T
Thornbird
Jag funderar på att skaffa en liten sällskapsponny till min häst. Jag har haft en shettis tidigare, och hon hade inga problem med fång när jag hade henne. Däremot hade hon fångliknande problem när hon var utlånad, och jag är lite skeptisk till att skaffa en shettis igen eftersom risken verkar vara stor att de får fång. Så hur är det egentligen, kan shettisar (och andra små ponnyer) gå på bete?
Jag är såklart medveten om att fång kan drabba i princip vilken häst som helst, men min häst behöver gå på bete och jag vill ha en ponny som klarar av det.
Jag är kanske bara fördomsfull om jag tror att alla shettisar får fång?
Men hur stor är risken? Om säljaren intygar att ponnyn inte haft några problem med att gå på bete tidigare, kan man då känna sig hyfsat säker på att det går bra? Och är risken lika stor hos alla ponnyraser?
Jag inser att jag låter lite okunnig, men eftersom jag aldrig haft en fånghäst så är jag inte så insatt på området.
Jag är såklart medveten om att fång kan drabba i princip vilken häst som helst, men min häst behöver gå på bete och jag vill ha en ponny som klarar av det.
Jag är kanske bara fördomsfull om jag tror att alla shettisar får fång?
Men hur stor är risken? Om säljaren intygar att ponnyn inte haft några problem med att gå på bete tidigare, kan man då känna sig hyfsat säker på att det går bra? Och är risken lika stor hos alla ponnyraser?
Jag inser att jag låter lite okunnig, men eftersom jag aldrig haft en fånghäst så är jag inte så insatt på området.