Sv: Sheltie & Pumi! Bilder & Fakta!
Jag har ganska nyligen blivit med Sheltie.
Han är 5½ månader och jag har haft honom i snart 2 månader, så jag har inte så jättestor erfarenhet av rasen än...
Men han är en otroligt lättsam hund!!
Han var rumsren när vi köpte honom vid 4 månaders ålder, han går fint både lös och i koppel, har inte varit några problem att lämna honom ensam kortare stunder, han gillar att åka bil och att följa med överallt, han har inte haft sönder någonting, han är glad och charmig och supergosig och kelig, han lyssnar väldigt bra, man behöver inte höja rösten till honom utan säger man bara lugnt "nej" så slutar han med det han håller på med.
Han älskar andra hundar och går jättebra med vilken hund som helst, däremot är han väldigt reserverad mot människor som han inte känner. Enstaka människor som han aldrig har sett förut går däremot jättebra och dom bara slänger han sig i famnen på, medans andra går han överhuvudtaget inte fram till hur hundvana dom än är eller hur mycket godis dom än erbjuder. För det mesta går han fram till folk efter en stund, och han verkar bli bättre och bättre på att acceptera främmande. Jag har inte riktigt begripit hur han väljer ut folk än...
Vi håller på med mycket miljöträning, för han blir lätt osäker och nervös i nya miljöer. Men även där har han gjort stora framsteg sedan han kom till oss, så vi tränar vidare. Han gillar att prata! I början skällde han i stort sett hela tiden, men det gick förvånansvärt lätt att få honom att lugna ner sig med skällandet. Nu moffar han mest lite då och då. Vi har inte börjat träna så mycket tricks och sånt än, eftersom den mesta energin går åt till miljö- och socialträning än så länge. Men som sagt, han verkar väldigt mottaglig för träning även där och visar stora framsteg, så nog verkar han lätt att träna!
Han följer utan tvekan med ut på lite längre promenad i skogen och klättrar i berg och lingonris, men lika gärna tar vi bara en liten kissrunda ibland.
Enmanshund - nja, han hade nog lätt blivit enormt "mammig" om jag inte hade tänkt på att tidigt börja träna att han måste kunna vara hos andra utan att jag är med. Men det är ändå jag som är nummer ett!
Pälsvården verkar väldigt lätt. Han har tillräckligt mycket päls för att inte frysa och för att utan problem ligga bekvämt på golv, men pälsen verkar inte tova.
Han ÄLSKAR att hoppa! När vi är ute och går hoppar han gärna upp på allt vi passerar - bänkar, stenar, stubbar, bergsväggar....
Han är också snabb, smidig och har bra balans och kroppskontroll, så jag kommer gärna vilja gå på agility med honom!
Jag är supernöjd med min sheltiekille!