Sheltie & Pumi! Bilder & Fakta!

L

lollolisa

Någon som kan berätta lite om sheltien & pumi? Kanske har någon lite bilder att lägga ut?

Hur är rasen att träna?
Hur mycket aktivering/motion behöver den?
Hur är pälsvården?
Är de enmanns hundar?
negativt/positivt

Ja, jag skulle kunna skriva hur många frågor som helst! Vill veta allt!

Har tänkt att det ska bli en träning & tävlings kompis i lydnad, agility, freestyle mm. En allroundhund alltså. Har en storpudel sedan tidigare som jag är aktiv med men nu är det äntligen snart dags för en till.

Så har ni lite eller fakta så tveka inte, skriv!

Tackar på förhand! :bow:

Sv: Sheltie & Pumi! Bilder & Fakta!

Jag har själv igen Sheltie, men min kompis har fyra stycken (kennel) så jag kan en del :D

Hur är rasen att träna?
Lättlärd! Nog kan dom vara lite envisa, men det beror nog mest på personligheten ;)
Sheliten klarar sig att bara ta kortare kissturer vissa dagar, men behöver få sträcka ut och gå på längre promenader några dagar i veckan. Den är ganska anpassningsbar skulle jag säga.
Hur är pälsvården?
Minimal. Den sköter sig själv ganska bra, det enda man ska titta efter är väl tovor bakom öronen i så fall.
Är de enmanns hundar?
Njae, det tycker jag inte. Dom är lite reserverade mot främlingar, men alla som erbjuder mat och kliande brukar uppskattas och favoriseras.
+
Ingen krävande ras, mycket lättskött!
Stor personlighet, väldigt egen.
Snäll, har aldrig mött en aggressiv sheltie
-
En hel del sjukdomar i rasen, HD och PRA är ganska vanligt. Så var mycket noga med att hitta en seriös uppfödare, att mamma, pappa och valpen är ögonlysta och röntgade.
Får en Sheltie inte som den vill, så pratar/gnäller den en hel del. :angel:

Min kompis och jag tränar hennes hundar i både lydnad och agility, dock bra på hobby nivå. Men hundarna tycker det är urkul och dom är som sagt väldigt lättlärda! :)

Tackar för informationen! Jätteintressant att höra hur folk upplever rasen.

Tackar!

Min 8 åriga dotter Felicia har en egen sheltie, Mollie, som hon fick av oss för ett år sen, då var Mollie 8 veckor.
Denna klarar hon av själv (under överseende av oss givetvis) hon har gått kurser själv med hunden och visar henne även själv på utställningar. Tränar hunden på olika lekar m.m. och Mollie fattar precis hur Felicia menar, så de brukar leka kurragömma (Mollie får alltid leta).
När klockan är strax över ett så släpps hon ut, då vet hon att Felicia snart kommer från skolan. Hon sätter sig på vägen (bor på landet) och lyssnar efter bussen. När hon hör att bussen kommer så börjar hela hunden snurra av glädje, sitter kvar och väntar... -Där, nu ropar matte. Då blir det fullt ös nerför backen för att möta Felicia.
Sen är de ihop hela dagen.
Hur är rasen att träna?
Mkt lättlärd, gillar att träna och lära
Hon är nöjd bara hon får vara med, är mkt följsam och behöver aldrig gå kopplad om man inte vill.
Hur är pälsvården?
Väldigt lätt, tvättar och borstar ut ordentligt när hon löpt annars sköter sig pälsen nästan själv.
Är de enmanns hundar?
Mollie älskar alla människor. men är lite reserverad mot främmande hundar. Gör inget utan står och tittar och vill inte hälsa på dem. Hundar hon lärt känna älskar hon.
negativt/positivt
En mjuk hund som man inte höjer rösten till, behövs inte då hon lyssnar ändå. En mkt följsam hund. Älskar sin ägare och vissar stor glädje när hon kommer från skolan.

mollie051.jpg

Senast ändrad:

Jag äger själv ingen Pumi men har en kompis som tränar aktivt med sin så via henne har jag kommit i mycket kontakt med rasen (ett flertal individer, inte bara hennes egna).

Hur är rasen att träna?
Pumin är ju en vallhund, lättlärd och förig.

Den behöver mental stimulans, hur mycket beror på individ. Men det ÄR en arbetande hund.

Hur är pälsvården?
Dom måste ju klippas, vet dock inte hur mycket tid man lägger ner på pälsvården.

Är de enmanns hundar?
JAA!! Pumin är en enmanshund... Den blir ofta väldigt bunden till sin förare och kan vara reserverad emot främlingar.

negativt/positivt
Pumin har en stor potion vakt i sej, har lätt för att ta till skall och är väldigt lättstressade.
Då rasen avlas till utställning i stor mån (som med många andra raser) så finns det problem med det mentala, många väldigt stressade och nervösa hundar, det är alltså svårt att hitta en trevlig Pumi.
Pumin är en av de raser som jag själv bara tänker "BIG NO,NO"!!!
En mycket speciell hund som jag tror att man verkligen bör bekanta sej med innan man skaffar...

Det positiva som jag ser hos rasen är väl att dom är så fruktansvärt söta (dock så passar utseendet inte deras mentalitet..)

Nu får jag nog skällningar om någon Pumiägare läser mitt inlägg :angel:;)

Jag äger själv ingen Pumi men har en kompis som tränar aktivt med sin så via henne har jag kommit i mycket kontakt med rasen (ett flertal individer, inte bara hennes egna).

Hur är rasen att träna?
Pumin är ju en vallhund, lättlärd och förig.

Den behöver mental stimulans, hur mycket beror på individ. Men det ÄR en arbetande hund.

Hur är pälsvården?
Dom måste ju klippas, vet dock inte hur mycket tid man lägger ner på pälsvården. Beror på hur pälsad den är, vissa har så mycket päls att de måste klippas ner ganska ofta, medan andra bara behöver "friseras" någon gång ibland.
Är de enmanns hundar?
JAA!! Pumin är en enmanshund... Den blir ofta väldigt bunden till sin förare och kan vara reserverad emot främlingar.

negativt/positivt
Pumin har en stor potion vakt i sej, har lätt för att ta till skall och är väldigt lättstressade.Då rasen avlas till utställning i stor mån (som med många andra raser) så finns det problem med det mentala, många väldigt stressade och nervösa hundar, det är alltså svårt att hitta en trevlig Pumi.Pumin är en av de raser som jag själv bara tänker "BIG NO,NO"!!!
En mycket speciell hund som jag tror att man verkligen bör bekanta sej med innan man skaffar...

Det positiva som jag ser hos rasen är väl att dom är så fruktansvärt söta (dock så passar utseendet inte deras mentalitet..)
Det är många som vill gulla med den söta lilla nallen, men det vill inte nallen...
Nu får jag nog skällningar om någon Pumiägare läser mitt inlägg :angel:;)

Tvärtom, så tycker jag att din beskrivning stämmer med min erfarenhet. Jag har satt fet stil på det som är ännu mer värt att man betonar, samt lagt till några rader här och där :)

Jag kommer inte skaffa någon mer pumi, även om han är en älskad familjemedlem!

Slänger med några bilder från i somras:
16409244.jpg

16409246.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ganska nyligen blivit med Sheltie.
Han är 5½ månader och jag har haft honom i snart 2 månader, så jag har inte så jättestor erfarenhet av rasen än... :D
Men han är en otroligt lättsam hund!!
Han var rumsren när vi köpte honom vid 4 månaders ålder, han går fint både lös och i koppel, har inte varit några problem att lämna honom ensam kortare stunder, han gillar att åka bil och att följa med överallt, han har inte haft sönder någonting, han är glad och charmig och supergosig och kelig, han lyssnar väldigt bra, man behöver inte höja rösten till honom utan säger man bara lugnt "nej" så slutar han med det han håller på med.

Han älskar andra hundar och går jättebra med vilken hund som helst, däremot är han väldigt reserverad mot människor som han inte känner. Enstaka människor som han aldrig har sett förut går däremot jättebra och dom bara slänger han sig i famnen på, medans andra går han överhuvudtaget inte fram till hur hundvana dom än är eller hur mycket godis dom än erbjuder. För det mesta går han fram till folk efter en stund, och han verkar bli bättre och bättre på att acceptera främmande. Jag har inte riktigt begripit hur han väljer ut folk än... :D Vi håller på med mycket miljöträning, för han blir lätt osäker och nervös i nya miljöer. Men även där har han gjort stora framsteg sedan han kom till oss, så vi tränar vidare. Han gillar att prata! I början skällde han i stort sett hela tiden, men det gick förvånansvärt lätt att få honom att lugna ner sig med skällandet. Nu moffar han mest lite då och då. Vi har inte börjat träna så mycket tricks och sånt än, eftersom den mesta energin går åt till miljö- och socialträning än så länge. Men som sagt, han verkar väldigt mottaglig för träning även där och visar stora framsteg, så nog verkar han lätt att träna!

Han följer utan tvekan med ut på lite längre promenad i skogen och klättrar i berg och lingonris, men lika gärna tar vi bara en liten kissrunda ibland.
Enmanshund - nja, han hade nog lätt blivit enormt "mammig" om jag inte hade tänkt på att tidigt börja träna att han måste kunna vara hos andra utan att jag är med. Men det är ändå jag som är nummer ett!
Pälsvården verkar väldigt lätt. Han har tillräckligt mycket päls för att inte frysa och för att utan problem ligga bekvämt på golv, men pälsen verkar inte tova.
Han ÄLSKAR att hoppa! När vi är ute och går hoppar han gärna upp på allt vi passerar - bänkar, stenar, stubbar, bergsväggar.... :p Han är också snabb, smidig och har bra balans och kroppskontroll, så jag kommer gärna vilja gå på agility med honom!

Jag är supernöjd med min sheltiekille! :love:
18okt.jpg

Senast ändrad:

Tackar för alla svar! Jättekul att veta lite mer om raserna!

Tack!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 588
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 553
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 526
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Skriver här inne ihop om att få lite hjälp i mitt rasval! Velar lite mellan Heelern och Sheltien, i mina ögon två underbara raser. Det...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III