Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.tu_chemnitz.mi.kahst.birdnet&hl=sv
fanns en gratis med, värt ett test?
Alltså, finns den för iPhone? Hittar den inte tyvärr...Jag använder BirdNET som ni tipsar om. Jag är jättenöjd hittills
Vild gissning, men är nattskärra en möjlighet?Jag har något som jag tror är en fågel här men jag har aldrig hört detta ljud förut.
Det låter nästan som en syrsa (cikada kanske hellre) men oavbrutet utan nya andetag, i hög frekvens. Vi har dammar och min första tanke var en groda men....bara en?
Det måste vara en fågel, men vilken?
Vild gissning, men är nattskärra en möjlighet?
Vild gissning, men är nattskärra en möjlighet?
@Efwa Om det är på syrsornas ljudfrekvens så kanske vårtbitare? Känns lite tidigt på säsongen dock men de kanske dragit igång här och där redan. Kan ju också vara ätlig groda i och med dammen men det beror på var ni bor, och som du säger är de ofta fler till antalet och det bör inte vara en sådan frekvens heller.
Du kan inte följa efter ljudet och se var djuret sitter?Frekvensen är ganska lik vårtbitaren men högre volym, inga pauser och börjar på kvällen och håller på hela natten. Det känns som en enda individ så kanske något ovanligt?
Jag blir så intresserad av vad det kan vara.
Gräshoppsångare?Jag har något som jag tror är en fågel här men jag har aldrig hört detta ljud förut.
Det låter nästan som en syrsa (cikada kanske hellre) men oavbrutet utan nya andetag, i hög frekvens. Vi har dammar och min första tanke var en groda men....bara en?
Det måste vara en fågel, men vilken?
Gräshoppsångare?
Du kan inte följa efter ljudet och se var djuret sitter?
Olika individer har ju också lite olika läten så det kan ju bara naturlig variation också. Samt olika vårtbitare har olika läten, här kan du läsa och lyssna: https://www.nrm.se/faktaomnaturenoc...syrsor/lyssnapavartbitareochsyrsor.17177.html
Kul att du hittade vad det var till slut.Nu var det ju tyvärr inte någon av dessa men jäklar vad kul att höra genom dessa och lära sig lite mer!
Den som var mest lik var den gröna vårtbitaren vilket var lite överraskande då man tänker att cikadabitaren skulle kunna varit rätt.
Tack för kul titt in i vårtbitarvärlden!