MJLee

Trådstartare
Första avsnittet igår. Kändes som klassisk Sherlock. Bra mysterium och alltid bra skådisar. Synd att både Cumberbatch och Freeman nu verkar göra film och inte kan/vill göra fler avsnitt. Men jag förstår också att de hellre gör kvalitet än kvantitet.

Synd med Mary, jag gillade henne. Men det löste problemet med att Watson har flera fruar och att de vill ha tillbaka den dysfunktionella medberoendet mellan Watson och Sherlock samtidigt som det la grunden för vidare mysterium. Men vad sjutton var det där sista efter eftertexterna?! Undrar lite vad de ska göra med Rose dock. Hmm, länge sedan jag läste Sherlock, vilka historier baserades den på? Vill säga 12 dansande män men kändes även lite Sign of Four även om jag har för mig att de redan gjort den. Måste kanske läsa om ;)

Åh vad bra med en Sherlock-tråd! :love:

Jag är alltid lite nervös inför nya avsnitt av serier jag gillar och med Sherlock så behöver jag ofta se om avsnitten ett par gånger innan alla bitar faller på plats (streamar utan undertexter och hänger inte med i alla detaljer alltid). Är inget Sherlock Holmes fan i grunden men har en förkärlek till knepiga hjältar (stort fan av House också när det gick).

Från första tittningen så tycker jag att det verkar som om de velat tänja gränserna ordentligt inför den här säsongen. Bildspråket känns annorlunda (inte helt hundra på om jag gillar Skypesamtalen i bild) och känslan är mycket mörkare nu än tidigare. Jag tycker inte heller att detta avsnitt var så "fristående" som övriga ändå har känts. Det känns mer som en inledning på det som komma skall och det ligger en massa lösa trådar överallt. Hoppas på en rejäl fördjupning av relationen mellan Sherlock och Mycroft, mest för att jag älskar Mark Gatiss i den rollen ;)

Kort sagt så ser jag fram emot avsnitt två och ska se till att se om ettan en gång till innan dess.

Lite besviken! Tyckte det var ett rörigt avsnitt och inte samma "flow"-känsla som tidigare avsnitt. Men bra mysterium, trist med Mary, det kunde skett tidigare tycker jag och inte nu.

Del två kändes först lika rörigt och osammanhängande som del 1, sen blev det mycket bättre men allt hände ju de sista 10 minutrarna!
Känns dock fortfarande som att de upprepar sig, det där med att rädda Watson och bli vänner igen genom att han räddar Sherlock har ju redan gjorts.. Detta med systern var ju dock sjukt oväntat.

Ser med spänning fram emot del 3 som ju har samma titel som den sista av de skrivna Sherlock-böckerna, "The Final Problem". Dock har ju ett avsnitt gjorts med namnet The Reichenbach Fall, vilket egentligen är The Final Problem-boken.. :confused:

Åh, jag har ju älskat serien och vill verkligen göra det även fortsättningsvis, men som sagt, vilken röra! :down: Och jag håller helt med om det spoilerskrivna ovan, @VLMF . Speciellt första meningen då.. Inte så intressant utveckling liksom.

Samtidigt så gud vad trist om det är sista säsongen.

Nämen titta, det fanns en Sherlock-tråd! :) det är en av mina absoluta favoritserier och jag har läst i princip alla Sherlock Holmes-böcker jag lyckats få tag på. Tycker serien är väldigt smart uttänkt och skriven, med duktiga skådisar. Verkligen kalas med ny säsong!

Första avsnittet kändes annorlunda, inte riktigt som de tidigare men tror det är ett avsnitt man borde se fler gånger för att bli klok på det. Andra avsnittet gillade jag mer, mer "klassiskt" Sherlock där man fick ha hjärnan på helspänn för att hänga med i svängarna. ;) Slutet var oväntat och det blir intressant att se hur det sista avsnittet blir.. Misstänker det blir ett riktigt bra och spännade. Hoppas att det inte är det allra sista, men vi får se.. Känner att jag borde se igenom alla tidigare avsnitt en gång till för att se om det finns ledtrådar som jag missat!

Apropå röran. Jag såg om första avsnittet häromdagen och tyckte faktiskt att det blev bättre andra gången. Samma sak var det med 1800-tals specialen (jag kan inte stava till abonim..:p ), den blir bättre varje gång jag tittar på den. The lying detective var mer lättsmält (och fy satan vilken obehaglig skurk :yuck: ) och jag tycker framför allt att Martin Freeman (John Watson) gör en helt otrolig skådespelarinsats :love: Det är mer relationsdrama nu än vad det var i de tidigare episoderna och (utan att ha läst böckerna) så känns det som om säsong fyra är mer Gatiss/Moffat än Doyle. Jag gillar det men kan tänka att de som läst böckerna kanske känner sig lite vilsna.

Jag är lite besviken, för mycket relationsdrama och för lite dektektivarbete. Gillade senaste avsnittet fram till sista typ 10-15 minutrarna.

Jag tittade om avsnitt ett på senaste säsongen idag. Behöver hjälp med en ledtråd som avslöjades.

Okej! Sherlock pratar med Mycroft på telefon.
Han säger, "hur är din latin? Amo, amas, amat".
Mycroft säger typ, " Det är bäst du är säker".

Jag vet ju att Marys kommentar om sekreterare hjälper honom att avslöja mördaren, men var kommer "latinska ordspråket" in i bilden?

Jag tittade om avsnitt ett på senaste säsongen idag. Behöver hjälp med en ledtråd som avslöjades.

Okej! Sherlock pratar med Mycroft på telefon.
Han säger, "hur är din latin? Amo, amas, amat".
Mycroft säger typ, " Det är bäst du är säker".

Jag vet ju att Marys kommentar om sekreterare hjälper honom att avslöja mördaren, men var kommer "latinska ordspråket" in i bilden?

Kodnamn Love

VAFAN!
Har kommit en liten bit in i avsnittet. Till där Sherlock står och pratar med syrran.
Det har framkommit att hon är en jävel på att manipulera. :eek:

John "dejtade" ju henne. Har hon manipulerat honom? :nailbiting: Är han inblandad i Marys död på något vis? :arghh:

Känner mig lite nervös. :nailbiting:

Sett även avsnitt 3 och såg väl ut såhär :):confused::crazy:O_o:crazy::nailbiting::crazy::confused:O_o:nailbiting::confused::crazy:O_o:confused:

Har överlag inte riktigt känt igen mig i den här säsongen. Inte lika smart och oerhört rörig. Vet någon om det kommer en säsong till?

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 273
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 627
Senast: Twihard
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama