Shetlandsponny frågor

CA

Trådstartare
Jag ska bli ägare till ett hingstföl(Shetlandsponny).
Jag har lite frågor.
Om inte fadern till fölet är avelsgodkänd, kan då inte avkomman bli avelsgodkänd hingst?
Vilka hingstar är det som får åka på hingstpremieringarna?
När kan man börja ställa ut ponnyn?

Tacksam för svar
//Camilla snart även shettisägare :banana:

Sv: Shetlandsponny frågor

För att avkomman ska kunna godkännas som hingst måste pappan vara godkänd enligt rasvisa krav alt. s k 0-hingst (godkänd i annat land men ej godkänd i Sverige enligt rasvisa krav). Hingsten måste med andra ord ha ett RS-nummer (eller motsvarande om pappan finns i utlandet) för att avkomman ska ha chans att bli godkänd.

För att kunna visa sin hingst på hingstpremieringen krävs att pappan är godkänd dvs. det som jag skrev om ovan samt att mamman är registrerad och att ponnyn har tre leds härstamning.

Man kan visa sina ponnyer på utställning redan som föl och någon övre gräns finns inte.

Om du är avelsintresserad tycker jag absolut att du ska köpa ett hingstföl med full stam, så att du iallafall har en bra start för att kunna visa honom för hingstpremieringsnämden.
Jag förstår att det är lite svårt att tänka om , för det låter som att du har förälskat dig i en liten kille, som inte har godkänd stam.

MEN, jag anser att det ändå är bäst att köpa en som har stam, och jag kan ge dig ett antal fördelar: :)
1. Statistik finns på faderns och moderns nedärvning. Du kan förhoppningsvis lita på att det inte finns nedärvningsbara defekter, osv.
2. Om hingsten blir godkänd kan du ta ut en vettig betäckningsavgift, något som är svårare med en icke godkänd hingst.
3. Du kan få mer betalt för dina avkommor. Shettisar utan stam är ofta väldigt billiga, och risken ökar att de hamnar hos någon som inte har tillräcklig kunskap om hur man sköter om dem.

Om du vill så kan jag ge dig tips på ett par stuterier i näheten, som du kan åka och titta på hingstföl hos till sommaren.

Häls. Embla i Tranemo :)

hej!
Embla, föder du upp shettisar själv?
Han har stam, men pappan är nog inte godkänd ännu.

Om inte fadern till fölet är avelsgodkänd, kan då inte avkomman bli avelsgodkänd hingst?

Nej, inte ens om pappan blir godkänd senare. Pappan måste vara godkänd och ha alla tillstånd vid själva betäckningen.

När kan man börja ställa ut ponnyn?

Aldrig, om pappan inte var godkänd vid betäckningen. Då får du aldrig visa den på utställning eller premiering.

Allvarligt talat, shettisar är så billiga att det inte finns någon som helst anledning att uppmuntra oseriösa människor som betäcker med icke godkända hingstar. Gör både dig själv och shettisaveln en tjänst, och köp en med godkänd stam i stället. Det kanske låter hårt - men det är ett STORT problem för de som är seriösa när oseriösa människor vräker ut ponnyer utan stam på marknanden.

Och om du är så kär i ponnyn att du vill köpa den ändå - se åtminstone till att uppfödaren står för registrering och hästpass!

Förresten, det är ju mycket möjligt att pappan är godkänd i England.
Hör med M/H, jag antar att den kommer därifrån?

ja det är deras uppfödning. Jag får honom som tack för att jag arbetar där.

svea: detta är INTE oseriösa uppfödare! dom bedriver ett stuteri och hingsten till mitt föl hade varit lös en dag och kommit in i stonas hage och betäckt ett sto (modern till mitt föl).

Är det någon som vet vart Knock hästarna kommer ifrån? Hingsten heter Knock Good Morning. Mamman ska jag kolla.

Love_travare skrev:
svea: detta är INTE oseriösa uppfödare! dom bedriver ett stuteri och hingsten till mitt föl hade varit lös en dag och kommit in i stonas hage och betäckt ett sto (modern till mitt föl).
Sånt händer ibland. Men eftersom hingsten inte var godkänd när betäckningen skedde så är det i alla fall omöjligt att få avkomman stamboksberättigad. Den kan inte ens registreras som shetlandsponny hos SSS även om den är renrasig, utan den hamnar i korsningsregistret som ASRP håller i.

Men i övrigt håller jag helt med svea: man bör undvika att köpa dessa ostammade shettisar för att förhoppningsvis få de oseriösa fölproducenter som håller på med sån buskavel att inse att det inte finns efterfrågan på dem...

Hej!
Ja, jag föder upp shetland, eller ja, nästan i allafall..... ;)
Jag köpte mitt första sto förra sensommaren, och ska betäcka henne nu i sommar, så jag är på väg däråt i allafall.
Hon är 8 år gammal, och har haft ett föl innan. Musblackskäck efter Amigo RS.

Tyvärr låter det som att den hingst du har fått inte har godkänd härstammning. Men uppfödarna måste ju registera honom i samband med köpet/ ägarnbytet.

Det är inte så att dom vill ge honom till dig, just därför att han inte har rätt stam, så att dom inte har användning för honom?? :angel:

Menar absolut inte att vara elak, men tanken slog mig....

Häls. Embla

men är inte god morning godkänd i uk? har för mig det ... vilket sto har han betäckt?

lul skrev:
men är inte god morning godkänd i uk? har för mig det ... vilket sto har han betäckt?
Fast DET spelar ingen roll så länge avkomman är tillverkad och född i sverige, som resultat av en tjuvbetäckning. Avkomman blir stamboksberättigad här först när hingsten är stambokförd här.

Jag gick hästkurs i höstas med en tjej ifrån Borgstenatrakten. Hon föder upp shettisar, och har alla sina reggade i den Brittiska stamboken, både ston och hingstar. Eftersom hon äger både hingst och sto, så blir fölen godkända här och hon reggade dom inte i svenska stamboken förrän hon sålde dom. Så förklarade hon iallafall.

Funderar på om det är hennes shettisar vi disskuterar.... ;)

njae det vet jag inte kanske det är. Bluemull Shetland Pony Stud heter stuteriet.
Så dom går alltså att regga i svenska stamboken...eller?

jag kan inte namnet på stoet riktigt *jag e inte sååå bra på namn* men nåt med Cerrie eller liknande, en skimmel på fem-sex år tror jag. Ändå kollade jag i hans pass men lade inte moderns namn på minnet..

hovertsa keri heter hon, skimmlesto född 97, vacker som tusan :love: jag vet!

Åhå, ja sånt händer ju ibland, shettisar är lite för smarta för att vara lätta att hägna in...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
968
Senast: tomte
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross