne! så länge han går på lösdrift så funkar magen kanon bra. tyvär så måste han gå inne på vintrarna då jag har honom som sällskap.. i början så körde jag med krafts magpulver (jäst/magbakterie av nått slag som ger en bra tarmflora)
Funkade jättte bra! dock ganska dyrt å känns inte bra att trycka i honom nått pulver hela tiden.

så nu får han derby foders svar på betfor.. MASH... rekomenderar detta starkt då min shettis inte har visat ett enda tecken på kolik sen han började äta mashen!!! innan kunde han bara stå inne några timmar innan magen började krångla! MASH är som en gröt på linfrö mm.. som smörjer tarmen. (även mitt halvblodsto äter detta.)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Senast: Ceta
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 301
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka