Shettis + bete = fång?

T

Thornbird

Jag funderar på att skaffa en liten sällskapsponny till min häst. Jag har haft en shettis tidigare, och hon hade inga problem med fång när jag hade henne. Däremot hade hon fångliknande problem när hon var utlånad, och jag är lite skeptisk till att skaffa en shettis igen eftersom risken verkar vara stor att de får fång. Så hur är det egentligen, kan shettisar (och andra små ponnyer) gå på bete?
Jag är såklart medveten om att fång kan drabba i princip vilken häst som helst, men min häst behöver gå på bete och jag vill ha en ponny som klarar av det.
Jag är kanske bara fördomsfull om jag tror att alla shettisar får fång?

Men hur stor är risken? Om säljaren intygar att ponnyn inte haft några problem med att gå på bete tidigare, kan man då känna sig hyfsat säker på att det går bra? Och är risken lika stor hos alla ponnyraser?

Jag inser att jag låter lite okunnig, men eftersom jag aldrig haft en fånghäst så är jag inte så insatt på området.

Sv: Shettis + bete = fång?

Min häst hade för längesen innan jag köpte honom en shettiskompis som gick på samma bete som honom och det var aldrig några problem. Man kan ju kanske fixa på något sätt så att dom kan gå på ett bete där det inte är så mycket näring. Typ ängsbete eller så.

Sen är det väl bra om shettis kan få någon slags motion också, så minskar ju risken lite till.

Sen är det väl alltid så tyvärr att man aldrig ska lita på vad ägaren säger. Otroligt många som ljuger om saker och ting för att bli av med hästen hur trovärdiga dom än verkar vara.

Senast ändrad av en moderator:

Om jag skaffar en ponny så kommer jag ju inte låta den bara stå, om den är rid-/körbar förstås.

Kom att tänka på att man kan avända munkorg. Min kompis har en shettis som varit väldigt överviktig, och fångrisken har därför ökat, och även en stor häst som haft fång. Hon har munkorg på båda hästarna, och det verkar fungera bra. Shettisen har minskat i vikt och stoet får inte i sig för mycket gräs, och de kan därför gå på bete.
Men är munkorg att föredra? Är det "osjysst" mot hästen?

Risken är lika stor ja, för en ponny som aldrig haft fång.

MEN, risken ÖKAR lavinartat för en ponny som är överviktig. Oavsett ras.

Och här är nackdelen med shettisar. De har ett lågt MJ-behov - helt enkelt i och med att de är små. Så, en shettis har om den går på frodigt gröngräs lättare att bli tjock än en större ponny med högre MJ-behov. Sen är det givetvis indivduellt med.

Men en shettis som betessällskap till en stor häst blir inte bra, de har så väldigt olika behov.

Annars är shettisar inte mer fångbenägna än andra. Många shettisar får fång, men gissa hur många hbl som skulle få fång om de gick smällfeta på alldeles för bra bete och inte gjorde mkt mer? Givetvis har inte alla shettisar det så, men mycket många av de som är 'sällskapsshettisar' bara.

Shettisar och andra små och stora ponnyer kan gå på bete. Men de kräver ett bete som är anpassat för dem för att inte bli tjocka. Blir de tjocka har alla shettisar och andra små och stora ponnyer och hästar klart ökad risk att få fång.

Men huvudproblemet med 'shettis på bete' är att betet måste vara anpassat till shettisens behov. INTE till 'den stora hästens' behov. Dvs, ska man ha det så det blir lagom för shettisen är risken stor man måste stödfodra den stora hästen, och halva vitsen för de flesta med betesgång försvinner. Om man anpassar betet för den stora hästen är risken stor shettisen blir fet - och då är det fångrisk.

Så, vad är det för 'stor häst' som är inblandad i ekvationen? Ett svårfött fullblod eller en mycket lättfödd nordsvensk? I det ena fallet kan en shettis vara en utmärkt lämplig beteskamrat, i det andra fallet en rakt olämplig konstellation.

Sen får inte alla smällfeta shettisar fång, men det finns inga som helst garantier att de INTE får det.

Jag funderar på att skaffa en liten sällskapsponny till min häst. Jag har haft en shettis tidigare, och hon hade inga problem med fång när jag hade henne. Däremot hade hon fångliknande problem när hon var utlånad, och jag är lite skeptisk till att skaffa en shettis igen eftersom risken verkar vara stor att de får fång.

Jag inser att jag låter lite okunnig, men eftersom jag aldrig haft en fånghäst så är jag inte så insatt på området.

I ditt fall verkar det inte vara några problem, du har aldrig haft en fånghäst och haft shettis tidigare som inte hade några problem med fång..

Däremot så fick hon fångliknande problem när hon va utlånad!!!

Även om du inte avser dig insatt på området så uppvisar du stor kunskap i hur man hanterar sina hästar för att dom ska undvika att få fång.

Jag ser dig som ett föredöme och en trygghet för dina hästar. Risken är inte större att en shettis får fång än en ponny eller annan hästras. Risken ligger alltid i hästägarnes bristande kunskap om den enskilda individens näringsbehov v.s. motion.

Den risken verkar vara försumbar i ditt fall, därav din bristande kunskap i ämnet fång.

Skeptisk du??? Jag är det i alla fall inte utifrån vad du skivit utan mera övertygad om att du tillhör skaran som kan motbevisa "klychan" att shettisar skulle vara mera benägna att få fång.

Lycka till..

Det är naturligtvis svårt att svara på. Alla hästar får inte fång och man ska kanske inte tro det heller. Risken ökar klart om den är överviktig.

Nu kan det ju vara så att du har ett bra bete för lättfödda ponnyer och att den du lånade ut din ponny till hade ett som var mer olämpligt. Eller att den fick fång av ngn annan anledning. Jag hade kanske inte genast dragit den slutsatsen som ngn gör i din tråd att bara för att en ponny har klarat sig så kommer du aldrig att få en fånghäst. Det fungerar inte så. Då borde inte min ponny ha fått fång. Men jag tror att du är väl medveten om det (OBS ingen kritik alls över din hästhållning som jag ju naturligtvis inte har en aning om. Jag vill bara förtydliga att det är inte så enkelt. Nu är det ju inte alls säkert att de alltid kan gå på samma bete. Men kanske i hagar vid sidan om varandra eller ibland kan den lille ha munkorg.

Tack för era svar.

Den stora hästen är en varmblodig travare, som under sommaren inte är så svårfödd, men jag vill ju att han får gå på bete hela sommaren och då tillsammans med en annan häst/ponny. Jag tror inte betet är så väldigt näringsrikt, men jag har å andra sidan ingen analys på det så jag vet inte.

Jag har tidigare haft två russ, den ena hade troligen aldrig haft fång, medan den andra haft fång tidigare i livet. Ingen av dem fick fång hos mig, men då tror jag snarare det beror på betet, för går hästarna på bete så kan jag ju inte påverka så mycket vad de får i sig. Däremot låter jag ju inte hästarna bli överviktiga (ponnyer brukar ju dock vara lite runda oavsett).
Jag kan ju låta hästarna stå inne på natten för att på så vis kontrollera födointaget.

Se till att den får gå på ett magert bete. Då brukar det inte vara problem, (samt se till att den inte är överviktig och vänjs vid gräs förstås)
Jag har en shettis/fjording/russ korsning som går ihop med min stora häst. När de är på bete passar det båda för det är ett magert bete och min stora är minst sagt lättfödd.

Vi lånar en shettis som enligt förra fodervärden skulle funka på bete med munkorg. Trots försiktiga foderbyten och bete 3 timmar med munkorg blev han jättedålig och måste tas bort. Det visade sig att han hade gamla hovbensrotationer och en historia med flera fånganfall. Svarar inte på medicin osv. Vi skulle ha honom som sällskap till vår nordis och köra, men vi kom aldrig så långt.

Nu är ju detta ett skräckexempel, men jag skulle inte ta emot en häst som har fånghistoria. Det har jag lärt mig av denna hemska resan iallafall... Så ta en frisk ponny om du ska ha någon.

Min shettis går på bete tillsammans med min arab, och det fungerar jätte bra. Dock går shettisen med betesbegränsare, och hon motioneras 3-4 gånger i veckan.

Jag har två shettisar som gått på lösdrift tidigare, (utan munkorg eller liknande) och de har aldrig haft fång som tur är:)

Det visade sig att han hade gamla hovbensrotationer och en historia med flera fånganfall.

Du skriver att det "visade sig". Varför är i så fall min fråga att man inte reda före tar reda på individens bakgrund??

Det är alltid lätt att försvara sig med att det i framtiden "visar sig/uppvisas ex ex."

En fånghäst med kronisk fång anser jag att en hästägare borde ha vetskapen om att så föreligger,, om inte annat berörd veterinär och främst hovis.

Var i brister kunskapen,, på förra fodervärden???

Vet egentligen om detta är till så mycket hjälp men kan väl ge några exempel från ridskolan
Dessa fånghästarna har de haft under åren jag har varit där:
En shettis, två russ, en korsning(maxad b), new forest maxad c och en korsning(maxad d).
Och då har de haft väldigt många shettisar som visserligen inte gått på kraftigt bete men däremot en hel del andra småponnyer(t.ex. shettis/russkorsning) som gått på bete med de andra stora hästarna och klarat sig utmärkt.

Ja som sagt vet jag inte om detta inlägget hjälper något, men tyckte åtminstone att det var lite intressant för min egen del att se att just här så är inte shettisarna som har fått fång här utan de lite större ponnyerna.:angel:
Kanske är det så att man har varit mindre försiktig just för att de har varit större? :idea:

Hästägaren har egentligen ingen vidare hästkunskap så i grund och botten är det väl där det brister.

Däremot så var vi dumma och litade på förra fodervärden, som heller inte kollat hästen innan.

Nybörjarmisstag kan man väl kalla det. Jag tror det är ganska vanligt faktiskt.

Menar du att man ALLTID ska kunna veta exakt vad som hänt en lite äldre häst under livets gång? Folk ljuger, folk undanhåller fakta, folk fattas kunskapen att veta etc etc etc. Det är fullt möjligt för hästar att ha fång utan att någon förstår det, och det är definitivt möjligt för hästar att få lägesförändringar utan att någon förstår att det ens finns något som heter så. Jag har följt Idaidut i fångtråden och vet att HON har gjort precis allt, och mer till, för att försöka få rätt på sin lilla foderhäst.

En fånghäst med kronisk fång anser jag att en hästägare borde ha vetskapen om att så föreligger,, om inte annat berörd veterinär och främst hovis.

Var i brister kunskapen,, på förra fodervärden???

Menar du att man ALLTID ska kunna veta exakt vad som hänt en lite äldre häst under livets gång? Folk ljuger, folk undanhåller fakta, folk fattas kunskapen att veta etc etc etc. Det är fullt möjligt för hästar att ha fång utan att någon förstår det, och det är definitivt möjligt för hästar att få lägesförändringar utan att någon förstår att det ens finns något som heter så. Jag har följt Idaidut i fångtråden och vet att HON har gjort precis allt, och mer till, för att försöka få rätt på sin lilla foderhäst.

Jag håller helt med dig. Vad är det för trams att i en oförskämd ton mena att alla hästägare bör veta hela hästens historia? Enda sättet att klara det är att föda upp hästen själv. Dessutom handlar det om en fodervärd i detta fallet.

*delvis KL*

Om hästen hade synbara tecken på att den haft fång, så borde hovslagare t ex ha noterat det, så långt kan jag hålla med. Men annars, så det är tyvärr omöjligt för en köpare att ta reda på 'allt' och 'hela bakgrundshistorien' i en hästs liv.

Man kan veterinärbesiktiga osv, man kan fråga säljare, ev tidigare ägare osv. Men man är helt beroende av att de talar sanning. Gör de inte det så har man ingen möjlighet att kunna kartlägga vad hästen drabbats av/inte drabbats av.

Tyvärr.

Sen, i Idaiuts fall så hade hon talat med ägaren och med fd fodervärden. Hon gjorde sedan som de sagt, dvs hade munkorg och var försiktig med gräs. Och sen gjorde hon långt mer än någon kan begära BÅDE att hjälpa fångponnyn OCH hon kämpade en hel massa för att FÖRHINDRA att ponnyn skulle fortsätta fara illa.

Nu vet ingen hur mkt som syntes 'utanpå' att ponnyn hade gamla rotationer, men ska man häckla någon i den historien förutom att det inte informerats om hur det låg till, delvis pga okunskap, så är det väl möjligen hovslagaren man kan fundera på om h*n gjort sitt jobb. OM det nu gick att se på ponnyns hovar att den haft fång då, vid en vanlig verkning etc.

Jag har också flera gånger funderar på shettis. Just som sällskap och körprojekt. MEN eftersom våra marker verkar underliga (eller har jag bara otur??) så vet jag faktiskt inte om jag vågar!

Borde man alltid röntga hästen vid vet.besiktning? har inte gjort det förr men börjar fundera....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka