Sgi sänkning

imse_vimse

Trådstartare
Om man blir gravid innan första barnet fyllt 1 år och 9 månader får man behålla samma föräldrapenning med andra barnet som jag förstått det.
Men om man inte hinner ;), och blir gravid när första barnet är låt oss säga 1 år och 10 månader hur mycket sänks sgi:n då?
Hoppas nån vänlig själ vet svaret på min fråga!

Sv: Sgi sänkning

Din sgi sänks när första barnet blir 1 år, men föräldapenningens ersättning sänks inte först barnet blir 2 år.
Blir du gravid inom 1 år och 9 mån behåller du samma föräldrapenning tills de barnet blir 2 år (för båda barnen)

Skyddar du inte sgin när barn nr 1 blir 1 år. tex tar ut föräldrapenning 5dagar/vecka, jobbar/pluggar/söker jobb till 100% eller går ner i tid och tar ut föräldrapenning. T.ex jobbar 75% och tar ut 25% föräldrapenning. Sänks SGIn och då påverkas din ersättning när du tar ut vård av barn, sjukpenning eller havandeskapspenning.

Hur mkt sgin sänks beror ju på hur mkt du jobbar. Jobbar du t.ex 75% och inte tar ut 25% FP så sänks din SGI med 25%.

Tack för ditt svar!
Om jag förstår detta rätt så har min sgi inte blivit sänkt då jag tagit ut 5 dagar/v sen barnet blev 1 år och sedan övergått till 100% arbetssökande utan glapp däremellan.
Så sgi:n sänks inte om man blir gravid "för sent" utan man får isf ut en lägre procent av sgi:n?
Dessa regler är så förvirrande, får nog slå en pling till försäkringskassan till veckan.

Din SGI är skyddad så hinner du inte i tid så kommer du ändå behålla din SGI.
Får du ett jobb kommer din SGI beräknas på lönen du får.

SGIn räknas om på din nya årsinkomst om du går ner i arbetstid. Har du en SGI på 200.000kr när du jobbar 100% och går ner till 75% kommer du få en SGI på 150.000kr. Jobbar du 75% och tar ut 25% föräldrapenning så kommer din SGI stå kvar på 200.000kr

Beundrar dig som kan tammefan allt vad gäller försäkringskassan:bow:

Har också en fråga om du har lust att svara;
Om jag inte blir gravid innan mitt barn nr 1 är 1 år och 9 mån och jobbar nu precis som innan barn nr 1, sänks min sgi då? Eller sänks bara sgin om man ändrar arbetsprocent efter man varit föräldraledig?

Jag har alltså jobbar 84%, gått på havandeskapspenning, sen föräldrapenning och sen börjat jobba direkt igen 84%. När är det egentligen sgin sänks? Och hur mycket?

När barnet blir 1 år sänks SGIn om man inte skyddar den. Och skyddar den gör man genom att t.ex. börja jobba igen.
Går man ner i arbetsprocent så får man lägre inkomst och lägre SGI. Om man inte fyller upp den procenten man inte jobbar med att ta ut föräldrapenning.

Går du ner till att jobba 65% så kommer din SGI sänkas om du inte fyller upp med FP så du kommer upp i 84%, men inte om du jobbar som du gjorde innan då händer ingenting.

Håll koll på löneutvecklingen också medans du är hemma! Årligen brukar man ju få några kronor mer i lön och du får ju det oxå fast du är hemma. Så då ska du ringa FK och berätta de så får du högre FP-ersättning :)

Alltså jag fattar faktiskt fortfarande inte varför och när sgin kommer sänkas:crazy:
Är det endast om jag ändrar tjänstgöringsgrad när jag börjat jobba igen?

Om jag har börjat jobba exakt lika nu som innan har ju inte min procent ändrats något. Kommer min sgi sänkas ändå tex om jag tar ut mindre än 5 dagar fp/vecka? HUR mycket och VARFÖR sänks sgin?

Eller sänks min sgi för jag inte jobbade något förra året utan bara var föräldraledig?

Shit detta är så sjukt förvirrande för mig:crazy: Men vad jag har förstått så behöver inte jag bry mig om denna sgi sänkning eftersom jag ändå jobbar lika nu som innan? Eller?:confused:

När barnet blir 1 år så räknas SGIn om. Tar du då inte ut 5 dagar eller börjar jobba så blir den lägre. Börjar du jobba som vanligt igen när barnet blir 1 år så händer ingenting. Börjar du jobba och går ner i arbetstid och fyller inte upp dom timmar du inte jobbar med föräldrapenning sänks SGIn lika mkt som du går ner i arbetstid.

Såhär skriver försäkringskassan
Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas
också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning
på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst.
Men efter barnets ettårsdag kan den sjukpenninggrundande
inkomsten sänkas till samma
nivå som din faktiska inkomst. Det betyder
att du i så fall får lägre ersättning när du till
exempel
är sjuk eller vårdar sjukt barn. Samma
regler gäller när det gått ett år från det att du
fick ett barn i din vård för adoption.

Då behöver man ju inte ta hänsyn till att ta ut minst 5 dagar/vecka fp för att vara rädd att sgin ska sänkas om man inte gått ner i arbetstid?
Eller ens bry sig om när nästa barn blir till, man får samma fp ändå?

Det är ju sånt otroligt snack om detta så man blir ju orolig:crazy:

Precis, men är du hemma säg 2 år med barnet och inte tar ut 5 dagar/vecka och du blir sjukskriven under föräldraledigheten efter barnet fyllt 1 år så får du ju lägre ersättning.

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 354
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar