Sv: Sheltie- erfarenheter och råd!
Har två stycken. En tik på snart 3 år och en hane på 7 år. Båda omplaceringar.
Jag har inte träffat speciellt många shelties utöver våra egna, så jag utgår nu bara från dem.
Våra två är väldigt olika. Tiken vill gärna ge sken av att hon är tuff men är egentligen rätt feg och lite vaktig medan hanen är ganska vek och nervös. Men de är överlag lättlärda, kvicktänkta och lättsamma hundar att ha att göra med.
Våra är väldigt tysta av sig. Skäller bara om det plingar på dörren eller om de hör något jätteläskigt(!) utanför. Det har däremot aldrig hänt att de stått och tokskällt utan de kan dra iväg 2-3 skall sen är det bra, uppfattar det mest som att de bara vill göra göra oss uppmärksamma på att de har hört någonting mystiskt
. Hanen "pratar" däremot ganska mycket (pratande sheltie, dock inte min:
http://www.youtube.com/watch?v=piZtW__lQ0M ).
De är väldigt anpassningsbara. Hänger glatt med på
allt man hittar på och vill vara med där vi är, kan vara ute och springa i skogen en hel dag utan problem men ligger man med magsjuka eller när det är skitväder ute fungerar de utmärkt som soffkuddar/värmefiltar
Hanen hatar när det är blött eller kallt ute och älskar att sova läääänge på morgonen och han sover helst inklämd mellan mig och min sambo där det är som varmast. Tiken är helt obrydd om vädret och kan väcka oss kl. 6 på morgonen för att tala om att det är dags att stiga upp och busa med henne
Det man i mitt tycke främst ska se upp för när man letar sheltie är rädslor/nervositet och magproblem. Hanen har lätt att få magkatarr och stressmage, och är dessutom lättstressad, så det är ett jäkla pyssel med det. Vad jag har hört (givetvis efter att vi redan köpt honom
) så är det tyvärr ganska vanligt inom rasen. Tiken har tack och lov plåtmage
När vi skulle skaffa hund hade jag inte en tanke på shelties. Tyckte förvisso att de var söta, men hade ju hört att de skulle vara skälliga och odrägliga. Men efter att ha levt med shelties ett tag nu så finns det inte längre på kartan att ha någon annan ras