Shettis dricker dåligt i boxeb nattetid. Koliktendenser

Authorsandraselling

Trådstartare
Bra tips och idéer vad vi kan blanda i vattnet?
Kört med juice tidigare men det vill han inte ha nu.

Han dricker någorlunda ute vad jag vet, ser honom dricka iaf någon gång under dagen
 
Tänker om det är en liten ponny, det är inte så att vattnet i boxen hänger för högt? Vet att det för längesen pratades lite också om att en del hästar drack bättre om hinken var mörk eller ljus, men minns tyvärr inte vilket av det.
 
Jag hade kolikhäst och lärde mig en del på vägen, vattenmässigt.

Hästar dricker helst kallt vatten men dricker MER om det är ljummet/varmt.

* Jag ger varmt vatten (nästan te-varmt) i hinkarna ute, även på sommaren. Jag fodrar 5 gånger per dag och fyller på nytt varmvatten varje gång på vintern.
* Jag ger lucern och mineraler (ca 1 dl) i närmare 10 liter vatten, två gånger per dag. Det ger åtminstone 20 liter som jag VET att de får i sig. Kanske mycket för en shettis men 7 liter varje gång är helt ok skulle jag tro.

De två sakerna har hållit koliken borta på alla hästar, förutom kolikhästen som hade skitmage rent allmänt, men de blev färre. Numer vill hästarna ha varmt vatten och blir besvikna om vattnet i krubborna är kallt (om pannan pajat eller man råkat ta kallt).
 
Ja jag såg du skrev det men mitt svar var på användarens undran om ljus eller mörk hink.

Jag hade kolikhäst och lärde mig en del på vägen, vattenmässigt.

Hästar dricker helst kallt vatten men dricker MER om det är ljummet/varmt.

* Jag ger varmt vatten (nästan te-varmt) i hinkarna ute, även på sommaren. Jag fodrar 5 gånger per dag och fyller på nytt varmvatten varje gång på vintern.
* Jag ger lucern och mineraler (ca 1 dl) i närmare 10 liter vatten, två gånger per dag. Det ger åtminstone 20 liter som jag VET att de får i sig. Kanske mycket för en shettis men 7 liter varje gång är helt ok skulle jag tro.

De två sakerna har hållit koliken borta på alla hästar, förutom kolikhästen som hade skitmage rent allmänt, men de blev färre. Numer vill hästarna ha varmt vatten och blir besvikna om vattnet i krubborna är kallt (om pannan pajat eller man råkat ta kallt).
Tack för input
Vi ger också ljummet-varmt vatten på vintern
Men har inte tänkt på det att göra sommar
Sks prova vid intag ikväll
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 970
Senast: super
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
755
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 616
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp