MissFideli

Trådstartare
Jag har förälskat mig lite i Shar Pei-hundarna, men har såklart läst om deras problem. Nu är det inte aktuellt med hund för mig, men drömmen finns. Såg på Facebook en jämförelse mellan dagens utseende och hur den såg ut förr. Lika fin, men med mycket färre rynkor. Finns det sådana att få tag på?
Läste nånstans att 8 av 9 avelshundar här i Sverige blivit opererade för ögonproblem, det känns ju inte så seriöst. Finns det ens seriösa uppfödare av denna ras här i landet? Inga tips nu alltså, bara en undran.

Sv: Shar Pei

Den urgamla typen kallas för Bone mouth Shar Pei. Idag får du nästan ta dig till Kina för att skaffa en, men det finns en uppfödare i Finland. Googla "kikanpei" så hittar du länken.

This breed has three exterior types too, one is Bone Mouth which is original type, lighter than another type Meat Mouth. Meat Mouth is hevier on the head and the body. Third type is middle of these two type and name is Meaty Bone Mouth. All three types got just one breed standard, and this cant be in problem for Judge in Dog Show. Original use was Hunting and Guarding.

Senast ändrad:

Uppfödarna kallar sig säkert seriösa, men för många så är det fullt normalt att t.ex. utföra "eye-tacking" på valparna. Eye-tacking innebär att man syr upp ögonlocken. Ibland har vi in hela kullar som man gör det här på.

SKK har ett nytt Shar-Pei projekt på gång där ögonveterinärer ska undersöka och fylla i en blankett där även ingrepp ska fyllas i och skickas till SKK.

Åh vad fin han var :love: Fanns några bilder där på ett mellanting, Meaty Bone (spännande namn :D ) som verkar perfekt. Eller är den också drabbad av problemen tro?

Jag har sett enstaka "moderata" exemplar. Mycket fina! Att man avlar på hundar som måste opereras för att fungera är horribelt. Så mycket skit i aveln tyvärr, inte minst i min egen ras.

Den enda uppfödare jag känner till(dock inte känner) har bytt ras pga hälsoläget i rasen. :( På orten jag bor finns en shar pei som verkligen fångar blicken, jag tror att den har färgen lilac. Snygg är den i vart fall och inte särskilt rynkig men tyvärr finns det väl rasrelaterade sjukdomar som inte har med rynkorna att göra också.

Jag brukade köpa hundmat av en uppfödare för några år sedan, hon var väldigt upprörd på rasklubben för att de tillät div ingrepp och att alla mörkade hälsoproblemen. Hon påstod att hon inte opererade sin, men jag vet inte om jag tror på det...

Iaf, det finns nog seriösare uppfödare, men det har blivit ganska mycker värre på kort tid upplever jag.

Grattis på födelsedagen!!
Ja, det kan tänkas att det blivit värre. Jag mötte en Shar Pei för första (och enda) gången för några år sen och föll pang bom! Den var så himla söt i ansiktet. Minns inte hur rynkig den var, men man såg ögonen och så. Huruvida den var opererad vet jag inte heller, men ändå. Hoppas inte dom förbjuder rasen, men att dom ställer högre krav. Och bra att nått görs!

Det bästa är ifall du kontaktar den finska uppfödaren direkt och hör med honom. Jag tror att han föder upp just Meaty Bone. Han har en Bone Mouth vad jag vet som han parade med sin vanliga shar pei. Hör med honom ifall han känner till någon i Sverige som har hundar av bone mouth eller meat bone typ.
Det här är hanen som finns i Finland
dsc00454jll3muok.jpg

Han har UA på ögon och leder.
Här ser man verkligen kontrasten mellan typerna (eller kan man nästan kalla det raserna?):
kuvii1.jpg

Bara en slät hud ger tyvärr inte garantier för en frisk shar-pei och inte ens att den sluppit eye-tacking av ögonlock som liten, då även dom som är släta som vuxna ofta är väldigt skrynkliga som små. Däremot är en tunnare hud viktigt att avla på, då det är en genetisk koppling mellan shar-peifeber och den speciella hud som shar-pei har.

För mig är inte eye-tacking det värsta problemet, utan sjukdomarna shar-peifeber och amyloidos då jag haft 3 shar-pei som gått bort i just dom sjukdomarna. Den 4:e pga allergi.

Tyvärr tycker jag SKK:s hälsoprojekt angående ögonen är en bluff, då det efter revideringen är helt okej att göra eye-tacking på valpar under 8 veckor. Alltså den ålder då de allra flesta valpar alltid eye-tackas, så den blir ingen större skillnad på dom som kommer gå i avel jämfört med tidigare. Valparna brukar eye-tackas mellan 3-7 veckors ålder och så har det alltid varit. Dom enda som sållas bort är dom som behövt göra en eye-tacking till senare än 8 veckor.

Meddellivslängden på shar-pei är runt 6 år....

Men vad tråkigt :( Har du koll på aveln, om den ändå utvecklas nått åt rätt håll gällande alla problem?

Jag slutade med shar-pei och tog bort min sista i slutet av förra sommaren. Jag har noll koll idag vad som händer. Jag har ingen kontakt med uppfödare och är inte med i rasklubben (har inte varit på flera år) - jag kan dock läsa innantill på klubbens hemsida vad gäller hälsoprogram och det förvånar mig. Jag var med på allra första mötet med SKK angående detta med att sy upp ögonlocken på valpar och SKK var inte nådiga....då. Nu verkar dom ha släppt efter på sina krav.

Jag tog en endaste kull på min sista tik när hon var 3,5 år och som jag trodde var en frisk och sund tik - tyvärr fick hon shar-peifeber som 5 åring (det brukar debutera före 18 månaders ålder). Ingen valp i den kullen blev problemfri...:cry:

Jag hoppas dock att det kan finnas eldsjälar som vill jobba sunt - men vilka vet jag inte alls.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
E
Hundavel & Ras Jag velar fram och tillbaka vilken ras min nästa hund ska vara av. Någon som har erfarenhet av Shar-pei, chowchow eller Eurasier...
2
Svar
30
· Visningar
5 560
Senast: Emerald
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka