Sv: Shetland sheepdog
Tror det finns massor med trådar om shelties, sök så hittar du säkert massor av info!
För mig är sheltien den ultimata hunden, väldigt lätta att ha och göra med, snälla, vill vara till lags, lättmotiverade osv. Tycker att pratet om hur extreeemt rädda, skälliga och nervösa de är, är otroligt överdrivet även om de såklart är mycket vekare än exempelvis terriers. Vi har 4 shelties i familjen, många i den nära vänskapskretsen och jag träffar/ser ett 50-tal regelbundet iom att jag tävlar i agility.
Mina shelties är på vissa sätt ganska skräpiga mentalt om man jämför med andra i rasen och då upplever jag ändå inte det som ett problem. Tex är Lovis vaktig och larmar när hon hör något (inte extremt), kan skälla på andra människor/hundar ibland när hon är lös och vi går hemikring. Dock är hon väldigt lugn, trygg och älskar människor som hon anser tillhör sin "flock", vilket kan vara alltifrån mina vänner till tävlingskompisar till folk hon ser ute på stan. En otroligt hård och tuff hund i psyket egentligen!! Inez är mer stressad och vek, men det beror snarare på att hon bott på kennel tills hon var 8 mån. Hon har dock inga rädslor direkt, har blivit lite reserverad mot hundar som kommer framspringande eftersom vi tyvärr fått lite dåliga erfarenheter, men när hon kom äääälskade hon alla stora hundar.
Båda hundarna är väldigt sociala och brukar alltid vara med på förfester tex, bryr sig inte om höga ljud, mycket folk eller dylikt. Även när jag kan tycka att men hallå, nu börjar det bli lite högljutt så kan ni inte gå och lägga er i mitt rum, så ligger Lovis inklämd mellan två vänner och sover som en liten gris typ...
Det man ska tänka på är väl att sheltien är en ras som är väldigt formbar så att säga. Det är lätt att få en toppenhund och stora framgångar, men det är även lätt att förstöra den... Och som sagt, jag förnekar inte att vissa shelties absolut har mentala problem - så välj en kennel där hundarna är framåt, sociala och trevliga!